AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.576

Nya X3:an

Sida 32 av 47
To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Minaxe

Jag har EDC och 18 tummarna och skall ärligt säga att mest går det i normalläget MEN om vägen kurvar till sig och man vill köra lite aktivt går sportläget i även om det inte är någon enorm skillnad så är det trevligt med performans controll i kurvorna. nästan som en sportbil ! Motorn jobbar då också på vridmomentets optimala nivåer. Jag gillar även servotronicen vid knixiga manövrar i låg fart.

Har tyvärr en söm i sportstolens ena sida som sticker upp och är väldig irriterande då sömmen går utmed låret och inte i ovankant. Detta måste jag nog reklamera

ad
12
additus
X3 35i 2011
Angående Iphone-adaptern: ytterligare en fördel är att du då utnyttjar den inbyggda antennen, enligt försäljaren. Tråkigt bara att de inte lyckats anpassa Iphone så Office-funktionerna är kompatibla. Min gamla Nokia klarade faktiskt av SMS till skärmen, men inte Iphone. Kankse kommer uppdatering såsmåningom?

Angående lägena måste jag säga att det är som Dr. Jekyll och Mr. Hyde. På min 35i är det enorm skillnad med Sport och Sport+. Lägger jag dessutom i sportväxling är den som en gevärskula, tycker jag som i och för sig inte är något raceress.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
additus =>
Hej!
Mycket intressat att du köpte en 35i. Hur resonerade du? Själv är lite skeptiskt till 2,0d. Bla om kraften verkligen räcker till. Därför kikade jag på 3,0d, mest pga förbrukningen, men där har vi disel ljudet. Men du köpte en 35i. Märkligaste är om man tittar på förbrukningen mellan 28i och 35i så drar 35i mindre (enl. BMW tabell).

Owjan
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
additus =>
Hej!
Mycket intressat att du köpte en 35i. Hur resonerade du? Själv är lite skeptiskt till 2,0d. Bla om kraften verkligen räcker till. Därför kikade jag på 3,0d, mest pga förbrukningen, men där har vi disel ljudet. Men du köpte en 35i. Märkligaste är om man tittar på förbrukningen mellan 28i och 35i så drar 35i mindre (enl. BMW tabell).

Owjan
Hej,

Hämtade nya pärlan idag, och måste säga att jag än så länge (efter bara 7 mil iofs) är sjukt nöjd!

Man sitter som en kung (sportstolar med svart Nevada), motorn är absolut kraftfull så det räcker för den här typen av bil. Automatlådan är magisk, finns inga andra ord. Ingen tvekan, silkeslena men grymt snabba växlingar. Skulle nästan gå så långt som att säga att den är ett absolut MÅSTE på den här bilen.

Chassit känns otroligt väl avvägt. Inte tillstymmelse till svajighet, fin styrrespons och grymt bekväm, trots 19":are. Också mycket nöjd att jag inte valde Servotronic, trots att säljaren rekommenderade det. Riktigt trevlig, nästan mekanisk, styrkänsla och inga som helst problem att fickparkera trots breda däck. Märker inte av någon nämnvärd spårkänslighet heller, vilket han varnade för utan Servotronic.

Utrustningsmässigt är jag mest nöjd med backkameran, som är en underbar pryl som jag redan undrar hur jag kunde leva utan tidigare... :)

Skulle ha velat ha automatisk baklucka, men slog i mitt tjänstebilstak så det var inte så mycket att snacka om.

Men, som sagt, grymt nöjd!

Mvh
Kalle
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ktjernstrom: Kul! Jag valde servotronic på säljarens inrådan, främst eftersom det är min fru som kommer köra X3:an. Eftersom jag provkörde bilen när det var som mest snö, så var det svårt att skaffa sig en uppfattning om hur bilen kommer kännas med 19" fälgar.

Hur lång tid tog det från det att bilen var producerad tills dess att du fick hämta ut den? Min bil produceras i detta nu (eller kanske tom redan är producerad), och systemet säger 10 veckor leverans från USA till Sverige, medan säljaren säger att 6 veckor är normalt.

Börjar bli riktigt sugen nu, får kaska runt i svärföräldrarnas V50 undertiden...
ktjernström: Grattis till bilen! Kul att det funkar bra även utan servotronic och att 309:orna inte känns så stötiga. Stötigheten är något jag varit lite bekymrad för eftersom min kommer nöta ganska mycket motorväg.

Är din bil fri från vindbruset kring backspeglarna/dörrstolpen som vissa exemplar verkar ha? Hoppas de lyckats justera till det.

Jag skippade backkameran, trots att den haussats på forumet. Surt sa räven, men jag tror nog att jag klarar mig med vanlig PDC, kör ganska sällan med släp. Men jag har fram till slutet av augusti att fundera innan den låses i systemet så jag kanske ändrar mig ;-)

Om någon är intresserad blev min X3 till slut efter lite hattande fram och tillbaka:
- Titansilver
- Svart läder
- Komfpkt
- Drag
- Sportstol
- M-ratt
- Tonade rutor
- Servotronic
- Hifi
- Navi Pro
- 309 fälgar
- Panoramalucka

Nu får det gärna bli höst/vinter snart :-)
Hej,

Nu kanske man iofs ska ha i åtanke att mina senaste tre bilar har varit 300+ hk kombibilar med mer eller mindre uppstyvad fjädring och dito däck och fälg, men jag upplever den kombination jag har valt som en bra och harmonisk helhet som passar biltypen och det sätt jag kommer att använda den.

