AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.574

Nya X3:an

Sida 45 av 47
ni
16
niti
2012 X3 20d
@fax
Det finns en jättebra tråd om batteriaspekten på nya X3 (o säkert många andra moderna bilar):

Länk

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Efter drygt 2800 mil har jag aldrig fått en sådan varning. Däremot pratade jag med en gammal kollega som har en likadan men några månader nyare än min. Hans pdc har krånglat och han har fått en hel del konstiga felmeddelanden om ABS, xdrive mm som visat sig vara falsklarm. Efter flera verkstadsbesök fick han till slut en uppdaterad mjukvara som löste det problemet. Det kan inte vara något liknande? Ett falsklarm helt enkelt? Har du kollat vad spänningen verkligen är på batteriet när bilen säger att nivån är låg?

Annars har jag fått en ny tempsensor till insugsluften. Den slutade fungera och gav konstiga signaler som datorn inte tyckte om. Bilen gick som vanligt men motorlampan lös gul/orange. Utbytt direkt utan krusiduller.

Senaste tankningen: 105,5 mil på 64 liter. Häpp!

"BMW six appeal"
Oj, imponerande förbrukning! Själv kom jag 83mil på 58L (0,69L/mil) på ren motorvägskörning men så har min nyligen bara passerat 600mil. Hoppas trenden håller i sig!
Vågar ni berätta hur mycket ni prutade på listpriset.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Då var X3:an såld. Nästan på milen 1500 mil körda. Väntetiden blev längre än ägandetiden – men så kan det gå ibland :)

För att summera:

Jag hade inga fel att rapportera. En knarrande förarstol verkade laga sig själv, i övrigt inga problem eller verkstadsbesök. Inget knarr från panoramataket, inget överdrivet brus eller liknande heller.

Förbrukningen sett över hela ägandetiden landade på 0,82 liter/mil. Dock med en sjunkande tendens, speciellt någonstans efter 1100 mil. Motorn gör sitt jobb. Ljudet var en besvikelse. Klart råare än hos konkurrenterna och dieselknattret var något som jag aldrig riktigt blev kompis med. Motorn räckte till i de flesta situationer (prestandan lossnade tillsammans med förbrukningen efter 1000 mil). Vid omkörningar av 24-meters lastbilar på 90-skyltade landsvägar önskade man ofta att man hade kryssat i 3-liters motorn istället. En 25d hade varit en perfekt motor i den här bilen.

En annan besvikelse var djupet på bagageutrymmet. Man kunde åtminstone erbjudit skjutbart baksäte som tillval och tagit en bra slant för det. Vår barnvagn fick inte plats på längden vilket var lite bökigt.

I övrigt är det bara positiva saker att säga, och det är inget snack om att bilen är bäst i klassen.

Rent utrustningsmässigt så var jag också nöjd med min spec och saknade inget.

Nav pro är ett givet kryss. Inte bara för att instrumentpanelen blir trevligare, men hela interfacet och den stora skärmen var en dröm. Bra bluetooth-streaming, intuitiva reglage och överlag en trevlig upplevelse.

Rattvärmare skulle jag inte vilja vara utan igen. Otroligt skönt, och om man inte vill bli rånad av BMW och betala 30 000 för dieselvärmaren, ett bra och billigt alternativ.

Skinnklädseln var snygg med kontrastsömmarna och visade inga som helst tecken på att ha varit använd, vilket man kanske ska förvänta sig, men jag har varit me dom bilar som blivit slitna i sidostödet redan efter ett par hundra mil.

Panoramataket. Underbart sommar som vinter och gav kupén en härlig rymdkänsla.

19" Oavsett om man väljer M-sport eller inte är 19" (minst) ett måste på bilen.

HiFi högtalarsystemet var en besvikelse, å andra sidan vill jag nästan inte vet hur dåligt det vanliga systemet låter i så fall.

Tack för alla tips, råd och input i den här tråden under beställning och väntetid, och lycka till med era X3:or!

acey: Vad blir det för bil istället?
Grattis till försäljningen och jag håller med dig på varenda punkt. Enda nackdelen är kanske dieselljudet - å andra sidan vet i tusan vilken fyra som gjort jobbet bättre.

Körde i helgen en ny XC60 och ja...X3 är minst sagt överlägsen på varenda punkt.

Q5 har justerbart baksäte men jag testade detta och någon större skillnad blir det knappast. Man kan glömma bakvänd barnstol i baksätet...

800mil körda och 0,67L/mil vid snabb motorvägskörning 120-140km/h...inte illa.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
acey - min förarstol knarrade som en gisten amerikansk gungstol i 150 mil, men verkstan sa att enligt deras system så var jag helt ensam om problemet... Nu är den knäpp tyst!
be
3
beb
X3 2.0d -12
120 2.0d -06
Har nu kört min X3 2.0d i ett par veckor.

Ang Acey's inlägg så visst är det najs med navigator och 19", men skulle klara mig utan båda faktiskt, i min mening inte livsnödvändiga. Panoramatak skulle jag faktiskt inte vilja ha även om det ingick, men smaken är olika. Utökad bluetooth och servotronic, glöm inte dessa (och givetvis automat, drag och skinn) skulle inte vilja vara utan. Missade helt rattvärme, hade varit gött...

Tycker att ljudet i standardljudsystemet ok, väldigt liten skillnad med Hi-fi-systemet.

