|
Sida 27 av 47
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag kör topview för det är smidigt om man fickparkering och kör mycket i trånga garage (Sthlm) då får man en bättre överblick än om det bara piper. Men helt klart klarar du dig även bara på PDC om det är så, beror helt på hur du använder bilen. |
|
|
Robibob: Jag valde bort backkameran av exakt de anledningarna som du nämner. Den enda anledningen att ha den är för att den är cool :) Man kanske ska tillägga att jag hade tagit backkameran framför DDC, men jag hade också valt dynamiska kurvljus framför backkameran. Och hade jag nu valt backkamera hade jag nog lagt till topview också, då får man åtminstone en feature som man inte får med vanlig PDC. |
|
|
Jamen Acey, du är ju lika förvirrad som jag! ;-) Jag väljer bort DDC:n (det blir minin istället! :-)) men jag har valt adaptiva kurvljus. Klart backkameran är cool och att den blir coolare med topview men är det värt det?! Prongs har bra argument men säger samtidigt att man klarar sig med PDC. Å andra sidan "klarar man ju sig" med vanlig stereo också men man kliver gärna upp något hack ändå... Alla känslomässiga argument är jag rätt bra på att finna själv, tro mig, men det är heller inte roligt med gadgets som inte används, de blir bara en evig påminnelse om hur torsk man egentligen är! Något jag skulle vilja ha är night-vision - varför finns inte det till X3:an? |
|
|
Hej, I mitt fall är backkameran närmast en säkerhetsdetalj. Jag har två barn och har insett att det finns tillfällen då man känner sig väldigt tveksam på var man har dem någonstans, och med tanke på hur pass hög X3:an är känns backkameran som ett måste. Vad jag har läst har det t.o.m klubbats igenom lagkrav på backkamera i USA från typ 2014 eller något sånt, så jag tror att bilar utan kommer kännas rätt "gammalt" om bara ett par år. Mvh Kalle |
|
|
Tack Kalle för mycket bra argument. Det är lite så mina funderingar går - jag har en lång uppfart som jag backar ut ur och då kan en backkamera kanske vara ett vettigt komplement. Men du skippade Top View, som ändå "bara" kostar 3 100 kronor till (vilket jag också lutar åt att strunta i)? Prongs - blir fickparkerandet så mycket enklare med Top View? |
|
|
Hej, Jag köpte backkamera för att min fru klagar alltid på vår nuvarande bil när hon backar även om vi har PDC. Vi har också en lång och smal uppfart och då tycker jag att vi har stor nytta av både backkamera och Top view. Dessutom tror jag att funktionen kommer att vara standard i premium klassen om några år. |
|
|
Jag valde bara backkamera. När jag beställde fanns inte TopView till X3 men den dök upp strax efter. Jag har för mig att man var tvungen att beställa TopView ihop med något mer (än kameran) så prispåslaget blir större än det först ser ut. Annars är det nog en bra funktion. Men jag börjar med kameran. Ett steg i taget :) Jag skulle också valt Night Vision om det hade funnits. Kör 5 månader i totalt j-a mörker genom de småländska skogarna. Förresten kanske det blir leverans innan påsk... "BMW six appeal" |
|
|
Robibob, Bra diskussion. Jag är tveksam faktiskt om det blir så mycket bättre. Men är som du säger lite med ljudet. Vanlig stereo duger också. Jag personligen uppleverer det smidigare att parkera på trånga ytor och även med top view vid fickparkering för att man får en liten annan känsla, men klart man klarar sig utan. Men det är ju jag, sthlm och dagligen trånga innerstadsgarage... :-) |
|
|
Tack Prongs, jag tycker också att det är en bra diskussion. Dyr men bra! :-) Precis som bood skriver saknar jag "riktiga" hjälpmedel som t ex Night-vision. Någon som vet om det öht kommer att komma till X3:an eller vet varför den inte gör det? Sen skulle den nya adaptiva farthållaren vara trevlig, och nyttig, att ha. Märkligt att den finns till 5-serien men inte till X3. Jag tycker att det är först när exv Night-vision finns som tillval som det finns anledning att skaffa sig en head-up display. Så jobbigt är det inte att glutta neråt för att se hur fort man kör (eller att lyssna på den sexiga (?!) navi-rösten åt vilket håll man ska svänga)... Min nästa fråga är om kupé- och motorvärmare. Det verkar komma en fjärrstyrd dieselvariant (samma som i 5-serien?) vilken stund som helst och den kommer jag nog att torska på. Har kört vanlig eluttag tidigare men är trött på dessa förbannat kalla vintrar och att komma ut till en iskall bil när den står parkerad utomhus och på annat håll än hemmavid. Kommentarer någon? |
