|
Sida 19 av 47
|
|
|---|---|
|
Har inte superkoll, men det känns som att en X3 i princip är dyrare än motsvarande F11, är det så? Ser man ex. vis på grundpriset på X3 20d och jämför med F11 520d är ju mig veterligen F11-an billigare. Cirka 10´verkar skilja. Kanske alltid varit så men det känns som att X3-an börjar bli en rätt dyr bil. /Anders |
|
| Fast då har du ju även 4wd på X3, många tillbehör är dyrare till F10/F11 som tex navigation. | |
|
Hej. Skall man köpa privat är det absolut smartast att köpa större däck och fälg i Tyskland om man vill ha det. Detsamma gäller egentligen även vinterdäck, som är betydligt billigare där nere. Jag skall ha min X3:a som förmånsbil, och då är jag låst vid den däcksdimension den är beställd med. Således måste jag ha 19" på från fabrik om jag vill köra så stora hjul, annars kommer det något anala leasingbolaget att knorra... Och visst, det är inte helt nödvändigt med 19", men har man väl sett den med 309:orna så är det svårt att inte tycka att den ser lite tanig ut med 17-18". Mvh Kalle |
|
|
det går ju med fördel även att köpa från England, ex. vis från Alloy Wheels där jag handlat flera gånger Länk /Anders |
|
|
med känsla: Visst ligger F11 520d i samma priskategori i inköpspris men troligen kan X3 ägaren åtnjuta ett betydligt bättre andrahandsvärde än 520d F11 ägaren. Små snåla SUV är generellt väldigt populära. Sen har F11 en helt annan komfort... Även om jämförelsen haltar något så är det intressant att jämföra värdefallet de första åren för de som valde en 540iT och X5 4,4. Inköpspriset låg på ungefär samma men efter 3-4 år var X5 värd betydligt mer. |
|
|
acey EDC. Bra med en knapp att välja inställning till chassiet och responsen i styrningen,vxl lådan och motorn med. Owjan grå ovankant är bra när solen bländar och solglasögonen inte sitter på:) |
|
|
fastEddie: Jag gillade chassisättningen (ej sportchassi). Tyckte den kändes bra. Lagom hård, men framförallt bra komfort. Jag har en annan bil när jag vill sitta närmare backen och slicka kurvor :) Hade kanske varit en idé om man kunnat höja markfrigången 10 cm eller liknande när man ska bryta igenom de största snövallarna :) Idag blir det beställning, ska åka och provsitta sportstolarna en sista gång, se färgen live och provlyssna Hifi Pro. |
|
| Tips för er som är sugna på att beställa. Den leveranstiden jag fick när jag har varit och provkört visade ju sig inte riktigt stämma med verkligheten. Beställer man idag så kommer man förmodligen få sin bil i september. Det kan vara bra att veta... :( | |
|
acey: tack för det tipset och bra att säljaren var ärlig. När jag var inne på BMW i Lund för två veckor sedan var det leverans i Maj/Juni...f-n vad jag hatar när säljare gör allt för att fylla orderböckerna och sedan låter kunden få ta smällen och gå ut med falska tidslinjer för leverans. Lika bra att vara öppen direkt på en sådan punkt tycker jag. Å andra sidan kommer den lägligt till vintersäsongen. Grattis till en fin bil! |
|
|
Men det kan ju vara så att lev. tiderna skiljer mellan åf, då vissa kanske beställt på sig bilar i olika tillverkningsmånader. "Problemet" med X3 är ju att den byggs i USA och att därför utöver att vänta på tillverkningsmånad, så måste man vänta kanske 10-12 veckor på skeppningen. /Anders |
|
|
Det kan det naturligtvis mycket väl vara och det du beskriver har ju också drabbat många VW kunder då deras bilar byggs bla i Mexico. Det kan också vara precis så som acey säger att tiden faktiskt blir något helt annat när väl kontraktet är underskrivet... De finns de säljare som ger realistiska tidslinjer från början och så finns de de som gör precis tvärtom :-) |
|
|
... och är det så att säljaren inte ger rätt information så bör man ju byta leverantör helt klart. Man kan ju om inte annat be om ett tillägg i köpeavtalet, "leverans dock senast..." och om inte detta uppfylls så får man riva avtalet. Iofs inte så mycket värt om man nu väntat en längre tid och då kanske blir helt utan bil, men ändock... framförallt för att visa säljaren att man inte accepterar osann information. Jag hörde redan före jul att leveranserna på X3 låg tidigast i juni, nu borde den förstås ligga längre fram. /Anders |
