|
Sida 35 av 47
|
|
|---|---|
|
Beställde min X3 2.0D i mitten av dec förra året. Då sa de att lev troligtvis skulle ske i april, dock senast maj. Senaste beskedet nu är v40. Enda trösten är att de står fast vid inbytespriset av nuvarande bil. Men man skulle så klart hellre tagit semestertrippen till Köpenhamn i en X3:a. // Marcus |
|
|
Surt med väntetiderna. Jag beställde slutet november och fick min 1/6, men tror att det handlar om en del komponentbrist efter jordbävningen i Japan. Det var i alla fall den info jag fick. Mvh Kalle |
|
| maek: det låter otroligt. Vilken grund har de angett för förseningen? Låter nästan som någon annan fått din bil.... | |
|
acey: Har fått samma svar som ktjernstrom. Komponentbrist efter jordbävning i Japan. Dom sa även att det kan skilja en del beroende på vad man valt för tillval. Innan jag bestämde mig för X3 kollade jag även på Q5 och då sa Audi att de kunde leverera först i 3:e kvartalet. Det var väldigt lång tid tyckte jag då, men nu ser det ut som jag får min X3 i 4:e kvartalet. Det blir årsmodell 2012 har dom sagt men det känns inte som det har så stor betydelse. // Marcus |
|
|
Jordbävningen i Japan har jag hört från en del säljare skulle påverka bilar med den vanliga blåtanden, likaså en del kulörer. Tolvorna börjar ju inte tillverkas förrän Sep/Okt så med 10 veckors leverenstid går det inte att få hem den mycket snabbare än November. Det finns kanske fog för mig med att vara osäker inför leverenstid innan jul och med ännu en bakhjulsdriven vinter? |
|
|
Jag tror att jordbävningen använts som ett svepskäl, då leveranstiderna varit i princip lika långa även innan jordbävningen. 1 kulör, som inte är valbar på X3:an, och eventuellt (fick det aldrig bekräftat) den enkla blåtanden ska ha påverkats. På vissa marknader hintade säljarna om att det skulle bli förlängd leveranstid om man inte uppgraderade till nav pro, men det verkar som förseningarna aldrig blev av för dom som struntade i det. Frågan är hur tilldelningen ser ut från BMW Sverige. Hur sker prioriteringen ut bland de olika återförsäljarna? Jag vet att min säljare hade direktkontakt med BMW Sverige och "dealade" till sig slots. Går de större ÅF (med högre omsättning, fler bilar osv) före de mindre? Prioriteras dessa med fler bilar, och "snabbare" slottar? |
|
|
Det sjuka är att jag faktiskt är lite kluven gällande leveranstiden, på ett sätt tycker jag det är ganska kul. Har aldrig tidigare köpt något som jag fått gå och se fram emot så mycket, det är så att säga en karamell som räckt länge (och det är ju dessutom några månader kvar). Sen hade det naturligtvis varit roligt att redan nu få åka omkring i sin nya X3:a men det finns trots allt ett visst nyhetens behag. Man vänjer sig tyvärr snabbt. Den stora risken är väl annars att man blir besviken när den väl kommer, känns lite som man har haussat upp hela grejen... |
|
| Minaxe: Haha, håller med dig på sätt och vis. Men några månaders research och sneglande, beslut, 15 veckors leveranstid är alldeles lagom. Speciellt om man har behov av bilen. | |
| Jag kontaktade en del mindre försäljare vid min förhandlingsomgång för att hoppas på ett långskott men icke, de hade alla betydligt längre leverenstider än de större ÅF. Om detta beror på interna uppgörelser om slottarna eller mer ärliga leverenstider från de mindre ÅF skall vi låta vara osagt :-) | |
|
Läste följande som tydligen är ett klipp från någon officiell BMW info: Länk För er som inte orkar klicka på länken så är det info som verkar säga att modellår 2012 för BMW X3 börjar i September 2011 och slutar i Mars 2012. Nu är det visserligen från USA och gäller 28i och 35i men undrar ändå vad det betyder. Kommer 2013 börja tillverkas redan i April eller kommer det redan någon form av facelift/uppdatering som gör att det kommer finnas två generationer av 2012?? Sånt här stör mig, tänk om det kommer någon bra förändring som man missar... |
