AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
283.555

Nya X3:an

Sida 18 av 47
acey: Vilken motor blir det? Ett annat tips är Erik på Novation i Uppsala, det är helt klart den BMW firma jag fått bäst bemötande av i Sverige.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: Det blir 2-liters dieseln. Motorljudet var inte så upphetsande, men tyckte den lirade otroligt bra med automatlådan. Lagom prestanda och utmärkt förbrukning. Kommer använda den för att pendla i, och det är någonstans 6-8 mil om dagen.

Jag ska kolla Erik också. Extrautrustningen är uppe i 126 000, så lite rabatt skulle inte skada :)
Ouch, 475' för 30d var nästan värre än jag trodde. Betydligt högre påslag än i andra länder. Fungerade et tag på att vänta in 30d, men till det priset är det inte aktuellt med min budget (förmånsbil).

Kalle
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ja 475´är i saftigaste laget. Men det ligger ungefär i linje med prisskillnaden mellan 2 och 3L diesel som t ex 5-serien. Automaten är ju värd ca 25k. Har inte fått svar från säljaren än om det skiljer i standardutr i övrigt. Ibland är ju viss utr billigare till 6-cyl modeller.
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Förutom automaten får du 18-tummare och satinfärgade ribbor i frontnjuren när du väljer 3-litersdieseln enligt prislistan.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ok. Tar man med fälgarna så är det ju inte större prisskillnad än hos de andra modellerna. Nästan mindre.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det någon som har någon kommentar på följande spec? Något glömt? Något som är onödigt?

X3 xDrive20d

Mineral Silver Metallic
Läder Nevada Oyster
LM Fälg V-eker 307
Automatisk växellåda med Steptronic
Sportläderratt
Ej Modellbeteckning
Komfortöppning
Värmereflekterande vindruta
Dragkrok infällbar
Vindruta med grå överkant
Sportstolar (måste testa de vanliga, tyckte nästan sportstolarna var lite trånga?)
Park Distance Control (PDC) Bak och fram (Del av Comfort)
Xenonljus (Del av Comfort)
Adaptiva Kurvljus
Navigationssystem Professional
Internet
BMW Online Information
Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3-funktion
Utökad Bluetooth förberedelse (Del av Comfort)
Svensk språkversion
Traffic Information

Anything?

Du har verkligen fått med nästan hela utrustningslistan Acey...vad går den kärran lös på? Skulle personligen inte lägga pengar på värmereflekterande vindruta och vindruta med grå överkant. Kan inte prislistan på X3 men anser att ex. vis helljusassistent är ett bättre tillval än dessa båda. Likaså skulle jag hellre lägga pengar på att uppgradera stereon, om du gillar att lyssna på musik, HiFi professional finns väl även till X3? För att finansiera denna skulle jag ev. ha tagit bort komfortöppning. Men du kommer ju i vilket fall få en av de allra bäst utrustade X3 2,0d i landet skulle jag tro :-)

/Anders
Hej,

Ni som väljer komfortöppning, ni vet att det bara är upplåsning utan att trycka på fjärren man får?

Start med knapp är standard nämligen, så själva tillvalet är lite fult beskriver tycker jag.

Mvh
Kalle
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Tack för inspelen, blir tokig när jag sitter och gör specen. Jag har velat fram och tillbaka ang rutan (tror den går på 2900 kr inkl grå överdel som då blir gratis). Anledningen till att jag tog med det var att vi ska få tillökning här i juni och en bekant tittade på mig som om jag hade tänkt skicka barnet rakt ner i helvetet om jag inte valde värmereflekterande ruta! Tydligen ska det göra en enorm skillnad under sommaren då bilen står i solen. Är det någon som har några erfarenheter?

Komfortöppning kanske är onödigt, men samtidigt ganska skönt att slippa flippa efter nyckeln med barnvagn och ICA-kassar. Jag har helljusassistent och tycker inte ens att den är värd 1200 kr faktiskt :)

Uppgradera stereon. Har slagit mig, jag provlyssnade lite snabbt och tyckte att skillnaden mellan HIFI Pro och den vanliga var i princip obefintlig. Kanske behöver ta en funderare till.

Ktjernstrom: Håller med att det är lite luddigt, kanske ska byta ut komfortaccess mot elektrisk baklucka?
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Med känsla >
Jag skulle ta bort komfortöppningen, Värmereflekterande vindruta
och Vindruta med grå överkant. Även dragkrok tycker jag är inte värd priset om man ofta drar släp. Du kan hyra Mellan lastbil från OKQ8 för 539:- för 4 timmar.
Jag skulle hellre ta backkamer istället.

Owjan
Komfortöppningen kan du verkligen byta ut mot elbaklucka, har det på min 535d F11 och det har varit oerhört skönt i vinter att slippa ta i den skitiga bakluckan. Du behöver ju ändå trycka på fjärren för att öppna den om du inte vill ta i det skitiga handtaget som du väl ändå måste göra för att öppna med komfortaccess. Mellan dessa båda alternativ tar jag elbakluckan sju dagar i veckan. Stereon skiljer det väldigt mycket mellan standard och HiFi Prof enligt min uppfattning. Förstår din tanke med rutan nu, har dock själv ingen erfarenhet om den direkt hjälper, tror dock att det är tveksamt, men det finns säkert nån på forumet som har erfarenhet av detta.

/Anders
Hej,

Allt handlar ju om hur och till vad man använder bilen. Jag håller helt med Owjan när det gäller både dragkrok, vindrutetillval och komfortöppning. Backkameran har jag valt till, och den känns helt självklar på en modern premiumbil. I USA diskuterar man att lagstifta om backkamera på alla bilar, och på en bil med hög bakdel är den ett ovärderligt säkerhetshjälpmedel. Särskilt om man har barn...