|
|
acey> Blir det då årsmodel 2012? Owjan |
|
|
Acey: vilken säljare blev det? Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Säljaren på Bilcentralen Segeltorp (som jag inte fick något förtroende för) sa att leveranstiderna var 3-4 månader. När min säljare nu fick höra detta så kunde han inte tro sina ögon. Han sa att Sverige var en prioriterad marknad (det måste vara en first) just nu och att det finns en liten chans att man får bilen innan sommaren, men att jag skulle ställa in mig på att bilen skulle dyka upp först i september. Han var också så pass schysst, eftersom jag sitter i en situation att jag egentligen behöver bilen senast under juni månad, att jag får kliva ur affären om vi ser att vi missar en leverans innan dess. För att bilen ska bli en MY12 så ska bilen tillverkas i oktober månad fick jag reda på. För jag tänkte, precis som du Owjan att det kanske fanns en uppsida i om bilen blev en "tolva". Men så är inte fallet, och det verkar som att MY-bytet kommer senare i år än brukligt (kanske på grund av trycket?). Jag beställde bilen av Carlia Bil i Falun. En otroligt bra och engagerade, och bara deras bemötande gör att jag förmodligen kommer vänta in bilen. Frågan som kommer nu. Är det värt att vänta in en tolva? Jag är skyddad mot eventuella prisökningar iom beställningen. Förmodligen kommer väl inga nyheter redan i år, det enda man vinner är "ett år" när man ska sälja? |
|
|
Jag beställde i 13/12 2010, och fick leveransbesked via systemet förra veckan som sa produktion v 36, leverans v 46. Eftersom säljaren pratat om sommaren (vi räknade inbytespris som om det vore juni) så blev jag liiiite upprörd. Nu visar det sig att Lindholms Bil gjort någon typ av förhandsbeställning så jag är nu lovad till augusti. Kan också tipsa att ringa BMWs avdelning för kundrelationer om du vill känna på att vara fakir, makalöst vad dåliga svar jag fick i alla fall när jag frågade hur de tänkte sig lyckas på marknaden med leveranstider på ett år för en standardprodukt! Precis som acey började jag fundera på en -12:a men tittar man på hur BMW historiskt uppgraderat produkterna brukar det dröja mer än två år innan nyheterna märks, även om det sker en rasande utveckling när kunderna börjar använda bilarna och "felen strömmar in". Tipset från "min" säljare var att en 30d kommer antagligen tidigare än en nu lagd 20d. Bara några 10-tusingar till... |
|
|
Znabbe: Otroligt tråkigt, och jag hoppas verkligen att du får din bil i augusti. Vad är det som har hänt? Kompisar som ska köpa nya Touareg – sju månaders leveranstid. Audi Q5 (som inte ens är ny) 5 - 6 månaders leveranstid. Vad hände med 12 veckor? 7-9 månader kanske är acceptabelt om man beställer en M3 GTS. Men en vanlig volymprodukt känns lite over the top. |
|
|
allt har sannolikt en förklaring av att totalmarknaden för bilar ökar dramatiskt. Det skedde redan 2010 då många hade svårt att anpassa upp produktionen tillräckligt snabbt från neddragningarna under finanskrisen. Nu har orderböckerna fortsatt att fyllas, både från företag som tidigare har förlängt många leasingavtal i avvaktan på lite bättre tider, samt privatpersoner som fått bättre ekonomi och fortsatt hyggligt låga räntor samt diverse skattelättnader som gör högre köpkraft. Tror det är så enkelt, efterfrågan är betydligt större än utbudet då produktionen inte hunnit öka tillräcklig, eller man varit lite "fega" i vågorna efter finanskrisens problem inom fordonssektorn. /Anders |
|
|
Acey: Ring Olle på Bilcentralen Nacka., det finns ett longshot där.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
| Vad har ni fått för besked av era säljare när lev tiden är så lång angående er bils värde idag då ni fått ett inbytespris och tiden om 6 månader? Min ÅF vill värdera om min bil i april. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.