Ang motorn så tycker jag att den går bra med fullt tillräckligt med kraft, dock är 2.5d eller 3.0d mycket bättre, inte minst vad gäller ljudet men det är ju en kostnadsfråga. Rymdes inte i min budget.

Slutligen, grymt nöjd med valet av bil. Främsta konkurrent var 5-serie touring 2.0d, men den föll bort av många skäl. Bl a att jag är drygt 1.90m och då blir det ont om plats i baksätet, så icke på X3.
Har jämfört med en X3 med standardljudsystemet (har Hifi i min) och det är en aning bättre bas och diskant men det är knappast värt 6000kr extra. Hifihögtalarna är nog den del jag är minst nöjd med på bilen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Minaxe: Det blev en Audi S4 istället. Eftersom jag inte behöver pendla 6-8 mil om dagen längre blev inte förbrukningen någon faktor längre.

Znabbe: Jag kom aldrig så långt som att rapportera problemet hos verkstaden. Det kom och gick (fick ingen ordning på vilka faktorer som styrda, värme, kyla osv) så jag körde aldrig till verkstan. Har läst om det på några amerikanska forum så vi är nog inte ensamma. Ofta nog brukar man konstigt nog vara ensam om ett fel, även om felet visar sig vara ett typfel...

HiFi-pro en klar besvikelse som sagt. Tyvärr är ju gapet rätt stort till Logic sen.
To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Ktjernström skrev:

"Inga stora problem än så länge, förutom bromsskivor fram som byttes på garanti."

Jag undrar orsaken till det bytet. Mina framskivor börjar nämligen få spår och är inte rena. sedan kan det gnissla vid försiktig bromsning.

Min förarstol har också börjat ge ljud i från sig. aldrig får man vara 100% nöjd. Synd att stolarna inte är dom bekvämaste på marknaden heller.
Annars är allt på topp.

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Efter mycket problem sedan jan-11 har BMW valt att köpa tillbaks mitt måndagsexemplar. Antalet besök hos återförsäljaren har varit otaliga. Nu senast med problem med kamkedja och kamkedjestyrning med efterföljande fel när motorn öppnades. Motorbyte håller nu på och genomförs! Är inne på 3 veckan med lånebil.
Beställde nu en ny X3:a mot bättre vetande.....Hade bestämt mig för en 5 serie Touring men den kändes alldeles för stor och klumpig. Får den nya bilen förhoppningsvis i juni. Hoppas då på ett bekymerfritt ägande!
Hoppas på bättre lycka denna gång!
Jag blev först lite avtänd på X3 för drygt ett år sedan pga en del missar (finns skrivet om det i tråden), men valde ändå att beställa. Kvaliteten har tagit ett rejält lyft sedan dess!
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Nu har jag äntligen fått min bil (safirsvart 2.0d) efter ganska exakt elva månaders väntan. Känns skönt, snudd på overkligt, att ha den på uppfarten. Är helnöjd så här långt, har än så länge bara haft småsaker att klaga på (repa på mittkonsolen - ska bytas ut samt att ena nyckeln ser ut som om den har dragits mot grus (?!)). Sen kan jag tycka att den kvinnliga navigatörens röst inte är särskilt tilltalande! Bilen är i övrigt välutrustad och jag är särskilt nöjd med rattvärmen, panoramataket, stora navin, backkameran m topview, etc. Stereon m hifi-paketet räcker långt. Var tveksam till 18-tummare och ville ha större men nu har jag 17-tums vinterdäck på (y-fälgar) och de passar bra tycker jag. (Har 307:orna till sommardäcken.) Återkommer så småningom med mer utförlig rapport!
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Har just avverkat över 30 mils nattkörning på motorväg. För den som sitter med tillvalslistan och funderar vad som ska kryssas i - glöm inte helljusassistenten. Den är helt fantastisk och fungerar i princip oklanderligt.
Struntade i den men borde kanske ångra mig? Helljuset är töntigt svagt på X3...körde häromkvällen längs mindre landsvägar och glömde blända av tills jag var framme i orten jag bor. Mötte säkert 10 bilar längs vägen och ingen reagerade...inget gott betyg ;-)
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Håller inte riktigt med om att helljuset är svagt, tycker att det är helt ok. Däremot ifrågasätter jag värdet/nyttan av de adaptiva ljusen.

I dag har jag suttit bakom passagerarstolen där vi har en barnstol (BeSafe izi kid X3 (!)) monterad. Otroligt vad gott om utrymme det är, oceaner av plats! Har också haft barnstolen i mitten bak och det fungerar finfint både för förare och passagerare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller med om att helljuset var dåligt. Ibland så undrade om jag verkligen fått på det.

Jag håller med om att det är otroligt gott om plats i bagagesätet. Jag hade offrat några CM för att få ett djupare lastutrymme.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
För er som funderar på helljusassistenten så kan jag berätta att med extraljus 3 x Xenon så bländar assistenten av alldeles för sent, de mötande bilarna "har blinkat i en vecka" (så kändes det när jag provade en gång) innan det blev halvljus. Dessutom är den jättekänslig för gatljus, även om det är en parallellväg 100 m bort kan den få för sig att blända av även om helljuskäglan inte skulle varit i närheten av den andra vägen. Jag har också märkt att när kurvljuset går på så slår assistenten av helljuset trots att det är kolmörkt... I mitt tycke känns systemet inte riktigt färdigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.