|
Sida 41 av 47
|
|
|---|---|
|
Ingen erfarenhet mer än en virtuell sådan...hämtar den på lördag :-) Har funderat på färgvalet en del. Valde en titaniumsilver, dels gillar jag den skarpt sedan tidigare och så är den ganska ovanlig på nya X3. Känns som att det rullar en hel del spacegrått och alpinvitt där ute. Ju mer jag funderat är jag än mer övertygad om att det blev det rätta för mig, den går dessutom fantastiskt snyggt ihop med 309:orna. Det enda jag ångrar lite är det svarta innertaket som jag tror hade blivit snyggt och kanske top-view kameran...men det går nog bra att leva utan med. |
|
| Inte mer än att förbrukningen fortfarande är hög. 700 mil körda, räknar med att bilen verkligen kommer till sin rätt när första snön kommer. Jo, en sak. Rattvärmare! Kan man inte få dieselvärmare så får man nöja sig med detta. Första bilen jag har det på och kommer inte vilja vara utan det igen. | |
|
Drygt 1800 mil. Inga direkta konstigheter. En PDC-sensor fram har pajat och piper nästan hela tiden när systemet är igång. Lite irriterande. Jag får nog åka till verkstad och få det fixat innan service. Annars går den perfekt. Att det sedan är en hel vetenskap att få extraljusen att fungera som de ska är kanske ett tecken i tiden. Behandlas i en annan tråd. "BMW six appeal" |
|
|
Har bara kört ca 250 mil än. Förbrukningen ligger mellan 0,74-0,93 så det är en bit ifrån utlovade 0,56. Ska snart in på innertaksbyte eftersom det av någon anledning inte blev svart innertak från fabrik som jag hade beställt. Hade problem med bluetooth handsfreen med min HTC Desire med Android 2.2. Men efter uppgradering till 2.3 så fungerar det som det ska. // Marcus |
|
|
Ska nog beställa en bil snart men några frågor... Är det skillnad på M-sport ratten och sportratten? verkar vara en alulist på sportratten? Om man tar M-sport ratt till en manuell, ska det vara en annan växelspak, någon som sett den? Jag är inne på sportstolar med tyg, men läser man på 5-serie forumet verkar det vara dålig kvalitet på tyget, någon som upplevt det? Någon som har en manuell, jag har testat en automat men tjänstebilsavtalet rymmer inte så mycket utrustning över basbilen |
|
|
antar du skall beställa en diesel Patton? Isåfall skulle jag def rekommendera en automat, då diesel och manuell inte är någon direkt hit. /Anders |
|
|
Diesel blir det, och jag har testat automat, den var verkligen kanon. Men vi har en gräns på 8 basbelopp efter rabatt och då blir det inte många kryss (xenon ryms inte heller). Drag och sportstolar sen är det stopp. Det blir till att välja mellan en Passat med extra allt eller en "naken" X3 Körde tidigare E61 2.0d med manuell låda, den lådan var skön i alla fall. Vi kör mest långa landsvägssträckor så manuell funkar bra |
|
|
oj inte ens xenon, det känns väldigt barskrapat för en bil som ändå kostar uppskattningsvis 425 tkr. Varför inte leta fram en "demobil" som kanske gått 500 mil men har betydligt flera options? /Anders |
|
|
Hej, Min mattvita har precis passerat 1.600 mil. Fortfarande ligger förbrukningen klart över 0,8, men jag antar att stora tunga 19": are, automat och en hel del stadstrafik tar ut sin rätt. Inga stora problem än så länge, förutom bromsskivor fram som byttes på garanti. Mvh Kalle |
|
|
Jag har kört drygt 250 mil med min X3 xDrive 20d och är mycket nöjd med bilen. Snittförbrukningen ligger på 0,79 med huvudsaklig stadskörning. Detta med 19” 309or. Jag bytte i veckan till vinterhjul 17” vilket kanske drar ner förbrukningen något. Köpte en ny bil som var färdigspecad och är mycket glad över följande utrustning: - Navigationssystem Professional, fungerar snabbt och smidigt, jag har lyckats undvika ett antal köer p.g.a. olycka. Efter som den är så smidig får man som vana att även använda den till och från jobbet. - Top View med backkamera. Underlättar fickparkering något otroligt och gör att man kan ställa sig nära trottoarkanten med 19”. - Automatlådan med steptronic passar denna motor mycket bra - Elektriskt infällbara ytterbackspeglar. Smidigt när man ställer bilen i stan. - Antracit innertak i kombination med M-sport ratt ger en sportig känsla. - Går mycket komfortabelt trots 19” Det ända negativa jag kan komma på är att A- stolparna kan skymma sikten lite mer än vad jag är van vid tidigare bilar. Detta är troligtvis en vanesak. Just nu väntar jag bara på lite snö så att man kan få nyttja fyrhjulsdriften! |
|
|
Om någon är sugen på att skippa den 6-7 månader långa väntetiden och spara en hacka så kommer min bil att säljas relativt snart. Den kommer säljas genom min BMW åf så finansiering och liknande går enkelt att lösa. Eftersom min bil är momssmittad kunde jag inte ta med den vidare :( Bilen är 2,5 månad gammal och tullat 700 mil. |
|
|
