AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.556

Nya X3:an

Sida 26 av 47
@kjstjernstrom

När får du din bil? Du kanske kan tänka dig att vara försökskanin och meddela om bil utan servotronic var bra eller inte. Då hinner jag ändra i min spec ifall det är en dålig idé.. :-) Någon fördel ska man väl ha av att behöva vänta till December på leverans...
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Va förbi Bravaria i solna i Torsdags och då lastade dom av 6-8 splitter X3:or satan va fina dom va kul att see alla olika kombos !

/alex
minaxe: Får den tyvärr inte förrän 1/6. Leverans till Sverige nu i dagarna, så inte omöjligt att min var en av de som lastades av på Bavaria nu precis. Skulle ha kunnat få leverans slutet april enligt min säljare, men min är leasingbil så jag måste vänta tills nuvarande kontrakt löper ut... :(

Mvh
Kalle
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack Prongs för bra svar. Du är väl inte helt fel ute antar jag när du skriver att jag är osäker pga ytterligare kostnader...! Problemet är bara att vi snarare är uppe i 600 k och inte 500 k (vilket iofs enbart stärker din argumentation!). Men när vi ändå pratar extrakostnader - hur är det med dynamic damping control? Jag har ratat den tidigare eftersom jag köpt en 2.0d automat och ingen racer men den kanske har sin funktion ändå? Ja, du ser - ju längre tid man får vänta på bilen desto mer sugen blir man på tillbehör!

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
För mig var det viktigare att kunna göra bilen mjukare och inte rejsigare som var avgörande för valet av DDC. Men jag har inte provat själv , det var en tidig test i AMS som lurade in mig på det spåret.
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack Znabbe. Använder du EDC:n något då?

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Robibob: min går just nu genom fabriken, men sådär till midsommar så vet jag!
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Aha, då får vi vänta och se! Önskar att min också kom till midsommar...

To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Jag har valt EDC på min och är mycket nöjd med funktionen. Via i-drive kan du välja om sport & sport+ läget skall innefatta både/eller antingen chassi & motor. Så vill du ligga i sportläge på motorn kan fjädringen vara kvar normalläget. Det går väldigt bra på dålig asfalt med 18 så här långt (100mil). Nu är lackskydd beställt till efter påsk :)
Ett annat tips till Er som inte har haft elbacklucka är att den ställer du höjden också med i-driven, väldigt praktiskt i trånga garage.

Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Halloj,

Jag är också i valet och kvalet med
223 Dynamic Damper Control

Frågan är hur mycket skillnad man känner.

Några fler vettiga kommentarer kring ämnet skulle uppskattas.
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Skönt att höra att det är fler som funderar kring Dynamic Damper Control. Jag tycker att det är kul med gadgets och går igång på det Topt skriver om inställningar genom i-drive i fråga om både DDC:n och bakluckan. Däremot är jag ingen avancerad förare. Jag kör mycket och gillar att köra bil (därför BMW :-)) men frågan är om jag som vanlig svenssonförare känner någon skillnad med DDC. Har jag förstått det rätt om den ligger i både per automatik och när man väljer t ex sportläge eller är det enbart när man väljer ett specifikt läge?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DDC hade varit intressant om det kanske fanns funktioner som nivåreglering (höjd/sänkt markfrigång) eller liknande. Men när man endast skjuter in ett normal, sport och sport+ läge på SUV/SAV så känns inte tillvalet helt självklart. Den vanliga fjädringen är väldigt fint avvägd, och inte alls så stötig som gamla X3:an var. Vill man ha en styvare bil finns ju M-chassit, och Performance Control bör man kanske också välja till.

Hade DCC (kanske tillsammans med luftfjädring) haft ett ännu mjukare läge (comfort, normal, sport) och nivåreglering hade det varit ett intressant alternativ.
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Jag håller med om det Acey skriver, det är det jag menade med att jag ändå köpt en 20d automat, d v s en vanlig familjebil och inte en bil med större motor och därmed ett större register för lek och sportkörning. Om DDC enbart medför att bilen kan göras styvare och sportigare känns det tillvalet lite meningslöst?

Robibob: håller med dig fullständigt. En X3 20d är en trevlig familjebil, men att försöka göra den till något den inte är känns som pengar i sjön. Jag funderade över det för jag var nervös över att bilen skulle bli stötig med 19", men efter att ha provkört och läst en del tester bestämde jag mig för att det knappast skulle bli ett problem.

Nu har jag dessutom en riktig lekbil, en Mini Cooper S Cab, att ta till så nu är jag inte minsta orolig över ev brist i sportighet på X3:an. :)

Mvh
Kalle
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Tack Kalle, jag kan se min kära fru framför mig: "Nja, du vet, jag skippade DDC:n för den kändes onödig. Jag köpte en Mini Cab i stället." :-D

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Robibob: LOL :-D
Robibob: Minin ÄR min frus bil. Ja, officiellt i alla fall... :)

Tror dock att hon kommer att uppskatta X3:an mer faktiskt. Mininr är sjukt kul att köra, men ingen höjdare i stan om man känner ett behov av att se nåt innan man byter fil. Sikten bakåt och snett bakåt är...ehhh...intressant...

Mvh
Kalle
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
ktjernstrom: ... eller obefintlig, kanske? I X3:an har du väl kameratillägget Top View och tittar runt bilen för att kunna göra millimetermarginalpassager i storstadstrafiken? Tydligt tecken om du ser någon stanna och lägga i backen utan synbarlig anledning efter att ha kört fortare än 20 km/h...
Ja, jag har backkamera, men skippade Top View. Nån måtta får det vara på fegheten... :)

Mvh
Kalle
Ro
48
Robibob
BMW X3 2.0 d -12
Vilket för oss in på nästa gadget - backkameran: Varför ska jag ha en backkamera och varför en med top view? Bilen har ju PDC bak och fram och jag kör inte med släp så där himla ofta. Det känns dessutom som att det är rätt lätt att ha koll på bilens fyra hörn. Någon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.