AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.541

Nya X3:an

Sida 42 av 47
Passade på att ta lite bilder när årets kanske sista solstrålar visade sig...

Länk!
Snyggt Kristoffer, kul att vi börjar bli ett par F25:or på Garaget. Min ligger här: www.garaget.org/kk

Mvh
Kalle
Tack! Kan erkänna att det var efter att ha kikat på din vita i våras som jag till slut bestämde mig för 309:orna :-)
hej! jag har enbart sett lite försiiktigt åt nya x3an tills jag i dag i mitt billetande åkte till bmw handlarn och sprang på x3an i safirsvart, och en safirsvart med M sport paket, otroligt fina!!! 1000 gånger finare i verkligheten och förarmiljö, utrymmen. kostar lite mer än vad tänkt max 450k men nu blir de närmare 550 kanske... men lite skillnad motför att välja en coupe xdrive eller 520d så klarar man allt med denna bil och plats.

så vad säger ni om m sport modellen? nån som äger den , är det fel på denna modell? tappar komfort med mera? och med 19" hjulen.
Har ännu inte läst om några problem med M-sportmodellen, det är ju ffa ett optiskt paket förutom Performance control, variabel sportstyrning och chassie.

Jag har 19-tums 309 hjulen (se länk ovan) med samma dimension som till M-sport och det jag är lite irriterad på är att de spårar lite på riktigt dåliga vägar. Detta märks ibland inne i stan. På motorvägar har jag aldrig några problem med buller eller stötighet, men då har jag visserligen standardchassiet (som du iofs kan välja till även till M-sport).

Men alla har vi olika uppfattningar och tolkningar av verkligheten så jag rekommenderar dig att testa M-sport och utan (gärna på en lite sliten väg) och gör en egen bedömning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Krusaren: Klart du ska ha en M-sport. Tillskillnad från Kristoffer så har jag inga problem med spårning på dåligt underlag. I övrigt så är det inga problem som är M-sport specifika (tex så är det inte samma breddning som på X5 som innebär mer blästring av vissa utsatta paneler runt hjulhus eller liknande). Min har snart rullat 1000 mil och har under de senaste 100 milen märkt en förbättring i både ork och förbrukning. Jag har inte haft några som helst problem i övrigt.

Nu längtar man bara till den första snön :)
Hej,

Kanske är det så att Servotronic reducerar problemen med spårning?

I så fall tycker man att BMW borde lyfta fram det snarare än att den blir lätt att fickparkera...

Mvh
Kalle

Fast jag har ju servotronic på min...

Spårningen märks främst vid inbromsningar på knagglig asfalt som ofta finns vid korsningar i stan där bussar och andra tunga fordon bromsar in och gasar. Men som jag skrivit tidigare är det något jag kan leva med, jag gissar att det är däcken. Nu sitter vinterdäcken på (17 tums Dunlop wintersport odubbade) och problemen är helt borta.

Dock är spårning inget som skulle få mig att undvika m-sport med 19-tum.
Aha, du har Servotronic? Ja, då är det inte det då... :)

Jo, självklart är det däcken. Bredden i sig, och ffa att det är olika bredd fram och bak.

Men håller med, skulle absolut inte välja bort 19" ändå.

Mvh
Kalle
Hej,
för er som saknar en motorvärmare, så hittade jag det här bland tillbehören för X3 hos BMW:

Kupévärmare

Värmer på vintern upp kupén till behaglig temperatur redan innan du startar. Den förvärmda kylcirkulationen skonar motorn och sänker bränsleförbrukningen under startfasen. Kan aktiveras via fjärrkontroll, programmering eller med direktaktivering via bilens instrumentpanel.

Pris 18 200,00 kr. + installationskostnad

Tittar man på fjärren så verkar det komma från Webasto

Mvh,Mats

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
1000 mil passerade och motorn har faktiskt släppt loss ganska rejält både gällande effekt och förbrukning. Men vilken skillnad mellan sommar och vinterhjulen. Jag har aldrig lyckats komma under 0,8 med sommarhjulen. Den första fulla tanken med vinterhjul slutade på 0,76. Tanken innan, med liknande körmönster låg på 0,83 med sommarhjulen.

Men komfortmässigt tycker jag knappt man märker skillnad mellan 19" och 17". BMW har verkligen lyckats med chassit på X3:an. Sportchassit är styvt men inte hårt, sväljer ojämnheterna bra och stabilt över broskarvar och liknande svårigheter. Bra jobbat BMW!
Angående förbrukningen slog jag precis rekord hittills - 7.0L/mil vid senaste rankningen. Färddatorn visar dock 7.2L/100km, den första bil jag haft som visar MER än faktisk förbrukning. Detta är med 17-tum vinterhjul (RFT) och tankad på dansk EU diesel som har lite bättre energiinnehåll än den svenska MK1 dieseln.

Med lite mer mil bör neråt 6.5L/100km inte vara en omöjlighet i min körcykel som väl får ses som blandad med stor del motorvägskörning.