Sådär, tillbaka efter knappt 70mils inkörning efter leveransen i går. Några intryck om hur jag upplever min egen X3: Byggkvaliteten har tagit ännu ett rejält kliv uppåt jämför med tidigare. Kul! Är man dock riktigt petig kändes luckan till handskfacket solidare i min gamla E91 men totalintrycket är i absolut premiumklass. Men det skall det också vara med tanke på vad bilen kostar... 19-tummarna funkar sämre än vad jag tidigare upplevde. Framförallt på spåriga motorvägar (dvs 90% av E4) vilket kräver ständig passning. Min fru trodde först att det berodde på vinden, men på nyasfalterade avsnitt gick den sen hur stabilt som helst. Grov asfalt, som sträckan Uppsala-Stockholm i kombination med 275-40-19 RFT däck ger mycket buller. Får se hur den funkar på den tysta asfalten som nästan uteslutande används i Danmark där jag mestadels kör. Panoramaluckan är trevlig och ger behövlig ljusterapi så här års - och den väsnas ingenting. Inga problem med motorvägskörning i 140km/h och gardinen bortdragen. En detalj som uppskattas av samtliga familjemedlemmar och tillsammans med Navi Pro den detalj jag uppskattar mest. HIFI högtalarna låter mycket bra - men trots 12 högtalare inte 6000kr bättre än standardsystemet. Skippa eller välj premiumanläggningen som känns prisvärd om man är hifinörd. M-ratten är trevlig och mycket skön att greppa. En billig trivselhöjare. Bättre än den vanliga sportratten. Enda smolket i glädjebägaren är start-stopp. Jag tyckte det funkade riktigt dåligt i stockholmstrafiken. Problemet är inte systemet i sig utan att det är startar för långsamt vilket gör det svårt att hänga med i trafikrytmen när trafikljuset slår om. Kanske är det en mjukvarugrej som kan uppdateras - så vänta med tutan om ni hamnar bakom en F25 :-) Vore kul att höra era åsikter om start-stop! Både min manuella 320d samt vår A3 TDI upplevs nämligen som snabbare ur startgroparna med start-stop. Förbrukningen har det snackats mycket om - 8,7L/100km låg jag på efter 60mils ganska frisk körning på E4 (140km/h). Dock var det motvind, regn samt med tunga 19-tummare så vi får se hur det utvecklar sig över tid. |
|
|
Kristoffer, Man vänjer sig vid start/stoppen, och lär sig släppa upp bromsen lite lätt för att få den att gå igång, eller ännu enklare lägga i sportläge. Jag tycker tvärtom att den är oväntat kvick och rapp inne i stan. Mvh Kalle |
|
|
Min X3 20D tillverkades v39 och beräknat leveransdatum är v48, kommer min att vara en 2011 eller en 2012 årsmodell?? På mitt avtal står det en -11. Har sett i sajten Xbimmers.com att årsmodellerna -12 börjar tillverkar andra veckan i oktober och vad är skillnaden på dom? Nån som vet? |
|
| Hmm jag läste på bimmerpost att 12:orna börjar tillverkas andra veckan i september. Vad jag förstått är de stora skillnaderna på motorsidan - sexan 28i blir en fyra med turbo samt det kommer en enklare bensinare 20i. Läste också om att en ED variant på dieseln skulle komma men har inte fått det bekräftat - inte heller om detta blir en S- eller X-drive. | |
| Kristoffer: Låter konstigt med spårningen, jag har inga sådana tendenser överhuvudtaget. Kan det vara något så fånigt som lufttrycket? | |
|
acey: Funderade också på det och skall kolla det på macken imorgon. Men det skall understrykas att det var på främst slitna vägavsnitt som det märktes. Påminde lite om de första generationens RFT... Körde idag på en ganska nyasfalterad sträcka i Danmark med sk "tyst" asfalt och där märks det hur tyst och fint RFT däcken går. Synd att inte fler vägavsnitt här hemma får denna asfalt. ktjernström: Tack för tipset. Har blivit lite bättre med start/stop, även om det är frustrerande att få stopp vid vänstersvängar :-) |
|
|
Kristoffer, Om du testar att vrida ratten lite mer så går start/stopp inte in. Mvh Kalle |
|
|
Acey: vad kör du före tryck i dina? Mvh Kalle |
|
|
Har nu rullat 125mil och äntligen börjar förbrukningen trilla ned. Ligger nu på 7.9L/100km i en körcykel som omfattar ungefär 20% stadskörning och 80% motorvägskörning i 90-130km/h. Detta med 19-tummare. Kan man få ned den ytterligare någon deciliter är jag klart nöjd, då ligger den bara ca 1dL upp jmf med min gamla 320dT E91 som dessutom var manuell. 19-tummarna spårar fortfarande en del på dåliga vägar, märks tydligt i ratten men inget som ångrar att jag valde dem :-) Start-stoppen tycker jag fortfarande stoppar lite för långsamt. Istället för att "dö" direkt så tvekar den lite. Men jag har lyckats bättre nu med att komma igång. Otroligt hur tyst den är, trots panoramaluckan och 19-tumshjulen. Har kört en del över Öresundsbron när det blåst rejält och den är hur stabil och tyst som helst, även med jalusin till panoramaluckan bortdragen. Inget gnekande eller skramlande heller när man kör på ojämna gatstenar inne i stan. Imponerande som sagt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.