|
Sida 36 av 47
|
|
|---|---|
| Fick höra av min säljare att det varit en del strul med bokningsystemet för just X3. Produktionsplattor som varit tilldelade har flyttats både fram och tillbaka, ibland har de tydligen helt sonika försvunnit ur systemet. Jag beställde ursprungligen en 12:a med produktion oktober men den blev nu framflyttad som en 11:a med produktion redan första veckan i september. Min säljare vågade inte flytta bilen igen pga allt strul i systemet. Trevligt att det ser ut att gå snabbare men efter vad jag läst så är det kanske klokast att inte hoppas på för mycket :-/ | |
| Jag beställde en -12:a i mars med produktion första veckan i oktober, då det nya modellåret börjar. Redan från början en inplanerad leverans på ca nio månader. Att då få reda på att det kan bli totalt nästan 12 månader känns inte bra för att uttrycka mig milt. Acey: Jag lider med dig. Vi har dessutom samma leverantör... | |
| acey: Vilken spec och färg är det nu du går och väntar på? Har för mig att du liksom jag fladdrade en hel del innan det blev beslut. Har även något svagt minne av att du beställde bilen utanför stan, vad hände där? | |
|
Minaxe: Yes, jag beställde först av Carlia Bil i Falun med leverans slutet på september / början av oktober. Johan där var verkligen en riktigt bra kille att ha att göra med, och hade leveranstiderna varit desamma tror jag att jag behållit min plats hos Carlia. Men tack vare Miztafizz här på forumet kom jag i kontakt med Olle på Bilcentralen (Bilia Group) som precis fått ett avhopp. Eftersom vi väntade barn och tiden var viktigt så beslöt jag mig att hoppa på (då pratades det om leverans V26) Bilia Group Nacka. Spec: BMW X3 xDrive20d 300 Alpinvit II LUSW Läder Nevada Svart Comfortpaket 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 522 Xenonljus 563 Belysningspaket 609 Navigationssystem Professional 6NK Utökad Bluetooth förberedelse 6VC Styrkod combox M-sportpaket 226 Sportchassi 2NE LM Fälg dubbeleker 369 M 19" 2VG Performance Control 3MC BMW Individual Takrails Shadow line högglans 481 Sportstolar 4AD Aluminium borstad 710 M Lädersportratt 715 M Aerodynamikpaket 760 Individual Högglans Shadowline 775 Individual Anthracit innertak Utrustning, fabriksmonterad 205 Automatisk växellåda med Steptronic 216 Servotronic 248 Eluppvärmd 316 Automatisk bakluckeöppning 320 Ej Modellbeteckning 3AP Vindruta med grå överkant 402 Panorama Glastaklucka 614 Internet 615 BMW Online Information 676 HiFi Högtalarsystem 6NF Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3-funktion 6NR BMW Apps 6S4 Svensk språkversion 6UH Traffic Information Robibob: Jag hoppas att du har lite mer tur. Man kan väl säga att jag hade tur med min produktionsslot, men att det senare inte gått riktigt lika smooth tyvärr. Beställde du också av Olle? Kristoffer: Jo, det har varit ganska mycket strul med tilldelningen av platser. Jag tror t ex att jag aldrig fick ta över den bil som var avhoppad, utan BMW Sverige gav mig en ny spot för min bil, men någon vecka senare än den planerade bytesbilen (då det snackades om V26 för leverans). Så hela upplägget har varit ganska struligt, både från BMW Centralt, men också BMW Sverige och för ÅF. Nu ska jag åka och spana för att se om Skandia transport lämnat av något. Annars drar jag till skåne! |
|
| Acey: Hoppas att du trots allt fick åka till Skåne i en ny X3:a! Jag beställde inte av Olle utan av en av hans kollegor. Har fått ett nytt avtal i vilket det står v 49 som tillverkningsvecka. Det accepterar jag inte. I övrigt ganska snarlik tillvalslista som din med undantag för det M-specifika. Nöjde mig med 18-tummare men torskade på backkamera. | |
|
Robibob: Jag funderade på backkamera och tonade rutor, och egentligen det jag absolut hade velat ha - dieslevärmare. Men det var lättare sagt än gjort. Jag åkte till Skåne, och jag åker upp till Stockholm för att (äntligen) hämta min bil på måndag. Den har stått på Bilcentralen sedan i torsdags, så nu tror jag verkligen att det blir på måndag också ;) Återkommer med bilder och feedback. Blir lite tid att fundera, då premiärturen blir tillbaka till Skåne :) |
