AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.568

Nya X3:an

Sida 37 av 47
Som sagt, ge dieselmotorerna lite mer mil och jag är ganska övertygad om att förbrukningen trillar ned lite till. Dock kanske inte så lågt som till 0,56 :-)
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack för bra recension Acey! Ska bli intressant att jämföra med min, som inte har sportchassi och har 18-tummare. Om jag nu någonsin får den: I nuläget har jag precis som Kristoffer_L blivit erbjuden en -11 med tillverkning v 39 och om jag inte tar den måste jag vänta till bilen från den ursprungliga ordern tillverkas, som nu ligger fast på v 49. Det sistnämnda är inte aktuellt och i övrigt har jag inte bestämt mig hur jag gör. Tio veckor kan i sammanhanget tyckas marginellt men inte om de sätts i sitt sammanhang.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som Kalle säger - förbrukningen sticker iväg så fort hastigheten ökar, man känner att det är en ganska fet frontarea som ska pressas igenom luften.

Start & stop kommer jag aldrig vänja mig vid. Dels känslan av motorstopp som rent instinktivt gör att man vill agera, men man förlorar ockå all servoverkan vilket känns olustigt om man står i en korsning och ska svänga ut. Tycker det bör ta lite längre tid innan motorn stängs av. Nu räcker det att nya. Strår stilla en sekund.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Start/stop-funktionen kan regleras beroende på hur du bromsar. Jag trodde heller inte jag skulle vänja mig men efter 500+ mil så har jag fått in snitsen med fjädermjuk lättning i slutet av inbromsningen, och då stoppar inte motorn ( i de fall när motorn bör gå för att stoppet blir kort eller jag vill minimera "komma-iväg"-tider i tät trafik). Jag har inte saknat servoverkan när bilen står, tycker snarare att styrningen går lätt men kanske jobbar elservon olika?

Frun bestämde att det skulle inte vara fetare svålar på dieseln, så vi har redan en förbrukning som ligger klart under 0,7 även vid snittfarter runt 120 och tre personer i bilen. 0,5 l/mil känns svårare att nå, men så har vi inte samma "superdiesel" i stationspumparna som användes vid mätning.

I ett sånt här höghus skulle de aktiva krängningshämmarna från sexan göra bättre nytta än att "bara" styva stötdämparna, men X3an är rätt kompetent kurvätare i sport+-läget. Det är kanske 2% av körningen som går i det läget, men det är roliga minuter och jag ångrar inte tillvalet...

När det gäller apparna så hoppas jag verkligen på mer i framtiden, just nu är det trevligaste att du kan utläsa en kvarvarande bränslemängd i liter, alltid hittar tillbaka till bilen eller får anvsiningar fram till porten även efter att du lämnat bilen, eller att lyssna på radiostationer från resten av världen som är mer nischade än lokala stationer. Läsa Twitter eller Facebook hör inte riktigt ihop med bilkörning enligt min enkla mening. men en väderapp eller spotify hade varit mumma!

Provade trots allt att göra egna Facebook-texter men de dyker inte upp i bilen troligen pga av att den känner av språket. Jag kör engelska för att få röststyrning i bilen, men har trubbel med att stava till svenska orter när å, ä & ö inte finns ens som symboler. Men iPhonen är ställd på svenska och då verkar den inte lyfta in ens editerade engelska texter om jag inte först ställer telefonen till engelska. Ibland kan de här kontrollerna bli lite för mycket...!!!

Har fortfarande en iPhone 3GS, och den får inte upp någon kalender oavsett hur uppdaterade telefon eller bil är. Du som beskrev funktionen får gärna berätta hur du gör!
Verkar som att fler produktionsluckor blivit tillgängliga. Dock tycker jag en viss kompensering bör ligga på sin plats eftersom en 12:a kommer vara värd 5-10kkr mer när den skall säljas igen.

