|
Sida 46 av 47
|
|
|---|---|
|
Ni som köpt X3 och inte valt M-sport. Är det pga ni inte tycker om det eller för att er/firmans budget inte tillåtit det? Är lite inne på en X3 20dA M-sport i vitt... |
|
| RobertJ: Klart du ska ha M-sport. Jag ser ett par X3:or om dagen, men väldigt sällan en med M-sport. Speciellt i vitt tycker jag de svarta plastdetaljerna inte känns så roliga. | |
| Provade en X3 M-sport igår och den var helt OK. Måste dock bara bestämma mig o det räcker med 1 X-bil i familjen och om en F11 är bättre långfärdsåk. Jobbiga beslut... | |
| F11 är ett bättre långfärdsåk. Däremot blir prislappen också en annan om man ska ha motsvarande F11 med X-drive. Ja, du vet ju vad det är för andra fördelar med en X-bil. | |
| Blir det en F11 så blir det en 2WD. Med xDrive blir det på tok för dyrt. Med motsvarande utrustning är en 520dA ca 10 billigare än en X3 och den är lite billigare i drift. Skall ta och testa en 520 igen innan jag bestämmer mig. | |
|
Jag gick länge i valet och kvalet om jag skulle köpa en 520 eller en X3a men efter att ha först provkört en 520 och direkt efteråt kört en X3 var jag helt övertygad om att den sistnämnda var det rätta. Utrymme och översikt jätteskillnad. I övrigt valde jag bort M-paketet därför att jag inte tycker att det passar på en 2.0d, som inte är särskilt sportig. Dessutom tycker jag inte att M-fälgarna är särskilt snygga. Znabbe: Undrar om det är dina extraljus som ställer till det. Jag har öht inte de problem du beskriver med helljusassistenten. |
|
|
Nya bilen har snart gått 500 mil och tänkte summera bra och dåligt. Mest nöjd är jag med motorn och automatlådan. Förbrukningen jämfört med min X5 e70 3.0d är ca 0,3 liter/milen mindre med samma körcykler och sammtidigt känns den betydligt piggare och roligare att köra vilket den också borde vara med tanke på vikten och storleken. Snittförbrukningen hittils ligger på 0,74 liter/milen vilket är mindre än jag väntat mig men det har varit på 225 breda vinterdäck med 18" fälgar så när sommarfälgarna åker på så kanske det stiger lite. Det ställbara chassit (EDC) är för mig ett måste. Mycket bekvämt i comfort läge vilket jag uppskattar. Det är en väldigt stor skillnad mot X5 med sportchassie. Har knappt kört på något av sportlägena ännu men den känns att den blir betydligt hårdare. Får prova lite mer i vår med sommardäck. Sämsta med x3 är att det inte går att beställa den med diselvärmare från fabrik. Själv bestämde jag mig för att montera en efteråt. Så nu är det trevligt att ha varmbil men prisvärt kan man knappast säga. De mest onödiga tillvalen jag gjorde är internet och Apps. Helt bortkastade pengar, internet är otroligt segt och det går mycket fortare att ta fram mobilen. Apps har ännu inte några funktioner som är användbara, Jag varken Twittrar eller användre Facebook i bilen så den ända funktionen som är något att ha är webradio men för att komma åt funktionerna i Apps måste man först starta appen i mobilen sedan gå igenom en rad menyer med Idriven. Jag tycker ljusassist fungerar halvbra. Det är bekvämt men lite långsamt. Med elbackluckan gillar jag att den även går att stänga från fjärrkontrollen vilket känns nästan lika viktigt som att kunna öppna. Man kan ta alla kassar och gå in och slippa gå ut igen för att trycka på knappen på bakluckan vilket jag alltid var tvungen att göra på min Q7 förut. Hade inte elbaklucka på X5 så jag vet inte om det fungerar att stänga på den. Annars kan jag rekomendera värme i ratten. Hade det på x5 också och skulle inte vilja vara utan det. Kruvljusen kanske inte var nödvändiga men jag försöker övertala mig att det blir lite säkrare att köra men jag skulle nog inte lägga mina pengar dessa om jag beställde en ny. Hållarentill mobilen i mittkonsollen använder jag inte och tar bara plats, Har inte kollat om det gör någon skillnad mot att använda usb. Navigationen fungerar men kanske inte det mest prisvärda men jag ville ha den stora skärmen så då var det bara att kryssa i stora naven. Det som var bätter på X5 var comfortstolarna. Tycker sportstolarna med svankstöd är nästan lika bra som comfortstolarna med nackstödet var betydligt bättre i x:5an. |
|
|
