|
Sida 40 av 47
|
|
|---|---|
| Det har väl funnits dieselvärmare att beställa till 3-serien, jag hade det iaf i offert på en 320d och en 325d för 3 år sedan. | |
| Jag har s.k. "kupévärmare" (värmer även motorn indirekt) fabriksmonterad i min trea. Funkar kanon. | |
| OK my bad...oavsett vet någon vad priset blir på X3? Är det 15-20kkr från fabrik? | |
|
6000kr kostade motorvärmare med kupevärmaruttag till min. Har nu testat ner till -4 och det verkar fungera bra. Nackdelen är förståss behovet av ström. men på 10 min är motorn genomvarm. |
|
|
Kristoffer_L: Det var det jag skrev - 34 000 kr för den fjärrstyrda dieselvärmaren. 5 900 kr för eldriven motor- och kupévärmare. Jag har i mina tidigare bilar haft den eldrivna varianten. Nackdelen är förstås att den inte fyller någon funktion när bilen t ex är parkerad på stan eller, som i mitt fall, utomhus vid jobbet utan tillgång till eluttag. Är därför beredd att betala en hel del för att slippa fajten med vintern i så hög grad som möjligt men 34 papp överskrider den gränsen med råge. Undrar därför om det finns ett billigare alternativ, som t ex att åka direkt till en Webasto-återförsäljare och få en inmonterad av dem och inte av BMW. |
|
|
kan det vara möjligt att det kostar så mycket som 34´ ? Jag har den fjärrstyrda dieselvärmaren i min X5 men det var ju en demobil jag köpte så jag har inte specat den själv, däremot hade jag det som ett krav när jag letade bil. Den fungerar klockrent och har en väldigt stark fjärr, så jag får på den inifrån lägenheten när bilen står parkerad på min p-plats med dessutom en hel flerfamiljsfastighetskropp emellan, rätt fantastiskt egentligen, eller långt inne i köpcentret igår när man började känna sig klar att återvända ut i kylan igen. Har för mig kostnaden ligger på 16´till X5. /Anders |
|
|
Till 320d kostar den 10-11 tusen om man även tar komfortpaketet. När jag köpte min sista Navara hösten 2005 betalade jag ca 25 tusen (minns inte om det var med eller utan moms) för en monterad Eberspächer med fjärrkontroll. Att den skulle kosta 34 på BMW verkar (tyvärr) därför inte allt för otroligt. Hur som helst, plockade jag bort den värmaren när jag sålde Navaran. Hur dyra de än är att köpa så har de inget värde som begagnade. Jag tänkte montera in den i min gamla X3 men det var ingen som ville ta på sig det arbetet. Det fanns bl a ingen monteringssats till 177 hk motorn. Därför har den blivit liggande i några år. Nu tänkte jag göra ett nytt och mer allvarligt försök att få in värmaren i den nya X3 istället. Jag har pratat med ytterligare en verkstad (BMW) som tror att det kanske går. Problemet är att få bilen att förstå att fläkten ska gå igång när värmaren vill det. Tydligen är de duktiga på att lura bilarna i Danmark. De köper sina bilar utan extrautrustning (av skatteskäl) och får det mesta eftermonterat när bilen kommer till Danmark. På så vis har verkstäderna blivit duktiga på att montera in utrustning i efterhand och då lärt sig att få bilen att acceptera eftermonterad utrustning. Verkstaden jag pratat med senast ska undersöka om det finns lite tips från Danmark som är användbara i det här fallet. Jag håller tummarna :) "BMW six appeal" |
|
Verdi |
Klart den har ett värde även på en begagnad, iaf om du säljer privat. Om någon väldigt gärna vill ha en värmare så är det klart att de betalar extra för det. |
|
Precis. Lös har den ett värde. Det var därför jag plockade ur den. Jag fick inte en krona extra i inbyte när den satt monterad. "Då är det väl ok att jag plockar ur den?" frågade jag. Och så blev det. Tyvärr har det hittills varit förgäves men, som sagt, jag har inte gett upp :) "BMW six appeal" |
