|
Sida 20 av 47
|
|
|---|---|
Sven B |
Fast Eddie Jag har fått ett pris som baserat på det jag fått den värderad idag minus Xtra miltalet *2,5kr . Nästan 7 månaders väntetid dock |
|
acey: M-sportpaketet kommer under Q2 2011, dock har jag ingen aning om de officilella priserna på paketet. Troligen väldigt dyrt men sportstolarna, halvskinn. M-ratt, 18-tum mm ingår om man nu ändå tänkt ha dessa options. Personligen tycker jag en vanlig X-Line faktiskt är snyggare, M-sport känns inte riktigt lika givet till X3 som till andra modeller. Beställer jag en X3 blir det utan, dock tänkte jag kolla om man kan få med M-ratten. En löjlig detalj kanske men eftersom ratten är otroligt skön att hålla och något man gör varje gång man kör så är det högprioriterat :-) Du får gärna PM mig angående rabatter från carlia, jag tänkte börja be om offerter från lite olika handlare snart. |
|
|
M paketet kostar 49 100 kr till en 3.0d lite billigare till 35i, har för mig att det var runt 44-45 000 kr |
|
| fastEddie: min ÅF trodde leverans maj så i mitt fall var det inget problem med värderingen. När det sen lät som det skulle bli 11 månader hade han lika ont i magen som jag var besviken. Mitt värde baseras på gissat pris i juni med bestämd körsträcka, 200 mil över och det blir milavdrag. Blir det augusti så får vi antagligen avdrag på värdet pga körsträckan, men det är nog småpotatis jämfört med den riktiga värdeminskningen. Sker leveransen i december lär firman gå back, så jag har tacksamt läge med en firma som verkligen vill få hem min bil. | |
|
Kristoffer: Har funderat på M-paketet, speciellt eftersom jag ändrat min spec från Mineral silver och Oyster till Alpinvit och Nevada. Mineral och oyster var riktigt, riktigt läcker, men när jag såg hur skinnet såg ut på hallbilen i Solna, tillsammans med att Mineralsilver var lite mesigare än jag trott, så blev det att "fega" ur och välja en svart interiör. Till den svarta interiören tycker jag att den alpinvita passade bäst. Det fanns en X5:a i hallen i samma spec och den var riktigt häftig. Jag gjorde även ett par rokader i specen. Bland annat valde jag att lägga till panoramataket för att ljusa upp interiören. Vidare efter provlyssning valde jag att lägga till Hifi Pro. Jag valde också att kryssa sportstolarna tillslut. På bekostnad av kurvljusen. M-paketet i den här specen hade suttit ganska fint. Men jag känner samtidigt inte att det är så viktigt att jag vill offra något annat i min spec. Roll on v39... suck! |
|
|
Sven B och Znabbe Ni får bara avdrag för milen det är ju sjysst. Min ÅF lutar åt det hållet att det blir en fråga om hur marknaden ser ut om tre månader. 320000 är inbytet värt idag men längre fram kan de gå under 300000 som jag fattar det. Det är nog skillnad på säljfirmorna. Denne ÅF bjöd bäst i inbyte men de andra sade inget om framtidens värde utan stod till vad de sagt. Känns som de garderade sig mot konkurrenter genom att ge bäst initialt. Får se till våren hur det blir. Blir det negativt blir det sista bilen jag köper i den kedjan. |
|
|
Så blir det en Bmw igen, det har vairt alldeles för många bilar sedan senaste Bmw:n. Har precis beställt en 30d med M-paket och fick preliminär leverans i mitten av september. Ska köpa ny takbox till nuvarnade bil men skulle gärna se att den passa på X3:an också. Någon som vet vad som passar? Har funderat på en Thule Dynamic 800 eller 900 men vet inte om de får plats så att man kan öppna bagageluckan helt. |
|
|
Macka52: Vad är det officiella priset på 30d? Ingår automat och 18" som det ser ut i materialet? Mvh Kalle |
|
|
Grund brutto var 475´och då ingick steptronic lådan men inga 18" utan fläg Y-eker 305 dvs 17" fast dyrare än standard fälgen. Katalogen och hemsidan stämmer inte för där står det att 18 är standard. Själv blev det 19" men dessa skulle blivit billigare om katalogen stämt. Tror att komfortpaketet också blev några hundra billigare än 20d. |
|
Sven B |
Det var snabbt! jag fick beskedet att 30d inte börjar tillverkas fom April och räkna leverans i slutet av året. Jag kommer nog avvakta till 2012 när hysterin lagt sig. min X3 är knappt inkörd med 2300 mil :). |
|
Den ska bli tillverkad den 27 juli har jag för mig att det stod på pappret med produktionsplaneringen på min bil som jag fick från Bmw men sedan tar det ca 10 veckor att få hem den. Funderade också på en 2012 med eftersom omställning mellan 2011-2012 sker tidigast veckan 40 i USA så skulle den komma tidigast vecka 50 och jag så länge vill jag inte vänta när man väl bestämt sig. Tycker att det är tillräckligt trist att få vänta till september. |
|
|
OK, då var det som jag hade hört angående grundpriset. Lite snålt att det inte ingår 18" som det står i broschyr och på hemsidan dock. Då är alltså merpriset för den större maskinen 75'...ouch! Gissningsvis är det väl dock den kralligare versionen av växellådan i 30d, vilket kanske förklarar lite av merkostnaden. Den version som sitter i 20d ser ut att vara specad för 500 Nm på och 450 Nm på bensin, men det finns en som är specad för 700 Nm också. Förhoppningsvis blir en chippad 20d lagom. :) Mvh Kalle |