|
| Acey: Grattis! Ser fram emot recensionerna! :-) | |
|
Surt att det verkar strula så mycket med leveranserna. Själv hade jag en väldigt smidig beställnings- och levernsprocess hos Bavaria Stockholm. Bilen passerar strax 1.200 mil sedan jag hämtade ut den 1/6, varav hälften senaste två veckorna på långtur ner till Toscana. Otroligt nöjd med bilen, som är ett landsvägslok av oväntat hög kaliber. Inga problem att hålla marschfarter runt 180-200 heller. Kan också bekräfta att den faktiskt är STRYPT till 210 km/h. Osäker på hur mycket, men den är definitivt strypt. Nu när den ordentligt inkörd börjar det bli dags att fundera på lämplig mjukvara... :) Mvh Kalle |
|
|
Acey: ser fram emot en recension på kombinationen 19" + sportchassi och hur du upplever 19" + Sportchasdi. Jag valde medvetet bort bägge. Tonade rutor fixar man bäst själv. Mina blev kanon, med lätt toning även på främre sidorutorna. Perfekt på vit bil. Mvh Kalle |
|
|
Hämtat bilen, allt bra, all utrustning var med inga skador och allt känns bra. Det enda är att snap in media cradle inte verkar lira med iOS 5 Beta (och frågan är då, kommer det lira med iOS 5 överhuvudtaget). Ska testa och se vad som händer med USB-sladden. Annars är media cradle (2200 kr) en väldigt dyr laddare :) Nu - 55 mil till skåneland. |
|
|
Acey, Tror du att du kommer behöva den. Ljudet blir även bättre om du spelar upp musik via Iphone. |
|
|
Såg att BT hade försvunnit ur komfortpaketet, innebär det att man får pröjsa 8 papp för att får BT Handsfree eller är det bara för att få utökad funktionalitet? Känns lite galet.. |
|
|
johan: så har jag förstått det men det blir detsamma i slutändan eftersom de sänkt priset på komfortpaketet lika mycket som blåtanden. Och eftersom närapå alla X3 säljs med det paketet är egentligen den set-upen mer logisk eftersom det var ganska oklart vad som ingick i den utökade blåtanden. Ty |
|
| Grattis till bilen, acey! :-) | |
|
Då så, då var de första 62 milen avklarade. Som referens kan det vara bra att veta att jag tidigare provkört bilen vid två tillfällen, en helg och en ca 30 minuters körning. Båda gångerna med 17" vinterhjul och mycket snö på vägarna. Jag har tidigare i princip enbart ägt sportbilar / bilar av sportigare karaktär vilket kan vara bra att veta när man pratar om huruvida en bil är stötig eller hårt dämpad. De flesta här har provkört bilen, så jag tänker inte gå in så mycket på saker som kanske tagits upp tidigare, utan gå in på sådant som jag fått endel frågor om; 19" + sportchassi, M-sportpaketet, Servotronic, Mediaadaptern, BMW Apps. Sportchassi + 19" Jag tycker inte att bilen känns stötig, men den känns fast. Jag hade ingen möjligt att köra speciellt snabbt med demobilen, men jag upplevde ingen krängning då, och det gör jag inte heller nu. Det är lite för många faktorer som skiljer min bil mot demobilen för att jag ska kunna säga vilket chassi som är bäst, jag tror nästan att man skulle behöva köra en bil med 19" + sportchassi och utan back-to-back för att bli riktigt klok på det. Jag tycker bilen känns bra på vägen och sväljer ojämnheter bra. 19"-tummarna genererar en del ljud, men jag upplevde ingen spårning. Summa summarum: Standardchassit är riktigt bra, jag upplever inte några jätteskillnader mellan standardchassit och sportchassiet, men är man känslig för att bilen ska uppfattas som hård så ska man låta bli och inte chansa, främst för att standardchassit är så pass bra som sagt. M-sportpaketet Bilen ser fantastisk ut, och vitt kändes verkligen som den perfekta färgen. Nu är jag ju något partisk, men jag ångrar verkligen inte att jag kryssade M-sport. För egen del så hade jag kryssat det mesta som ingår i M-sport ändå, så jag betalade inte speciellt mycket extra för plastbitarna och den extra färgen, men bilen får ett helt annat uttryck och måste ses live. Bilder gör inte bilen rättvisa. Servotronic: Har ju diskuterats en del huruvida den förstör styrkänslan. Personligen kanske jag nästan tycker att