AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.572

Nya X3:an

Sida 44 av 47
Hej!

Har nu haft min 30d i några veckor och på det stora hela är jag väldigt nöjd. Har bara hunnit köra ca 100 mil och eftersom det är nya dubbdäck så har det dessutom varit väldigt lugn körning. Men man känner att kraften finns där även om varvräknaren nog aldrig gått över 2500 varv..

Första 50 milen var landsvägskörning och då gick förbrukningen direkt ner till 0,72 vilket känns imponerande med den stora motorn (även om jag som sagt varit väldigt lätt på foten). Hade nog väntat mig att det skulle ta ett tag innan förbrukningen var på den nivån. Sista tiden har det mest varit korta sträckor inne i stan och nu är medelförbrukningen uppe på runt 0,8 vilket även det känns ok med tanke på hur få mil bilen gått.

Är väldigt nöjd med ljudet i HiFi Pro, backkameran (kör dock mest utan topview eftersom jag tycker bilden blir väldigt liten) och värmen i ratten. Till skillnad från acey är jag dessutom extremt glad över att jag skippade servotronic. Gillar känslan i styrningen vilket jag aldrig riktigt gjorde i de servotronic utrustade bilarna jag provkörde.

Mest onödigt hittills är nog iphone kopplingen/hållaren. Kör allt via bluetooth, orkar inte stoppa i telefonen. VDC inställningen har jag heller inte använt men det kanske blir ändring när bilen är inkörd och sommardäcken är på.

Men har däremot några småsaker som stör mig. För det första så har jag knarr i takluckan och eftersom bilen står i ett varmt garage så det är inte is som lossnar. Egentligen inte speciellt högt men 7 gånger av 10 som jag kör över en skarv eller ojämn väg så kommer det som ett litet dovt skrap. Sjukt irriterande när man börjat tänka på det, någon som haft liknande och fått det fixat? Hörs inte när jag stänger solskyddet men jag vill ju ha in ljuset.

Tycker även att det ibland kommer ett litet plastknarr från instrumentpanelen och om man kör i en tunnel eller brevid en hög mittbarriär så är det en påtaglig skillnad i vägljud från dörrarna.

På temat ljud är det också lite lustigt hur man faktiskt kan höra hårddisken som snurrar igång och varvar ner när man sätter sig i bilen och innan man startat motorn. Det här är dock inget jag tar upp för att det stör mig, är bara en lustig påminnelse om hur mycket teknik det är i bilarna nu för tiden.

Sen har jag även en fundering kring automatlådan. Nästan varje gång som jag lägger i backen eller drive från parkeringsläget så gungar bilen till lite. Det är inte så att den rullar eftersom jag har foten på bromsen men man hör att något händer inuti bilen och så blir det ett litet lätt gung. Någon som känner igen sig, ska det vara så? Känns inte så förfinat..
minaxe: Kul med lite erfarenhet från 30d! Det hade varit min drömbil och jag tror på ett sätt den kanske är den bästa kombon på X3 men man måste sätta stopp någonstans :-)

Imponerande med förbrukningen, och som sagt den lossnar ytterligare om några hundra mil. Min har nu gått 450 mil och verkar dra 0,73L/mil mellan tankningarna i min cykel och det nästan oavsett hur hårt jag kör.

Jag har också märkt att man hör mycket trafikbuller vid förarplatsen - det blir särskilt påtagligt i tunnlar. Nu snackar jag alltså inte vindbrus eller däckljud. Den upplevs konstigt nog som tystare från både baksätet och passagerarsätet. Märkligt!

Min taklucka knarrade också innan men det visade sig vara lite legoklossar som kidsen lämnat kvar i dörrarna. Däremot har jag läst om några bilar i US som haft problemet och då har de justerat till luckan på garantin så den blivit tyst igen.

Konstigt med automatlådan - min är hur mjuk som helst mellan R till D från P. Kanske hhar 30d någon förstärkning i lådan pga motorn? (spekulering).
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Backkameran är ganska onödig så här års har jag märkt. Den är för det mesta så skitig att det inte går att se något iallafall. Jag torkar ändå av den så fort jag kommer åt.

Dieselvärmaren är, som sagt, minst 10000 kr billigare att få monterad i Småland. (Men alldeles för dyr ändå.)

Är det någon som vet om man kan stänga av visningen av skivomslag men ändå visa låtinfon på splitscreen? Det blir endast mörkerkörning numera och en ljus bild som lyser upp på skärmen förbättrar inte mörkerseendet direkt.

Jag hade väldigt gärna haft Night Vision. Eller vad BMW kallar det när man ser djur och människor på skärmen.

2x60 watt xenon i NBB 225 extraljus gör susen för helljuset :)

2500 mil passerade. Snart dags för service (om 500 mil). Konstigt att serviceintervallet är minst 500 mil kortare på den nya jämfört med den gamla. Den var iofs manuell. Automaten kräver kanske tätare intervall?

"BMW six appeal"
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Kan inte ni som har extraljus monterade skicka in lite bilder så vi får se hur det ser ut?
En generell fundering - jag är faktiskt lite besviken på fjädringskomforten. Nu kör jag på17tum odubbade Dunlop wintersport RFT och jag rycker färden blir ganska struttig och inte så skön. Jag hade förväntat mig större skillnad jmf med mina 19 tummare. Hoppas det beror på däcken, när dessa är slut s blir det vanliga däck.