Kristoffer: fundera en gång till angående backkameran. Med tanke på USA:s nyligen klubbade lag om obligatorisk backkamera från 2014 tror jag bilar i den här klassen kommer vara betydligt kallare på andrahandsmarknaden om ett par år. Jag har redan nu vänner som ratar bilar p.g.a avsaknad av kamera.

Mvh
Kalle

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Hämtade vår dieselbrännare igår. Med anledning av diskussion om backkamera måste jag berätta att jag är redan beroende av Top View. Vilken överblick man får! Sedan är diverse hjälplinjer lite konservativa, antagligen för att ingen ska kunna säga efteråt att "bilen sa att vi skulle rymmas i öppningen".
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Additus,

Hur upplever du draget och ljudet från motorn i din 35i?
ktjernström: Jag skall ta mig en extra funderare men jag känner mig kluven till om det verkligen är värt pengarna. Med top-view funktionen kan jag till viss del jag förstå poängen eftersom man får ett helhetsperspektiv på bilen vid fickparkering men att bara se bakåt...njaa sensorerna är ändå ganska effektiva mot mindre fotgängare och det får nog duga. Specen i övrigt borde uppväga avsaknaden och inte göra den helt iskall på marknaden när den väl hamnar där. Hoppas jag i alla fall :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problematiken med hjälpsystemen, oavsett grad av PDC / kamera, är att de är för "säkra". Skulle jag bara parkera med hjälp av PDC, eller självparkeringshjälp, kamera eller what have you så hade jag aldrig hittat en plats i Stockholms innerstad. Min erfarenhet är att när man behöver systemen som mest, dvs de sista biten, så är systemen till lite hjälp.

Personligen tycker jag att automatisk bagagelucka var till större hjälp oftare med bilbarnstol och maxikassar i varsin hand och en skitig bil en slaskig dag i mars.
Just den automatiska bakluckan är något jag funderar starkt på och är den första bubblaren på listan. Håller den också högre än kameran. Även om jag inte tycker X3 luckan är så tung så är den stor och det är skönt att slippa kladda ned händerna på vintern.
@ktjernstrom

Kul att det verkar fungera så bra utan servotronic. Är det samma intryck som gäller nu när du haft bilen lite längre? Några synpunkter från din fru eller andra gällande styrningen?

Tänkte nog faktiskt ta och plocka bort servotronicen från min spec. Har ju varit inne på det ganska länge men tror att din beskrivning är det som puttar mig över kanten.
Är också lite spänd på hur intrycken av avsaknaden av servotronic är? Funkar det fortfarande fint ihop med 309:orna?
Har kommit en ny prislista på bmw.se:

Länk

Hoppades på lite nya färger och kanske ytterligare någon feature. Hade även varit intressant att få se påslaget för 35d jämfört med 30d, även om jag nog är nöjd med den senare. Men om jag inte missar något så verkar enda skillnaden mot förut vara att dom plockat bort 6NH (bluetooth) från comfort paketet!?
Hej,

Fortfarande grymt nöjd, inte minst med harmonin i chassi, styrning och drivlina.

Fjädringen är komfortabel men ändå distinkt vid kurvtagning. Styrningen förmedlar fin vägkänsla utan att vara nervös eller uppvisa nämnvärd spårighet.

Har avverkat 130 mil nu, så lite har man fått känna på den... :)

Mvh
Kalle
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte Servotronic ingick i M-sport tidigare.

ad
12
additus
X3 35i 2011
Ursäkta senkomna responsen. Anledningen till att jag valde 35i nu var väl att ekonomin tålde det, men eftersom jag hade en 2.0 d innan, var jag lite trött på att aldrig kunna dra på och i ärlighetens namn också på dieselknacket. Njuter nu fullt ut av råmandet från den raka sexan. Trycker jag på för allt var tyget håller, är det väl snarare lejon man får associera till - folkvimlet längs vägen stannar faktiskt upp, något jag aldrig upplevde med min förra. Men jag har ännu inte kommit under litern i förbrukning (det är kul att testa prestanda). Är också mycket förtjust i backkamera med top-view. Fick däremot inte min brobizz att fungera med min värmereflekterande framruta, men har nu bytt till en mindre bizz som kan placeras i det prickade området intill regnsensorn och även detta fungerar klockrent. Har nu också testat att anpassa sportläget att bara omfatta chassit för åkning med övriga familjen. Mycket bekvämt på motorväg. Det enda jag ännu inte provat på är automatiska helljuset, som jag sett på andra modeller fungerar lite si och så. Jag har även lyckats hitta hur man lägger in rutter på bmw.com för överföring via usb till bilens navigator (tycker det borde gå via telefonen och bluetooth-anslutningen också). Kommer väl till pass på stundande Norgeresa.
Additus: kul att höra ett utlåtande om stora motorn. Klimatkomfortrutan skippade jag just pga problem med brobizzen som jag läst mig till på forumet men det var kul att det verkar funka ändå.

När vi ändå snackar hastigheter, hur funkar den i högre hastigheter 120 och uppåt med avseende på vindbrus vid förardörren som beskrivits tidigare i tråden? Upplevs den som vindkänslig på broar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.