AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
321.092

Nya X3:an

Sida 21 av 47
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Finns det inte något serviceläge på torkarna? Gjorde det på min passat om man duttade en gång på spaken med motorn avslagen så åkte de upp lite så man kunde torka rutan..
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
tegel: Kopplingen är mest ojämn när det är riktigt kallt. Märks bara vid start från stillastående. Hoppas det är som du säger att det försvinner med tidem:)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mercedes har samma skit när det gäller torkarna. Jag förstår inte riktigt hur man har tänkt här.

Jobbigt att höra om oyster, då det även påverkar mitt val av exteriörfärg. Jag blev avskräckt när jag såg hur hallbilen i Solna såg ut, men färgen är galet snygg.

Är det någon som vet om/när BMW kommer med en metallic-vit? Både Mercedes och Audi har tagit fram vita färger som är helt otroliga. Det känns som BMW bör komma med något liknande. Någon som hört något?
ad
12
additus
X3 35i 2011
Har beställt en X3 35i som ska levereras i slutet av mars. Har gjort tillvalet ”604 Internet”. Vet någon här om detta tillägg innebär att ”BMW Car Hotspot” ingår? Min säljare vet inte vad detta är och innan jag får svar därifrån är det nog sommar.

Ma
14
Macka52
X3 30d -12
"additus" som jag tolkade det när jag beställde min X3 så kan man använda telefonen som modem så man kan surfa med Idriven och skärmen. Verkar lättare att använda telefonen om man tex har en Iphone men funktionen var gratis om man beställt Navi pro.
Jag har inte heller fått något bra svar ännu så det här är bara mina egna tolkningar.
Misstänker att naven måste ha internetanslutning om den ska använda Googlemaps bilder mm.
Såg även ett tillbehör som fungerar som accecpunkt till tex laptops eller Ipad inne i bilen. Det såg ut som den satt i armstödet
Hittade lite info här Länk
Ni som har gjort ändringar i sepecen efter att ni har beställt bilen, har ni fått förlängd leveranstid?

Prataded med min ÅF idag och han sa att det eventuellt kunne bli så men kan inte svara på detta exakt innan ändringen är gjord.

Det handlar om att uppgradera till Navi Pro.

Bilen är bestäld i början på December och förväntad leverans 3 Juni.

Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Jag fick ingen förlängning av leveranstid när jag 1,5 mån la till DDC. Inte så förvånande med beställning 13/12 och leverans i augusti. Jag tror förlängningen inträffar efter att bilen är upplagd i produktionsplaneringen i detalj, men det är inte samma sak som att man fått leveransbesked.
Hej,

Precis som Znabbe säger skall det inte försena leveransen, förutsatt att man håller sig inom den utrustning som fanns när man beställde. Om man t ex vill byta motor till 30d, eller lägga till M-paket, som ligger för produktion senare så försenas leveransen i motsvarande mån.

Mvh
Kalle
jag vill minnas att i augusti 2010 när jag bytte spec från F11 530d till F11 535d så fick jag till och med lev ett par veckor tidigare än i första fallet. Verkar som "kvoterna" på större motor var bättre än på de mera sålda mindre. Kanske kan vara så på även X3?

/Anders
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Jag skrev tidigare i tråden att jag fick tipset att om jag ändrade mig från 20d till 30d så skulle jag få bilen tidigare. Om det handlar om kvoter eller medveten styrning från BMW att sälja fler högmarginalbilar (det väl ingen som tror att två extra cylindrar och lite biffigare transmission kostar 75 tusen?) eller något annat har jag ingen aning om.

Det enda som verkar säkert är att leveranserna av X3M (inte paket utan V8-försedd) blir senare än 20d...
Tack för infon, beslut är nu taget att uppgradera till Navi Pro. Nu är det bara att hoppas på att leveransen inte blir förlängd.

Resonmanget gällande marginalen på motorn är nog helt rätt och självklart ett smart drag av BMW..

Vet ej om ni har sett det, men om man bygger 30d på hemisidan finns nu M-Sport att välja till för 49 100.

Diskussionen gällande vrindbruset kan jag också bekräfta, körde två bilar och det fanns på den ena. Hoppas dem kan ordna detta.

Jo jag har sett att M-paketet går att konfigurera till 3.0d men fortfarande saknas det till 2.0d på hemsidan. Priset är 50,200kr till 2.0d om någon undrar.