|
|
Hej, körde 20d ett par timmar i förmiddags. Fyra negativa kommentarer: 1. Visslande ljud från backspeglar/rails eller dörrkarmar i högre hastigheter, kanske justeringssak 2. Bilen är ganska ful…jag gillar inte linjen som böjer ner innan framhjulet och den något komplicerade fönsterinramningen. Jag gillar mer när BMW är ”horisontellt” formgivna 3. Vad har hänt med restvärmefunktionen, saknades i min bil. 4. Styrningen faktiskt ganska okänslig runt mittläget. I övrigt är bilen mycket lätt att tycka om och jag tycker den är mer lättillgänglig än nya femserien F10/11. Hög och bra förarposition, bra bredd interiört även bak, bra sikt, bra BMW-känsla i reglage och material, bra BMW-känsla generellt i körningen, bra drag i motorn (större motor är bara lyx, motiverat av ljud/vibration eller extrema prestandakrav), automatlådan växlade bra och valde rätt växel, tighta och sköna stolar som i min ettserie, bra förvaring i dörrar, snål förvaring under golvet i bagaget, fult med bara radiodisplay utan Navi PRO, hyfsad fjädringskomfort även över potthål, bilen känns lätt, inte klunsig. OK ljudkomfort förutom visslet. Känns robust och ärlig, lite som en Forester, men samtidigt extremt förfinad och lite lyxig, inte som en Forester. Störande: jag fattar inte hur nyckeln funkar, när man stänger av bilen är fortfarande radion etc på, på min bil trycker jag då ut nyckelklumpen, då tystnar allt och kupébelysningen tänds, hur gör jag med detta semi-nyckellösa system? /M |
|
|
Tegel: Du trycker en gång till på start/stopp knappen så stängs radion alternativt går du bara ur bilen och låser den, så stängs allt då. Antar det är samma system på X3 som på F10/11 dock. Så fungerar iaf sistnämnda. En vanesak är det iaf. /Anders |
|
| Tegel: Har hört flera personer nu som klagat på att det är något ljud runt backspeglarna eller däromkring. Inget jag själv märkte under mina två testrundor. Så frågan är om det är en justeringssak eller om det är något annat. | |
|
Har nu kört 280 mil med nya X3:an. Är nöjd med det mesta. Ska dock in på tisdag för justering av vissa saker: Visslande ljud från båda framdörrar/backspegel, klongljud från bromsar vid riktningsändring (när manb romsar när man backar efter att hör kört frammåt innan och vise versa, knarr från ratten vid rattrörelser), kopplingen tar ojämt vid start (Ja, jag valde manuell) Den durrar till/Tar ojämnt. Hoppas verkstan får ordning på allt nästa vecka. Annars tycker jag att motorn är en pärla. Efter lugna 200 mil, inkörning efter instruktionsboken, har jag nu börjat varva över 4000v. Den drar riktigt fint och omkörningar är ingen match! Ångrar bittert att jag (frugan egentligen) valde bort pdc fram/bak. Bilen är större än vad jag trodde. (Beställde den osedd i maj-10) Sitter riktigt skönt i sportstolarna även fast jag är drygt 190 lång. Långresor är inga problem. Oyster skinn/läder är snyggt när det är nytt. Börjar redan bli skitigt på förarstolen trots att jag är noga. Det infällbara draget är kanon. Har använt det ett par gånger och det fungerar kanon. Bara man inte glömmer att ta bort adaptern (INNAN) INFÄLLNING) efter varje gång. Det går inte att fälla ut vindrutetorkararmarna vare sig huven är stängd eller öppen. Dom tar emot på huvkanten. Knepigt när man ska skrapam rutan och framför allt vid byte av torkargummi....... |
|
|
Sköll: kopplingen kommer nog att bli bra med tiden, min 120d var likadan när den var ny. Är den ojämn oavsett väderlek, temperatur etc eller varjerar ingreppet något? /M |
|
|
Tegel: Håller med dig i vad du säger. Upplevde också en del "tjut" kring förarens backspegel och dörrstolpen kring 130-140km/h i min provbil. Irriterande då bilen måste vara tyst i dessa farter då den mestadels skall rulla motorväg. Förhoppningsvis är det en injustering eller en barnsjukdom som kan rättas till. Restvärmen verkar ha rationaliserats bort på flera BMW modeller. Har funktionen på min -08 E91 men den försvann på E9X LCI-modellerna (eller från 2010). Vet du om bilen hade servotronic? Detta är ett system som skall göra den lättkörd vid lägre hastigheter men det är möjligt att den förtar lite av styrkänslan. Säljaren jag snackade med rekomenderade detta starkt eftersom X3 annars kan upplevas som lite trögstyrd. Sköll: Tack för uppdateringen, tycker oyster är klart snyggast men jag är väldigt orolig för hur det är i kombination med småbarn... Håller med dig med torkarna, detta är något skit. Har detsamma på vår Audi och jag trodde först det var fel men tydligen skall du riskera slå emot motorhuven med torkararmarna varje gång du skall torka rutan :-( |
|
|
...problemet med oyster är nog att man kommer att få riktigt ingrodda smutsvallar vid sömmar, i kanter etc, hur försiktig man än är. Helt plötsligt är de där och går inte att få bort. Vardagssmuts däremot är bara att torka av. /M |
|
| @Kristoffer: Har restvärmen på min 09:a så det bör ha varit 2010. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.