|
| Vissa motorer uppdateras på vårkanten från BMW. Eftersom dieslarna knappt säljs i USA kan det vara en update på G på bensinsidan. Bara en vild spekulering. Enligt min säljare var det inga förändringar på G, modellen är ju nästan helt ny och dessutom säljer som smör. | |
|
BMW har de senaste åren gjort uppdateringar mitt i en "modellårscykel". I år introducerades BMW Apps, M-sportpaketet i april för X3:an. Nya 5:an fick full black panel som standard, så ska man vänta in något så kan man vänta i all evighet. Tekniken rör sig snabbt, och jag tror precis som Kristoffer att vi kommer få se förändringar på motorsidan. 3-liters sexan i 28i klarade sig bara ett år innan den nu blir ersatt av en turbofyra. Någon facelift / lci känns osannolikt. |
|
|
Pratade med min säljare på BMW för ett par dagar sedan. Då stod min bil för slutmontering. Kommer hem i slutet på september. Blir en 2011-årsmodell. Skönt att slippa framhjulsdrift i vinter. =) // Marcus |
|
|
X3:an vann sin klass i J.D Powers senaste APEAL-undersökning (en slags NKI på nybilsköpare i USA). Z4 och 5-serien vann också sina respektive klasser, medan 7-serien fick det näst högsta poängantalet någonsin. 3-serien och X6 kom tvåa i sina respektive klasser. |
|
| Min -12:a som jag beställde i mars står noterad att levereras v. 7 2012, d v s i slutet av februari nästa år. Säljaren hoppas på årsskiftet. Vad trött jag blir. Under tiden blir tillvalslistan längre och längre och jag har ändrat bilens färg till safirsvart. Snacka om uttråkad! Ska det behöva vara så här? | |
| Tja, vi fick vänta 6,5 mån på vår 20d. Men efter 500 mil fick den plötsligt hjärnsläpp och skickar fram alla felkoder du kan tänka dig (DSC, 4x4, ABS osv) samt tappar servostyrning, farthållare mm. I vårt fall hjälpte mjuk återställning med bortkopplat batteri i 20 min. Har fler råkat ut för detta? | |
|
Robibob: Sista gången jag väntar så här länge. Dessutom flyttar säljaren ständigt fram leveransdatum. V26, V28, V30, i fredags, idag och imorgon (tveksamt om det blir då eftersom jag var och tittade och såg ingen bil levererad idag). Allt är guld och gröna skogar när det är dags att beställa, men efter beställningen är lagd så är det skitsamma verkar det som... (inte bitter) |
|
|
Acey: Var har du beställt bilen någonstans? Till säljarnas försvar får man väl säga att mycket ligger utanför deras händer när beställningen väl är lagd. Sen så kan man väl i och för sig också säga att dom har olika talang när det gäller att sätta rätt förväntningar... |
|
|
minaxe: Jo, jag kan inte hålla säljaren personligt ansvarig. Men innan allt är klart så är det alltid "jag har aldrig varit med om att leverans från USA till Stockholm tar mer än 6 veckor", har vi tur är bilen här V26. Sen flyttas det till V28, sedan V30, fredag V30, måndag V31 nu - oklart "det är semestrar och sånt". Faktum är att jag avbröt min semester för att vara i Sthlm V30 då bilen "garanterat" skulle vara här. Den skulle garanterat vara här i fredags, och helt säkert varit här idag. Tror jag är lite extra grinig, men uppenbarligen kan det ta 10 veckor från USA till Sverige. Bara så ni vet. Jag beställde av Bilia Group Nacka, jag hade lite tur och fick en avbeställd bil så den totala väntetiden blir ändå "bara" 6 månader. Vilket jag tydligen ska vara väldigt glad över. Är inte bilen här imorgon skiter jag i det och hämtar bilen i slutet av augusti istället. |
|
| Acey, vår bil stod "på kaj" i fyra veckor, väntade på samlastning i Tyskland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.