Dock är jag övertygad om att man har igen mycket av denna merkostnad om man likväl tänkt ha följande utrustning:

- X-Line
- Sportstolar
- Minst Halvskinn
- Sportratt
- 18-tum
- Snyggare alupaneler

Så diffen är ca 20kkr upp vilket man troligen får igen den dagen man säljer bilen. Historiskt sett håller alltid M-paket bilar värdet bättre än bilar utan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Enligt min säljare så betalade han inget extra för M-sport på gamla X3:an, speciellt inte med de mindre motorerna, han var också lite skeptisk till att M-sport skulle addera ytterligare värde när det var dags att sälja igen, utan trodde då att automatlåda och dragkrog skulle vara saker som man nog skulle ha.

Jag har nog ändå bestämt mig för M-sport ska tilläggas. Tror det beror en del på konfigurationen i övrigt. Mineralsilver, oyster och x-line är inte en dum kombo. Alpinvit, 19", M-sport och svart läder är nästan en annan bil.
Jag kan lova dig Acey att den dag din säljare står där med två X3-or, den ena med M-sport paket och den andra utan, så väljer han tio gånger av tio den med M-sport paket och betalar mera för den, eftersom han vet att han säljer den snabbare och till högre pris (allt annat lika). Framförallt välj det som DU vill ha och det som DU värderar. Du vet från forumet här att väldigt många inte ens tittar på att köpa en BMW utan M-sport.

/Anders
Buspelle
Man får verkligen hoppas att handlaren betalar något lite bättre för en bil med m-paket. Tillbaka pengarna får man dock aldrig och därför är det bäst att välja vad man själv vill ha och är beredd att betala för. De flesta väljer trots allt att köpa en bil utan m-paket....
Kollar man på bilprisers värdering av förra X3 2.0d från 2006-2007 med 12,000mil påverkar följande faktorer priset:

- M-sport (+15000kr)
- Helskinn (+10000kr)
- Steptronic (+15000kr)
- Komfortpaket (+10000)

Naturligtvis är detta inte "lag" men kan likväl vara en fingervisning om vad som främst efterfrågas av begagnatkunderna på modellen. Jag kanske var otydlig i mitt inlägg, troligen får man aldrig igen 50kkr på att välja M-sport vid nybilsköp men diffen upp på 20kkr jämfört med att välja många av tillbehören separat (sportstol, halvskinn, 18-tum etc) har du med största sannolikhet igen den dagen du säljer.

En fundering jag har är med dragkroken, snuskigt dyr och jag har endast kört släp 3ggr under de senaste 4 åren. Eller är den ett "måste" så man kan räkna hem den i slutändan?
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Det betyder alltså att M-paket är ett av de sämsta tillvalen vad gäller andrahandsvärde: 45´ nypris och 15´ beg
Betydligt bättre med skinn och komfortpaket, då är hälften av pengarna kvar.
Automaten tom ännu mer.
Tveksam att M-paketet är så lite värt, men det är dyrt som kvicksilver på nybil.
Skillnaden med och utan M-paket på nya x3 känns inte särskillt stor, funderar på att låta lacka ner den istället.
Sven B
Personligen skulle jag aldrig skaffat mig M sport paketet pga av den bristande komforten.

Därför tycker jag M sportpaket för 50´är rena rånet *S*, dragkroken kan man montera på en annan verkstad för halva priset.
Helskinn tycker jag också är övervärderat, men som sagt jag värderar automat och bra extraljus mycket högre.

Jag har på X3 an Comfort paket, Automat Hifi stereopaketet, drag.
Sven B och mickeolsson: Visst kan man se det så. MEN om du likväl vill ha följande utrustning på bilen som:

- Halvskinn
- Sportstolar
- Sportratt
- X-Line
- 18-tum
- Snyggare alupaneler

så är summan av dessa options 40,800kr och då är plötsligt M-sportpaketet relativt sett prisvärt då det bara skiljer knappt 10kkr upp. Och då får du M-optiken, M-detaljer (M-ratt, instegslister mm) samt ett bevisligen något bättre andrahandsvärde när bilen säljs eller byts in.

Jag har kört sportchassiet ihop med 18-tum och det upplevs inte alls särskilt stötigt, här måste BMW ha trollat. Sen kan man faktiskt välja bort sportchassiet från M-sport och det är gratis :-)

Men det är klart, vill man inte ha alla av de ovan listade tillvalen så skall man givetvis inte lägga pengarna på M-sport ur en ekonomisk synvinkel.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som Kristoffer säger, har man ändå kryssat i de val som ändå ingår i M-sport så blir prispåslaget inte så blodigt, dvs 10 000 kr (vilket då innebär att man går "plus" på att kryssa i M-sport).

Min säljare har gått igenom 60 beställningar på nya X3:an där endast några få bilar var beställda med M-sport (kan ju bero på att det är ett nytt paket) men det kan ju vara till en stor fördel om man är en av de första ut på begagnatmarknaden om 2,5 - 3 år med M-sport.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.