Intressant angående backkameran. Funderade länge på denna men har hittills klarat mig bra utan. Fickparkering i ett julstressigt Malmö funkar fint med bara sensorerna, även om jag tycker de ibland är lite långsamma på att uppdatera skärmen vs verklighet. En kamera hade så klart givit en mer IRL vy.

Just bakluckan blir ju hur smutsig som helst. Framförallt den där extra hyllan (eller urgröpningen) ovanför nederkanten.

Nightvision finns väl inte alls till X3 utan då är det X5 som gäller. Konstigt hur BMW resonerar här.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Robibob; du kan kolla in vår på Länk

Jänkarna var snabba med att kommentera att det ser asfult ut med x-ljus...
bood: Du kan vara glad som har så långt intervall. Min är snart uppe i 2.000 mil, och vill ha service om ytterligare 300... Beror ju säkerligen på körcykel och -stil, vilket säkerligen också förklarar varför min envist ligger runt 0,85 blandat... :)

Mvh
Kalle
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack Znabbe! Har aldrig sett den med extraljus och hade nog föreställt mig rektangulära sådana men de du har funkar nog bra. Tror inte att du har problem med bilar som inte bländar av? :-)
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
5x Xenon är för att mina ögon börjar bli gamla bara :-)
pa
52
patton
S80 awd
Whoooha

Beställde idag produktion v3!!!!
Grattis - ser ut som att leverenstiderna kapats rejält. Vad blev det för spec?
pa
52
patton
S80 awd
Låg budget, vårt bilavtal sätter strikta gränser svart, sportstolar, drag, svart tak, M-ratt och växelspak. Halvskinn skulle varit bra. Men hellre en naken BMW än en påklädd Passat! 4 hjulsdrift är ett måste för oss och vi har haft q5 i tre år.
Ma
14
Macka52
X3 30d -12
Hämtade äntligen min X3 idag.
Står nu med två förslag på värmare. Dieselvärmare för drygt 30´ eller en vanlig Defa elvärmare. Finns det någon som vet om det i framtiden kommer att fungera att starta dieselvärmaren med BMW ConnectedDrive även i Sverige eller om det bara kommer vara större länder som får den funktionen?
Tycker att fjärren jag hade till min X5 hade dålig räckvidd så om jag ska betala drygt 30´för en värmare så skulle jag vilja kunna styra den via telefonen i framtiden.

Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Hej Macka52, här är svaret jag fick från BMW Sverige när jag frågade dem om samma sak du undrar över: "Detta finns inte för att Sverige inte är ett connected drive land.
För tillfället saknar vi info om eller när vi kommer bli det, samt om det kommer komma ett eftermonteringskitt för bilar som redan har parkeringsvärmare." (Det som inte finns är alltså möjligheten att styra värmaren med iPhone-appen.) Själv gav jag upp dieselvärmaren p g a de tveksamheter du nämner och har just beställt en elvärmare.
Ma
14
Macka52
X3 30d -12
Tack Robibob.

Då får det nog bli elvärmare om det inte finns stöd för att starta värmaren även om det är Bmw´s egna värmare om eller när vi blir ett Conneted drive land.
Det verkar som man kan styra klimaautomatiken men tydligen inte värmaren kan startas med tanke på den informationen du fått utan att köpa yttligare något kit.
Jag fick även ett pris på en fjärr till Defa värmaren men det kostar yttligare drigt 6 tusen för fjärrfunktionen inkl montering men då ingår en batteriladdare men laddare känns inte nödvändigt om man inte har dieselvärmaren som dra ur batteriet.

Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Macka52: Finns det fjärr till elvärmaren? Antar att det ändå krävs att värmaren är inpluggad på elnätet, eller vad är batteriladdaren tänkt att användas till?
Ma
14
Macka52
X3 30d -12
Robibob Defa har ett tillbehör som heter Smartstart där ingår en fjärr med timmer för olika veckodagar mm. Den säljs även som en komplettsats med Defas motorvärmare i grunden och då ingår laddaren som krävs för att det ska fungera (kanske fungerar med ett relä som de har men är inte säker på det.
Ja du måste ha sladden till motorvärmaren inkopplad.

Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack Macka52!
fa
8
fax
X3 2.0 D
Har nu kört min x3 2.0 1500 mil och jag är mycket mycket nöjd. Men ........mitt råd är - köp till laddaren till din elvärmare. Min bil varnar för låg nivå i batteriet, flera gånger. Har varit in på verkstad och där talar de bara om min "olämpliga körning". Konstigt tycker jag, eftersom jag dagligen, åker till jobbet 8 mil enkel väg. Verkstaden släcker alla konstiga felmeddelanden och sen "kan de inte göra mer". Underhållsladda batteriet är verkstadens råd.
Finns det fler på forumet som har liknande erfarenheter.
Jag är inne på min 5:e BMW - aldrig haft problem med strömbrist.
Har bara "standardbil". Ingen diselvärmare.

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Demobilen visade en massa felmeddelanden som började med "låg batterinivå" som försvann efter laddning. Vår bil har inte sagt nåt på 1700 mil trots vanligen 10 km per körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.