|
|
Robibob: Jag väntar på att dieslvärmaren ska dyka upp innan min bil går i produktion, men har inte fått några indikationer på att den kommer komma innan hösten är här. Känns som ett klockrent tillbehör, och dyrt samt krångligt att eftermontera. |
|
|
Acey: Enligt tillbehörskatalogen ska kupévärmaren komma sista kvartalet 2011. Hoppas verkligen att den hinner komma innan våra bilar börjar tillverkas! |
|
|
Någon som har kolla på leveranstiderna för 2,0D nu och framöver? För ett par månader sedan låg leveranstiderna på runt 6-8 månader! Många gånger är det ju väldigt lång lev i början när modellen är ny för att sen gå betydligt snabbare och bilfirmor som lite längre fram kan ta hem bilar för extrasanabb leverans... Kommer beställa ny bil i sommar men vill ju inte ha den efter nyår... isf lär de få bli en GLK, XC60, Q5 eller nåt... |
|
|
En annan sak, vad räknar ni med att kunna få för procent i rabatt gentemot listpris? Ca 9% är väl lite standard som företagsdeal men känns det omöjligt att komma upp i 11%..? Och ja det är fortfarande den relativt nya X3:an som det gäller. |
|
|
Robilob: Då är det nog kört, min bil ska levereras v26 är det sagt... YonazO: Tror du kan räkna med 6-7 månader på nybeställning fortfarande på X3:an, om du inte har tur/kontakt och kan få tag i en tidigare slot genom avhopp eller liknande. Liknande leveranstider gäller Q5:an (5-6 månader). GLK eller XC60 hade jag personligen aldrig valt. 10% bör du kunna få på företagsköp. |
|
|
Ytterligare en sak, hur tror ni 2,0DA funkar som dragbil? Har en Yamarin 64DC som inkl obromsad kärra kommer väga ca 18-1900 kg och som jag behöver kunna få upp (och ner) för en ganska brant o kurvig grusvägsbacke samt använda vid sjösättning o upptagning i båtramp. Har testat att dra i backen med Hyundai Santa Fe med 198 dieselhästar och automatlåda och det var inga som helst problem. Santa fens fördel utför är väl dess tyngd. acey, tack för svaren :) |
|
|
YonazO Jag har Iofs bara ännu dragit med en mindre styrpulpetare på ca 600kg på bromsad kärra. Det märks knappt att men har den på bakom. Har sjösatt och dragit upp på en snäll ramp men ingen ansträngning krävdes där. Santa´n väger väl inte mycket mera än 1,8 ton? som X3:an. Perfekt är att köra i sportläge så man får upp motorvarvet till rätt vridmoment när man drar. Då snittar den ca 0,75 l/milen. Har du riktigt brant backe är Hill D Controll standard. En härlig bil :) |
|
|
När det gäller leveranstider så har min handlare hört att man i Spartanburg börjat flytta produktion mellan produkterna, dvs sätta resurserna på X3:an. Stöd för det finn på fabrikens hemsida som presenterar produktionssiffrorna på Länk. (är forumkoden så smart att den fattar länkar utan html-kodning?) Så glunkades det på Bimmerpost att det besökscentra man har vid fabriken inte heller fått sina bilar, utan de har omprioriterats till kundbilar. Det är definitivt så att leveranstiden gått ner från de 12 månader jag först fick till 7, och nya ordrar ligger nämare 6. Antar att de flesta sett att BMW USA har släppt en hel hoper med instruktionsvideos, bra att kika på för de som undrar "vad det är för vits med den här finessen". Länk |
|
|
Znabbe: Stort tack för länken till BMW USA - super! |
|
| Inspirerad av allt påskpynt faller mina tankar på 19-tumsfälgarna till X3:an (309). De är förbaskat snygga, om än dyra. Är det något som har dem, eller ändå har kunskap, och kan berätta om de försämrar körkomforten? | |
|
Snyggaste måste väl ändå vara M-Sport 19" iaf :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.