AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.550

Nya X3:an

Sida 39 av 47
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag kör med standard 17 tum.

"BMW six appeal"
Hmm...undrar om det är mina 19" som ställer till det, eller att mitt körmönster har då pass mycket mer stadskörning? Jag ligger på 0,85 blandat ungefär, och får inte ner den under 0,7 ens i extremt lugn landsvägskörning. Min har gått 1.400 ungefär.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det låter mycket. Om jag verkligen anstränger mig kommer jag ner på 0,59-0,61 på ren landsvägskörning. Å andra sidan körde jag vår förra 325i -08 på 0,58 motsvarande körning. Bensinare alltså...

Dessa siffror är från färddatorn. Uppmätt ligger något högre.

Konstigt med färddatorn förresten. Jag nollar aldrig medelhastigheten i mina bilar. Men i den här X3an har den stått på 36,5 km/h väldigt länge nu. I den förra X3an var det 73-75 km/h någonting. Jag kör precis likadant nu som med den så det borde vara något liknande. Inte ändrar den sig heller. Den har varit på 36,5 km/h i flera hundra mil. Idag nollade jag den till slut och då blev det helt andra värden. Skumt.

"BMW six appeal"
Får väl se hur den beter sig med 17" vintermackor på, då finns det ju inga ursäkter för så pass hög förbrukning...
Ni får ge era dieselmotorer rejält med mil innan förbrukningen sätter sig. Min 320d låg på 0,63L/mil kring 1700mil för att sedan mellan 2500-3000mil sjunka ned till 0,55-0,57L/mil där den slutligen landade för gott.

BTW. Hade förmånen att få prova min kompis X3 med 19-tums 309:or som han precis fått. Kul att få testa en bil som man för själv går och väntar otåligt på. Lite uppdaterade reflektioner:

- Standard ljudsystemet låter faktiskt riktigt bra och räcker för de flesta tycker jag.
- 19-tum 309 i kombination utan servotronic var inga problem faktiskt. Man klarar sig alltså fint utan servotronic även om det känns att det är stora hjul.
- 309 bullrade betydligt mindre än vad jag trodde de skulle göra. Inte särskilt stötigt heller med standardchassiet. Tur att jag inte valde 18-tum.
- Bakluckan var inte så tung som jag först trodde, skönt för jag hade inte orkat vänta på bilen ett halvår till bara för den detaljen.
- Backkameran med Top-view är guld vid fickparkeringar. Ångrar mig lite i efterhand att jag inte kryssade för den. Men jag får ut och träna parkering helt enkelt.

Bilen uppfattades som tystare än de tidigare bilar jag testat. Ffa vindbruset kring dörrarna verkar vara helt borta nu även i högre hastigheter.

Så, bara 4 veckor till hoppas jag :-)
Kristoffer: intressant, hans bil låter precis som min! Trodde jag var ensam om 309:or utan Servotronic... :)

Tycker själv att det är klockrent, bilen har den styrkänsla jag vill att en BMW ska ha.
Det var en lagerbil min kompis köpt som en kund hoppat av i sista ögonblicket så han hade inte specat den själv. Väntetiden var avsevärt kortare än för min kan jag säga, typ 2 dagar :-)

Så ja nu är ni åtminstone två som vågar vägra servotronic. Samt en tredje stödmedlem :-)
Ja, min säljare var minst sagt skeptisk men jag höll fast vid mitt val. Har kört några X3:or och nya 5:or med Servotronic och jag är glad att jag valde bort det.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Min förra X3a låg på samma förbrukning från 1000 mil och framåt. Å andra sidan tog det ända till 7000 mil på den sista Navaran jag hade. Då sjönk förbrukningen ca 10% helt plötsligt och låg kvar där.

Jag har fortfarande förhoppning om ytterligare lägre förbrukning. Det tar nog till 3000 mil kanske innan den landat.

Servotronic rules :)

"BMW six appeal"
Apropå vindbrus är min hur tyst som helst, även i toppfart, 210 km/h. Noterade f.ö. i somras att den är strypt till 210, så blir intressant att se vad den kommer göra med annan mjukvara sen... :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag ligger också runt 0,8 - 0,85 i förbrukning och skulle vara klart nöjd att ligga runt 0,7.
0,56 måste vara med kraftigt nedlut, medvind, och snikutrustad med "rails delete".

Jag har tom börjat vänja mig vid traktorljudet :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag håller för fullt på och styr upp vinterhjul till Krysset. En polare har precis sålt iväg sin X6 och har ett par i princip oanvända 19" vinterhjul. Frågan är; passar dom? Jag kan inte se varför de inte skulle göra det, och inget som inte skulle gå att lösa med en spacer eventuellt? Någon som vet hur ET ser ut?
Hej, jag är ny här i forumet.
Jag såg att det var några här som valde bort servotronic, det gjorde jag på min kommande X3 också, den har 19" M fälgar, jag hade inte jämfört riktigt med och utan, hoppas att jag valde rätt nu.

Kets
Min byggdes förra veckan så nu börjar det nästan kännas lite verkligt, nu är det bara lite transport kvar...

Innan jag tar beslutet gällande vinterdäck så har jag en sista fråga. Finns det någon som prövat odubbade vinterdäck men sen gått tillbaka till dubbat för att det inte kändes tillräckligt säkert?

m> ja (från 17" Nokian WR till 16" Michelin Ivalo/ICE), dock ej på en 4x4 utan en FWD
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Nu, äntligen, har den fjärrstyrda kupévärmaren till X3:an kommit. Pris? Blott 34 000 kronor. Som hittat! :-)
Berätta mer !
Igår så ringde min försäljare och sa att man har hittat en slott för produktion, med leverans i slutet av Januari.
Tyvärr så meddelande han då också att men EJ ännu kunde få en dieselvärmare installerad från fabrik.

Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Fick beskedet av Bilia/Bilcentralen i Nacka nu i veckan. Beskedet innehöll inte närmare info om när den kommer men om de har fått priset bör grejerna också finnas för leverans. Min bil kommer i februari. Hade sett fram emot dieselvärmaren men till det priset är det inte aktuellt.
frågan är om det ens dyker upp en dieselvärmare. Utrustningsnivån är väldigt lik 3-serien och någon dieselvärmare har mig veterligen inte funnits att köpa från fabrik. Det är kanske medvetet av BMW att skippa vissa tillval som komfortstolar och dieselvärmare till X3 för att undvika alltför stor kannibalism på X5 som inte skall ersättas än på ett par år? Bara en tanke...
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Enligt tillbehörskatalogen ska det komma en dieselvärmare Q4 2011.

Någon teknisk person som kan berätta om X3:ans dieslar har en fabriksmonterad "tillsatsvärmare"? Tittade lite på Webastos hemsida och hittade då bl a det här Länk som möjligen skulle kunna vara ett billigare alternativ. Någon som har erfarenhet av s k parkeringsvärmare, BMW-monterade och andra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.