AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.557

Nya X3:an

Sida 23 av 47
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det var just sportstolarna jag tyckte inte räckte till. Känns som parkbänkar när man är van komfortstolarna.
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Halloj,

Någon som provkört 3,5i?
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
ingen? :-(
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Halloj,

Då tar vi en annan fråga?

Någon som beställt med M sport?
Tycker ni att det är värt pengarna?
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
När jag utrustar en X3 som jag vill ha den landar jag aldrig under 600000 SEK. Snarare runt 700000 SEK. Av den anledningen blir det ingen. Löjligt dyr utrustning som jag tycker skall vara standard för en mellanklass SUV. Man inser att biltillverkarna gör allt för att tjäna stålarna på extrautrustning. Svindyr Nav, BT, telefonintegrering, fälgar och däck etc Givetvis kan inte en bil vara snygg från början utan måste köpas till ett "M-paket". Att det ens går att köpa X3 utan Xenon är ju löjligt! Den ser ju ut som stryk utan Xenon!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har idag komfortstolar med el och minne i min X5. Finns inte till X3... Har man en gång haft det vill man ha det igen. En till anledning för mig att jag inte kan hoppa på X3. Annars verkar det vara en kanonbil!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr så är det inte bättre hos konkurrenterna. Både Audi och Mercedes är lika illa (motsvarande q5 blev dyrare) och bilarna behöver amg eller s-line för att se bra ut. Men lite tråkigt att man behöver kryssa tillbehör motsvarande en BMW 1-serie för att få en okej spec.
Just därför man väntar och tvingar tillverkaren slänga fram kampanjer för att sälja bilar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
More: Om leveranstiden är 12 månader på nya X3:an nu så tror jag inte att BMW Sverige bryter ryggen av sig för att plocka fram några större kampanjer. Och vill man spela the waiting game finns det alltid något roligare :)

Som nybilsköpare är man alltid en förlorare :)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
X3 är bli en dussinbil på vägarna. Inget fel i det iofs. Men för nästan samma pengar en X5 eller X6...
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Hybris;

Nu överdriver du väl ändå lite?
Likvärdigt utrustade bilar skiljer det minst 200k på?
Om vi nu räknar 6 cylindriga motorer.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
När min leveranstid har svajat mellan april och december så har min återförsäljare erbjudit att speca en X5:a och få ytterligare lite rabatt och kortare leveranstid, prisdiffen med något bättre "extra-allt"spec på X5:an blev 240' mellan X3 20d & X5 30d (aktiv farthållare & Night Vision diffade mellan specarna, går ej att få till X3 (än)). Så det är läge att hårdförhandla X5 om det är en sån du vill ha!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag kikade på X5:an och även andra bilar innan jag bestämde mig för en Q5:a (som sedan ändrades till en X3:a). Prisskillnaden låg på runt 200 000, samt högre driftskostnader för X5:an. Eftersom jag inte såg någon fördel med att beställa en X5:a för personlig del (behöver inte utrymmet) så blev valet ganska enkelt. Speciellt då det lämnar utrymme för en riktigt trevlig sommarbil :)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Prongs, har kört 35 och det är en riktigt härlig motor men som jag personligen inte tycker passar biltypen. Passar bättre med 30d tycker jag.

//Robban
Pr
70
Prongs
BMW X3 35i (M-Sport) -11
Robgus,

Tack för ditt svar, vad grundar du det på? Bara nyfiken då jag är stor fan av just bensinmotor och försöker undvika diesel så långt det är möjligt :-)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Körde ju en Passat R36 innan nuvarande och är precis som du bensinmotor freak, men i X3:an så känns inte 35 som man kommer utnyttja fullt ut, visst det är ett bra chassi men det är trots allt en suv. Biltypen tycker jag inbjuder till ett mer tillbakalutat körsätt och då passar ju en vridstark diesel som hand i handsken. Kan känna att jag saknar lite av R36:ans topp men vridet som finns i min bil räcker väldigt långt och dessutom låter BMW's sexcylindriga dieslar riktigt bra. Därmed inte sagt att jag inte kommer köpa en bensinare igen ;)

//Robban
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag specade en X5 3.0d och landar på 685000 SEK. X3 är lika stor som X5 (E53). X5 (E70) är större men inte som korven (Q7). En X5 med ungefär samma spec landar på 750000 SEK men då har jag komfortstolar i X5. Allt detta innan rabatter. Båda går att utrusta mera. X5 kan man plocka in 4.0d vilket nästan är givet då det skiljer lite i pris.

X5 är snyggare än X3. Speciellt från sidan där X3s svaghet ligger i utseendet. Tycker även fronten på en X5 är grymmare. Bakifrån är de ganska lika.

Jag kör min på runt 0.9 blandad. Vet inte vad en X3 3.0d gör i verkligheten men tror inte den är otroligt mycket snålare. Då har min X5 inte nya 8 växlade lådan. Den nya X5 lär dra runt 0.2 mindre milen. Så utan tvekan att man kan köra en X5 3.0d med 8 växlade lådan runt 0.9 eller bättre. Man kan göra samma sak med 4.0d.

En 2.0d är snålare såklart. Men om det är 0.9 eller 0.7 milen spelar mindre roll för dessa kärror. Kostnaden per mil blir hög pgr av värdeminskning oavsett. Varför inte ha en roligare motor som en 6a är?

Älskar verkligen min E70. Bästa bil jag haft. Underbar kärra.

Gamla X3 ser ut som stryk. Nya är fin men enligt mig inte lika fin som E70 LCI.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Fel i början på mitt inlägg. Menade en X3 3.0d kostade 685000 SEK.
Hej,

Prissättningsexemplet ovan är klart intressant, men det belyser väl nästan mest det faktum att X3 20d är "strategiskt prissatt" och att man på de större motorerna tar ut rejält istället? Gissningsvis har man velat undvika just det du påvisar och försökt hålla X3 till mindre motorer och få de som vill ha en rejäl dieselspis att välja X5 istället.

Jämför man priserna i USA är man "f**ked" här i Europa ändå. Man kan köpa en hyfsat fullsmetad X3 35i för runt 50' USD i USA, vilket borde innebära att man kan ha den reggad och klar i Sverige för 470-480.

Mvh
Kalle
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
ktjernstrom: Helt enig. Man får betala för nyhetens behag i Sverige. Otroligt att en ren X5 3.0d kostar 535000 SEK och man har svårt att landa under 700000 SEK utrustad.

En X3 3.0d kostar 475000 SEK ren. Svårt att landa under 600000 SEK utrustad.

Mycket bättre som det är i USA att man får en bil med bra garantier och nästan all utrustning till ett pris!

Samma sak med 530XD. Utrustade en sådan och samma issue uppstår mot tex X5 3.0d. Skillnaden i pris är för liten för att motivera 530xd tycker jag.

Iofs är X3, 5-serien touring och X5/X6 alla grymt bra bilar. Dock känns det inte så fruktansvärt stor skillnad med samma motorer, 4*4 och motsvarande utrustningsnivåer. Dock är alla riktigt dyra. Konstigt att när man har råd så bli man snål och analytisk! ;-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.