Hade först tänkt mig en carbonsvart M-sport men ville sedan ha en silverfärgad. Därför valde jag till slut bort M-paketet pga att jag tyckte inte om den IRL med aerokittet och de nedlackade hjulhusen. Och så ville jag ha 309-fälgarna vilket inte fanns med M-pkt. Precis som Robibob tittade jag också på F11 men även om ljudkomforten är lite bättre och detaljkvaliteten snäppet upp så kändes X3 mer komplett för en barnfamilj. Utrymmena i baksätet och att slippa knöka sig ned i en skålad sportstol eller skyttegraven bakom avgjorde. Och så fick man X-drive på köpet. Ljudkomforten är inget problem som jag ser dte eftersom jag är van vid E91 - och då upplevs X3 mycket tystare. Det enda jag ångrar är det svarta innertaket som jag borde valt till - det hade varit ganska snyggt nu i efterhand. Appropå onödig extrautrustning - har ännu inte efter 4mån använt den svindyra elektriska dragkroken. Hoppas man får igen det vid försäljningen... |
|
|
Kan någon førklara vad det finns før førdelar med adaptern till mobil telefon (Iphone 4S) emellan sætena? Jag har det utøkade bluetooth paketet, anvænder jag USB kabeln laddas mobilen och jag kan spela musiken med hjælp av Idriven. Telefon funktionerna fungerar utmærkt øver bluetooth. Frågade min återførsæljare på pris av adapter och det fanns tydligen 3 olika adapters (basic, musik och media) tydligen fungerar bara basic och vill man ha någon av de andra måste systemet gøras om. Ville jag ha musik skulle de ha bilen i 2 dagar med en kostnad av ca 6500 kr... Så frågan ær ju varfør ska man ha adaptern?? |
|
|
WMats: Du har själv svarat på frågan - ingen alls! Musiken, oavsett om det är från MP3 i mobilen eller spotify streamar du trådlöst via blåtanden. Och telefonen kan du ladda direkt i USBn. Sen har jag alltid min mobil i fickan, annars glömmer jag den i bilen :-) Detta diskvalificerar ytterligare dockningstationen. Den enda fördel den skall ge är en förbättrad täckning eftersom den skall gå via bilens antenn, Hur effektivt detta är IRL med en 3G-telefon kan diskuteras, jag kör mestadels i områden där mobiltäckning inte är något större problem. Min säljare rekommenderade mig att ta bort den från specen - en mobilladdare för 1500kr kändes inte särskilt prisvärt. |
|
|
@WMats. Enda fördelen med att ha sin iphone i mediaadaptern ska vara antennförstärkning vilket man inte ska få om man ansluter via bt eller usb. Men är inte hundra på att det verkligen stämmer, borde ju fungera även via bt och usb. Fast man har ju blivit förvånad förr över konstiga begränsningar... Oavsett vad, hur ofta behöver man antennförstärkning!? Håller med övriga om att adaptern är rätt meningslös, den toppar onödigt listan tillsammans med apps och internet. Allt detta kan man vara utan. @Robert J. Angående M-sport så är det ju en individuell fråga om tycke och smak. Personligen så tycker jag delvis som Robibob (dvs lite löjligt att ha fläskigt utseende och symaskinsmotor) men framförallt så gillar jag det vanliga utseendet bättre än M-sport. Tycker det passar biltypen med lite plast plus att det är mer praktiskt. Däremot ska man ha sportstolar, m-sport ratt och rattvärme. Rattvärmen är nog nästan det tillval jag är mest nöjd med, dessutom var det ett av dom billigaste. En utseendemässig grej som jag personligen gillar är annars att ribborna i grillen är titan färgade på alla 6-cylindriga modeller. Låter som en liten detalj men tycker det gör stor skillnad. Men som sagt, även detta är ju personligt. Förbrukningen på min 30d håller sig på 0,79 vid blandad körning och då har jag ändå börjat köra mycket i sport-läget. Motorn blir faktiskt lite rappare men framförallt så blir det även mycket stabilare när fjädringen stramas upp. Tycker faktiskt att det senare är välbehövligt i motorvägsfart. Sammanfattningsvis mycket nöjd med biltypen och körkänslan. Dock mindre nöjd med kvalitétskänslan, har lite knarr och skit i interiören. Mycket irriterande, inte vad man förväntar sig när man köpt en BMW. |
|
|
Håller med Kristoffer_L om adaptern. Använder jag den glömmer jag bara mobilen i bilen... Det är nog bara antennförstärkaren som är fördelen. Och den lilla inbyggda fläkten i adaptern icke att förglömma! :-) Min säljare avrådde mig från att kryssa i larm i tillvalslistan. Mindre än tre veckor efter leverans görs det ett inbrottsförsök i bilen, förmodligen när den står på uppfarten. Antagligen blir tjuvjävlarna avbrutna för han/hon/de får inte med sig vare sig bil eller utrustning. Låskolven förstörd och plastkåpan på ratten satt löst men den gick att trycka dit genom att tuta hårt. De var sannolikt ute efter ratt och airbag men gick bet. Alldeles oavsett 2 500 kr i självrisk för att fixa låset och bökiga besök hos verkstad samt ett förbannande över att larmet valdes bort. Tydligen en våg av bilinbrott i Stockholmstrakten just nu så håll koll på era bilar. |
|