|
Verdi |
Byter du in den på firma får du ju inget såklart, men om du säljer privat och hittar rätt köpare så... |
| Intressant info om kupé/parkeringsvärmare: Jag ringde Nacka Biltrim för offert på antingen en Webasto eller Eberspächer parkeringsvärmare till X3. De ringde och kollade med de båda leverantörerna, som berättade att de inte har tagit fram någon monteringssats till nya X3 (och X5 som det verkar) eftersom BMW har låst sitt system och att det därför inte går för någon annan än BMW att montera dit en värmare. Så det blir till att snällt hosta upp 34 papp, köra med elvärmare för 5 900 kr eller frysa häcken av sig. | |
ErikJ |
Finns BMW original eftermonteringssats webastovärmare inkl fjärrstart kostar 29500:- mont o klart. |
|
Ursäkta för att jag kapar tråden lite men jag var bara tvungen att flika in med att jag *äntligen* får bilen levererad redan nästa vecka!!! Ganska exakt 5,5 månader tog det från beställningen samt 9v mellan produktion och leverans. Inte så illa trots allt. Nu hoppas jag att det inte blir några trista höststormar eller liknande sista biten in till hamnen... Lovar posta lite bilder, tyvärr blir det 17-tumsvinterhjul från start pga årstiden så 309:orna får vänta till våren. Så nu kan ni fortsätta diskutera webasto :-) |
|
|
Kristoffer_L: Grattis! ErikJ: Verkligen? Till nya X3:an? Var hittar du den och var får du den monterad till det priset? |
|
| Ni som har ordnat med vinterdäcken, valde ni runflat eller vanliga? Om ni tog vanliga har ni då köpt till lagningspaketet med kompressor etc. eller har någon kanske beställt ett riktigt reservhjul? | |
| Jag köpte mina via BMW. Just nu har flera BMW handlare riktigt skapliga priser på kompletta hjul och ger 15% rabatt. Jag köpte odubbade Pirelli, tyvärr RFT men det var vad BMW kunde erbjuda. Men jag tänker byta till vanliga när de gjort sitt. | |
| Tack för svaret. Vilken fälg sitter de på, Y- eller V-eker? (V har smala ekrar, medan Y är lite grövre) | |
|
Fick nu reda på att 304 + Pirelli inte går att få tag på längre - det blir 305 med Dunlop RFT istället dvs Y-eker. Inte världens snyggaste fälg men det får duga. |
|
|
34 kkr till X3 låter väldigt högt när det kostar 17 kkr till F10/F11. För mig är p-värmare ett krav på alla framtida bilar efter att ha njutit av det i snart 3 år på nuvarande bil, det är otroligt skönt på vintern och jag kan inte förstå att inte fler väljer det till sina bilar, det är det första tillvalet för mig i utrustningslistan. Jag funderade på en ny X3:a nu när det är dags att byta bil, men eftersom p-värmaren inte finns till X3 så valde jag bort den. Nu tittar jag på en 525 xd istället och till den kan man få p-värmare. Nästan lika skönt som själva värmen är att gå ut till jobbparkeringen på kvällen i -15 C tillsamamns med en kollega och hoppa in i en varm bil med smältvatten på rutorna och glatt säga "vi ses imorgon" när han/hon plockar fram isskrapan och står i avgasmolnet från hans/hennes iskalla motor och börjar jobba sig igenom ispansaret på rutorna. :-) Tyvärr värmer BMW:s variant inte motorn som värmaren i min nuvarande bil gör, den spinner som en katt direkt efter start. |
|
|
Orsaken till att parkeringsvärmaren är dubbelt så dyr för X3:an jämfört med 5-serien uppges vara att på den förstnämnda är den eftermonterad medan den är fabriksmonterad på den sistnämnda. Någon lycklig (eller olycklig) ägare, som har ytterligare recensioner på bilen nu när ni har haft den ett tag? Någon brist som gjort sig påmind eller fördel som oväntat uppenbarat sig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.