Mycket intressant läsning om apparna och smartphone interfacet. Jag valde efter viss tvekan bort båda delarna, dels eftersom jag inte riktigt kunde se poängen med snap-in adaptern (har alltid telefonen i fickan) och dels att jag inte håller på att twittra och facebooka när jag kör och är lite osäker på funktionaliteten i slutändan.
Spotify-appen vore visserligen trevlig men vi är inte riktigt där än och då får det duga att lösa musiken därifrån på ett alternativt sätt så det fungerar i bilen om ni nu förstår vad jag menar :-)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Start/Stop vänjer man sig vid och går nog att uppskatta. Jag tycker man känner sig lite "korrekt" när motor stängs av när man står vid ett rödljus. Det funkar bara när man håller ganska hårt på bromsen.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det (inlägget) slank iväg lite för fort :)

Förbrukningen efter knappt 1000 mil ligger på ca 0,65. Nuvarande tank 0,60. Då är det mest landsvägskörning men bra ändå, tycker jag.

"BMW six appeal"
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Har nu provkört X3:an och det var en mycket trevlig bekantskap körmässigt. Goda utrymmen i kupén, men bagageutrymmet var en stor besvikelse. Skillnaden mot min nuvarande E90 var minimal när vi pratar praktiskt utnyttjande (I mitt fall, golfbagar och hundbur), djupet var närmast identiskt med E90:n.

X3:an kvarstår som kandidat, men är inte favorit längre... :(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med dig ang djupet. Litermässigt är den ju likvärdig med V70 men jag hade gärna offrat lite utrymme bak för 6-7 cm mer djup. Sitter jag bakom mig själv i baksätet (183 cm) är det oceaner med plats.
Och jag som är så nöjd med X3:ans bagage och baksäte jmf min E91 som är i minsta laget :-) Tvillingbusarna sitter mycket bättre i baksätet bakom mig och frugan med bilstolarna monterade i X3 än i E91. Men så är jag 190cm och då blir det trångt bakom mig i en E91, ja faktiskt i en V70 också :-)
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
En diskussion om bagageutrymme känns lyxigt med tanke på de funderingar jag själv får brottas med (sa han med bitter stämma! :-)). Nu verkar inte alternativet med tillverkningsvecka 38 funka längre utan det är v 49 som gäller. Det är tydligen den automatiska bakluckeöppnaren som spökar, där leveranserna från Japan (p g a katastrofen) är försenade. Ironiskt att det tillvalet tillkom för att jag var uttråkad i väntan på leverans... (Orkar inte gå in på alla detaljer men så här ser det iaf ut för mig just nu.) Har inte gett upp om att försöka förmå BMW att på något sätt skaka fram en bil till mig under hösten men det ser mörkt ut och då har jag att välja på att acceptera en ett-årig leveranstid eller tacka för mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: Låter som lösningen på problemet vore en möjlighet att skjuta hela baksätes raden fram / bak beroende på om man vill ha mkt plats för benen eller för bagaget :)

Lekte lite med den inbyggda internetbrowsern igår. Det var en smärtsam upplevelse. Långsam och med dålig rendering. Här finns det lite att jobba på :)

Robibob: Låter mycket trist :( Hoppas de kan skaka fram en bil till dig, låter konstigt att japankatastrofen fortfarande ska påverka...
Acey: den finessen finns ju som tillval på Q5, grymt smidigt faktiskt!

Mvh
Kalle
robibob: ajaj fasiken vad trist!! Vet i sjutton hur jag hade resonerat. Skall man ha bilen i 4-5 år är det kanske skit samma men kruxet är om man är utan bil (och behov av bil) under väntetiden.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Någon som har en X3 28i? Erfarenheter tas tacksamt emot! Mvh
Ol
6
Olov67
X3 2.0D 2011
Hej
Beställde våran X3 20d den 3/8-11 för lev i december, dom hade en som redan låg beställd därav den "korta" lev tid
Nu har vi inte gjort den slutgiltiga best såsom färg ete etc
Om man väljer en ljus bil tex Vit eller Titansilver är det då onödigt med X-line
hittar inga direkta bilder på detta
Någon som sett bilder, med och utan X-line på ljus bil?

//Olov
la
1
larsnyb
X3 F25 -12
Hej!
Undrar om det är någon som har en X3 med antracit innertak?

Ol
6
Olov67
X3 2.0D 2011
Har det i våran 325i ,och beställt till X3
ma
7
maek
BMW Z4 M Roadster -07
BMW X3 xDrive20d -11
Har också beställt det till min X3:a. Snyggare och mer praktiskt tycker jag. Om drygt en månad är den här.

// Marcus
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Yes antracit innertak. Hade nog tyckte att det blivit mörkt om jag inte haft panoramataket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.