| Blir det en X3 så blir det M-sport. Jag tycker den ser "billig" ut i standard utförandet då den inte är stor och stöddig nog för att vara en "terrängbil". Men som alla skriver är det en fråga om tycket och smak. Men det lutar nog mest mot en F11 då vi har en X-bil i familjen och det är främst en långfärdsbil jag behöver med någorlunda lastkapacitet då jag reser mycket i jobbet. | |
| 200 mil och sedan den senaste tankningen har den dragit 0,78/mil, blandad körning med 17 tums odubbat. | |
|
Håller med minaxe att titan färgade ribborna på grillen är mycket snyggare än svarta, funderar på att byta den på min 20d, kostar ca 1800kr hos BMW. Är det nån som vet om det är svårt att byta den själv eller måste man lämna bilen till verkstad, då blir hela grejen mycket dyrare:( |
|
|
Njurarna har rek. pris på cirka € 140 € i Tyskland, alltså lite överpris som vanligt hos den lokala återförsäljaren i Sverige :-) Länk Länk Länk Videon nedan visar byte på en 135i och eftersom det tycks vara ungefär samma fästanordning till X3 F25 skulle jag gissa på att allt som behövs är rätt sorts TORX-bits/mejsel och en vanlig spårmejsel. Länk |
|
|
En varningslampa för motorn tändes på min 184hk diesel förra veckan. Ingen övrig info fanns, allt OK enligt skärmen. Det var dock en luftmassegivare som givit upp och byttes smidigt på garantin. Ett vanligt fel enligt verkstaden. Dock nästan det enda som strulat på denna motor enligt dom. Inget märktes när man körde. |
|
|
Drygt 3700 mil: Senaste tanken 98,6 mil på 58, 6 liter. You do the math ;) En del mindre bra egenskaper har jag hunnit märka efter dessa mil. Jag sitter ganska illa. Max 2 timmar sen är det stopp. När jag hade kört en hel dag kunde jag knappt gå på flera timmar. En jäkla värk i höger höft/lår. Konstigt. Jag har sportstolarna som är väldigt lika dem i 325an och i den kan jag sitta lika länge utan några bekymmer. Nu har jag provat flera olika justeringar som alla känns bra under korta stunder men när det börjar bli längre än 1 timme känns det inte lika bra längre. Jag är 188 lång. A-stolparna skymmer sikten väldigt mycket. De måste vara bredare än på någon annan bil jag kört tidigare. Det blir lätt imma på vindrutan. Främst från vänster A-stolpe och 20 cm inåt. Fläkten måste gå på högre fart. Byte av mikrofilter vid servicen hjälpte inte. Den blir väldigt skitig högt uppe på A-stolparna och allra längst bak på bakdörrarna. Bakljusen försvinner helt i snö om man kör på vintervägar. Men bakrutan är renare än på någon annan BMW touring jag haft. Den drar väldigt lite bränsle när man kan köra lugnt men förbrukningen ökar markant om bilen pressas lite grann. Vi åkte till fjällen tidigare och med 4 personer, full packning och box på taket drog den 7,0 på mätaren i snitt på 160 mil. 325an drar 7,5 med samma packning, samma box på samma sträcka. Det tycker jag däremot är väldigt bra. Motorn går fantastiskt bra men den låter som en traktor. Automaten är minst lika bra som alla säger. Utrymmet är väldigt bra. Särskilt i baksätet. Navigationen är sådär, tycker jag. För långsam i stadstrafik bland annat. Men skärmen är kanon. Musik via blåtand fungerar klockrent. Spelar man från usb tappar den bort sig ibland och börjar om från låt nummer 1 när den kommit upp över låt 100. Men i det stora hela är det en väldigt bra bil som jag hoppas kunna behålla länge. M-paket på en X-modell är som att sätta hasplåt och älgräcke på en M6 ;) "BMW six appeal" |
|
|
Bood: Tack för analysen och håller med dig på nästan varje punkt. Har själv problem med ryggen med ett antal ryggskott i journalen... jag hade också en E91 tidigare med sportstolar och känner inte igen det du beskriver från X3. Istället var det faktiskt E91 som gav mig problem eftersom jag fick krypa upp och ned i skyttegraven där framme. med X3 har insteget förbättrats enormt pga höjden. (Är 190cm lång så kroppsbyggnaden är ganska lik åtminstone på längden.) Imma på hade jag också problem med tidigare. Det visade sig att det var en hel del smutsfilm på insidan av rutorna, förmodligen i samband med leveransen. Jag tog frugans fönstertvätt och problemet verkar nu vara borta. Ligger själv på 7.1L/100km mellan tankningarna - vi snackar mestadels motorväg i 110-140km/h. Är mycket nöjd då min det endast är 1.3L upp jmf med min E91 som dessutom varken hade x-drive eller automat. Imponerande! |
|
| Större hjul (inte större fälgar)? Är det någon som provat större hjul på F25 hjulhusen ser lite tomma ut och jag funderar på om man kan gå upp i omkrets? 5% är tillåtet och det skulle göra ca 2,5cm på radien om jag räknat rätt. Slår däcket i någonstans om bilen fjädrar och svänger samtidigt då eller? det borde finnas något skäl till utrymmet mellan däck och skärmkant | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.