Håller också med om att skillnaden i stötighet och buller är ganska liten jmf med 19-tummarna, men en uppgång på 1dl/mil får man nog räkna med.

En fråga till er med panoramalucka - jag tycker min har börjat knäppa lite när jag kör över ojämnheter. Har aldrig haft en bil med detta tillval innan - skall det vara så eller är det ett fenomen som blir när det är kallare ute?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Mitt problem med en pdc-sensor fram som pep hela tiden den var aktiv är åtgärdat. Det visade sig att den "såg" regskyltshållaren. Nu har jag iofs ett fäste till extraljusen bakom skylten men det lyfte bara ut skylten och hållaren lite grann. Det kändes givetvis lite genant men till min tröst hade det varit så på fler X3or. Även utan extraljus.

2300 mil utan andra problem. Förbrukning på 6,0-6,2 på färddatorn. Mest landsväg och på dubbdäck i originalstorlek.

Dieselvärmaren kostar precis som Suecia säger 18 + montering. Men i det priset ingår inte momsen. Inte i det förslaget jag fått iallafall. 8-10 timmars montering gör att det hamnar på strax under 30 tusen inalles.

BMW apps går inte installera i efterhand. Kan det verkligen stämma? Nu när jag fjäskat mig till och skaffat en 4S.

"BMW six appeal"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: Inget ljud från panoramaluckan, och den är betydligt tätare än den jag hade på min A3 Sportback.

Bood: Enligt c14ym0re här på forumet så ska det gå att installera BMW Apps i efterhand. Jag har inte själv verifierat uppgifterna men mer info finns här: Länk

Dieselvärmaren känns inte prisvärd någonstans.

0,6 Bood, hur kör du egentligen? Det känns som det är större chans att få bilen att göra "mätaren ut" än att få ner förbrukningen till 0,6 i annat än medvind, nedförsbacke och hela baletten...
Jag hörde också av min försäljare att BMW Apps går att fixa under förutsättning att bilen har Navi PRO och blåtanden. Priset står däremot skrivet i stjärnorna.

Angående knäppandet från takluckan så visade det sig vara en tjog duplo klossar som ena hälften av min genetiska avkomma placerat i dörrsidans förvaringsfack. Nu är den tyst igen :-)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
acey: ok, jag ska be verkstaden kolla "BMW apps" igen. Navi pro och blåtand finns så det ska inte vara något problem. Däremot fick jag nog den enklare snap-in adaptern (varför det nu finns en sådan?) så den måste jag byta ut.

0,6 (eller strax däröver) går fint. Skyltat plus 8-10, släppa gasen i alla nedförsbackar som lutar undan tillräckligt utan att farten minskar, använda auto start-stop och lite annat så blir det så. En enkel sak :)

Jag körde den gamla X3an med samma förbrukning. Den var iofs manuell.

"BMW six appeal"
Min gamla 320d lossnade rejält mellan 2000-3000mil (visserligen 177hk modellen) då den gick från 0,65 till 0,58L/mil så boods siffror är nog inte alls omöjliga att nå om motorn får gå några mil till.

Håller med om att dieselvärmaren känns totalt utprisad. För de pengarna skrapar jag hellre rutorna för hand och tar familjen på semster till Florida istället.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Acey: min panoramalucka är också tyst i normalfallet, men glas isolerar sämre än plåt plus ljudisolering. Stänger jag insynsskyddet så blit det "täckt bil"-känsla. Men nu när snön lägger sig på taket och smälter in sådär lagom kring listerna så blir det knäppande ljud när isen bryts loss när karossen rör sig. Jämfört med tidigare takluckebilar så är den väldigt tyst!

Bood: nu har vår bil gått 1600 mil och förbrukningen för "standardkörning" har stigit till 0,73. Nu har jag 11 km till jobbet, backigt och 100-väg så det är både dubbdäck, korta sträckor, ständigt kall motor, elvärme i säten, ratt, ruta och backspeglar samt en del gasande. Det är två deciliter mindre per mil än förra dieseln med lägre effekt vid samma typ av körning (en Nissan med 178 hk Renaultdiesel). Intressant är att förbrukningen på X3an är extremt optimerad mot "bara bil"-belastning, med ett lättrullande tomt släp stiger förbrukningen med en deciliter direkt, trots avsevärt lägre snitthastighet.

Mina extraljus syntes också av PDC'n, och det var lite extra besvärligt att justera bort eftersom jag hade svetsade bultar. Nu piper den bara någon gång i månaden, men skylt & hållare är hissade så mycket det går utan att det ska se konstigt ut i nederkant.

Om dieselvämaren är horribelt prissatt vill jag utse den eluppvärmda ratten som (trots priset) är värd varje krona!
pa
52
patton
S80 awd
M-sport växelspak, om bilen är manuell med m-sport ratt ska växelspaken se annorlunda ut? är det någon som sett en sådan?

Hur ser bakljusen ut om man inte har xenon?
Tror det finns en bild på manuella spaken i X3 katalogen där m-paketet visas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.