Enda anledningen att speca dragkrok tycker jag är om man har tänkt behålla bilen så pass länge att de nya EU-reglerna för släpvagnsvikt på B-kort införs (4.250 kg), vilket väl är typ 2012/2013? Då blir X3:an klart intressant som dragbil. Specar man dragkrok får man dessutom zoomfunktion på backkameran, så har man drag är backkameran given tycker jag.

Spontant är jag allergisk mot alla "småtillvalen", som totalt sett blir en hel del pengar, utan att bilen egentligen känns särskilt mycket lyxigare eller tillför så mycket användarnytta. Själv skippade jag de flesta småtillval som jag tyckte var "nice to have", typ Servotronic, helljusassistent, kurvljus, elbaklucka, alupaneler osv. och lade ungefär de pengarna på uppgradering från 18" till 19" istället. Men, som vanligt, allt handlar om prioriteringar och jag bor på Östermalm i Stockholm och där regerar ju stora fälgar... :D

Mvh
Kalle
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Kan säga att värmereflekterande ruta gör väldigt stor skillnad, hade det min min 328 E46 och har saknat det sedan dess..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tack för alla inspel. Ska kolla sportstolarna och hifi ytterligare en gång. Synd att komfortstolarna inte finns. Lutar åt att jag tar bort komfortaccess och ersätter den med elektrisk baklucka, vilket jag var inne på från början men min blivande fru gillade idéen med att slippa ta fram nycklarna på ICA.

Dragkrok hade jag gärna sluppit. Men har ett 30-tals hus och kan nog behöva dra släp "relativt" ofta. Precis som någon påpekade så kan man hyra lastbil/bil 4 gånger om året i typ 4-5 år för att få igen kostnaden. Frågan är vad det gör på andrahandsvärdet? Förväntar man sig att en SUV har drag? Jag har tänkt behålla bilen i 3 år.

Backkamera, speciellt med topview är coolt, men jag vet inte riktigt om det är värt 7800 kr? Tar jag bort draget kan jag trycka in hifi-pro och backkamera.

BESLUT BESLUT BESLUT!
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
acey>
Jag skulle helst köpa en bil utan drag om jag fick välja mellan två bilar.
Då vet man att den har inte dragit något tungt och belastad motor och växellåda.

Owjan
Att lägga pengarna på däck och fälgar är väl bland det sämsta man kan göra. Helt bortkastade pengar. Då är det bättre att lägga dem på säkerhetshöjande och praktisk utrustning.
acey: Jag tycker du har en bra spec men hade nog som några skrivit ovan skippat en del detaljer. Apropå detaljer, du har inte funderta på X-Line? Det är ganska snyggt tycker jag.

Förstår precis hur du resonerar angående drag och TROLIGEN är en X3 med drag mer lättsåld men du får aldrig igen de 12kkr. Och för de pengarna kan du hyra många lastbilar eller köpa bättre ljud i bilen som du kanske använder dagligen? Hade jag haft hästar, båt, släp eller varje helg kört till tippen hade draget varit givet. men annars inte.

Sen finns det en vanlig backkamera utan Top view för 4700kr. Den hade jag valt. Zoomfunktionen känns som en löjlig gadget och knappast ett vettigt resonemang till att välja ett drag för 12kkr. Köp istället en Omegaklocka till blivande frugan så är hon med på noterna, en billig investering till det emotionella bankkontot :-)

Jag sitter i ungefär samma beslutsvånda som du och har försökt resonera mig fram till vilka options som jag VERKLIGEN har nytta/glädje av om jag nu skall betala bilen själv. Mina "måsten" som jag har resonerat mig fram till är:

-Metallic (troligen safirsvart)
-Automat
-Skinn
-Comfortpaket
-Sportstol
-Hifi-paket (inte Professional)
-Panoramalucka
-Backkamera
-Tonade rutor (pga småbarn)
-X-Line

Saker som Navi, top view, drag, 19-tum mm känns för min del inte som några top-priorities. Men det är så som jag resonerar. Fälgar är dyrt och något som man kan köpa mycket billigare i Tyskland (ca 40-50% billigare) om man nu har vägarna förbi kontinenten? Kanske något för nästa öl/vin inköpsresa? :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kristoffer: Point taken på draget. Jag ska köra den en gång till och se var vi landar.

Jag har varit inne på X-Line, och med min nuvarande spec med mineralsilver metallic så tror jag att jag bör lägga till det (bilen var vit från början, och då ville jag inte ha krom runt rutorna).

Jag har omvärderat backkameran och kommer lägga till den. Jag såg filmen på adaptiva kurvljus här tidigare i tråden och blev ganska såld, men en grej jag kan tänka mig offra. Panoramaluckan gillar jag skarpt. Men har haft 2 bilar med panoramalucka som bägge haft problem med täthet och "knirrande".

Sportstolarna är ännu en sådan grej. Jag tycker de är lite trånga, men samtidigt är de vanliga stolarna lite för korta... Det blir liksom fel hur man än gör :)

Slutförhandlar priset här nu. Det börjar närma sig!

To
27
Topt
X3 20dA 2011
Mineralsilver
Jag som beställt en x-line 20dA privat har andra prio än några av Er. Jag har nytta av fyrhjulstrift och dragförmåga och markfrigång. Jag gillar även möjligheten att köra aktivt och mera konfortabet och väljer EDC framför taklucka och 19tum och stornavigator. Det blev dock 18 :) och automatisk baklucka.
Håller med om stolarna, välja mellan lite trängre eller korta.
Närmar sig långamt....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.