bilen blir lite lättvevad i låg fart, men min fru älskar den och är inte alls rädd för att manövrera bilen. Och väl uppe i fart känns styrningen bra. Nöjd med tillvalet, främst för att den gör bilen mer lättkörd för min fru. Mediaadaptern: Funkar inte med iOS5 beta, jag hoppas verkligen att BMW kommer med en uppdatering som gör att den funkar när den skarpa versionen släpps i höst. Testade dock att köra med min frus och, ja, vad ska man säga egentligen. Än så länge känns den mest som en väldigt dyr telefonladdare, och ger ingen större fördel jämfört med att köra med USB-kabeln (jag tror att det enda som den tillför i dagsläget är möjlighet att titta på video från iPhonen och bättre mottagning då den använder bilens externa antenn). BMW APPS (6NR): Inte så mycket roligt i dagsläget. Numer kan man få upp sin iPhone kalender annars är det facebook, twitter och webbradio. Men, min säljare hade varit på utbildning i Tyskland fredag-lördag (främst med anledning av nya 1-serien), men han berättade att det kommer ske väldigt mycket på app-området den närmsta tiden och det kommer lanseras en mängd nyheter i samband med nya ettan. Därför känns det dumt att inte kryssa i 6NR som väl bara ligger på dryga tusenlappen. Övrigt Jag är överlag väldigt nöjd med bilen, jag har inget vindbrus från sidorutorna / backspeglarna. Däremot blir det extra vägljud med 19-tummarna och panoramataget. Lite mer än jag förväntat mig faktiskt. Bränsleförbrukningen låg på 0,92 l/m med en snitthastighet på 102,1 km/h under resan. För tidigt att säga något om förbrukningen än, men jag har svårt att se att jag någonsin kommer komma ner i 0,56... Automatlådan och 2-liters dieseln fungerar perfekt ihop, hade det funnits en xDrive25d hade jag nog valt den. Lite mjukare gång och lite mer effekt. Priset upp till 3.0d tyckte jag kändes omotiverat högt. Panoramataket ger ett otroligt fint ljus i kupén. Det var väl det. Jag får återkomma om ett par hundra mil igen. :) Och lite bilder efter första tvätten! |
|
|
Intressant läsning! Vindbruset kring dörrarna som tidiga bilar haft verkar ha berott på felaktig inställning på dörrarna och går att få justerat. Skönt att de verkar ha fått styr på det. Frågan är om inte bullret främst kommer ifrån däcken, det bör kunna avhjälpas med icke-RFT på sikt. Till E91 är det stor skillnad i däckljud mellan dessa däcktyper. Jag märkte inte någon större skillnad på panoramataket på de bilar jag provat. |
|
| När det gäller förbrukningen är 0,56 knappast uppmätt med 19-tummare, i kombination med rå motor sticker förbrukningen iväg. Dieselmotorer behöver ca 2-3 kmil innan de sitter som de skall. | |
| Kristoffer_L: Yes, jag uppskattar att 90% av ljudet som kommer in i kupén kommer från däcken. RTF + ganska väl tilltagen dimension (245/275) gör väl sitt. | |
|
Hej, Kul att höra erfarenheterna så här långt. Jag har nog ungefär samma bakgrund, med mest "sportiga" bilar med sänkta och hårda chassin och stötiga däck. Upplever min som komfortabel, även om den blev lite småstötig när jag jackade upp trycket till "autobahnnivå" (2,8 bak, 2,5 fram). Ska plocka ner något hekto nu när jag är hemma, den gick bättre med 2,7/2,4 som jag testade innan jag drog iväg neråt Europa. Förbrukningen ligger låååååångt över 0,56, men jag tror inte bara det är sulorna som är boven. Har två kolleger som också precis plockat ut X3:or och deras två (båda manuella och med 17") ligger på 0,78-0,82 i snitt. Min låg på 0,84 innan Europaresan och 0,87 nu. Lugn landsvägskörning kan jag köra den på 0,64-0,65 ungefär, men så fort man passerar vanligt svenskt motorvägstempo sticker det iväg rejält. Å andra sidan drar den strax under litern med farthållaren på 170, och det är ju skapligt för en så pass stor, tung och hög bil. Mvh Kalle |
|
|
Acey, Kul att du är nöjd med bilen! Som en reflektion till er övriga angående förbrukningen. Min X3 35i ligger på 1,26 i snitt förbrukning efter 270mil. 19" M-sport etc etc. Tycker jag är väldigt humant med en relativt rejäl motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.