|
Sida 17 av 47
|
|
|---|---|
|
BMWs fyrcylindriga dieselmotorer låter lite burkiga och knattriga i jämförelse med dieselsexorna. Utan att veta hur din bil låter är det svårt att avgöra om den låter mer än andra bilar. Jag har en känsla av att utformningen av motorutrymmet påverkar hur mycket det låter utanför. Tror även att motorns högre placering i X3:an skulle kunna vara en anledning till att du tycker det låter mer. |
|
|
Hej, När det gäller motorljud: who cares? Visst, har man ett fantastiskt V8-vrål (läs: BMW M3 SMG vid nedväxling eller en Porsche med sportauspuff) är det såklart en del av upplevelsen. Men i en BMW "sothora" (no offense, har just beställt en själv)? Jag kör idag en fyrcylindrig turbospis med styvt 300 hk och ett (svindyrt) twinpipesystem från Ferrita med racekat m.m. Inte ens det låter så jätteimponerande utanpå, trots att det dönar som f*n inne i kupén. Nej, så länge motorljudet inte har den tråkiga egenskapen att bullra invändigt och ändå låta tråkigt utvändigt, sak samma... :) Mvh Kalle |
|
|
Låter nog mer när den är kall. /m |
|
|
kan ju glädja er som beställt X3-or att i testen i nya numret av Auto Motor Sport som kom idag, så får den vädligt bra omdöme. "Slutbetyget blir inget annat än fem stjärnor och den lilla suvklassen har fått en ny stjärna". Grattis! /Anders |
|
|
Dock påpekade de i AM&S test att baksätet är ganska lågt och sittkomforten är inte speciellt god för långa personer. När jag provsatt baksätet blev jag lite besviken, jag satt betydligt bekvämare i ex Q5. Klev direkt efter in i en F11 och det var som att gå från en kyrkbänk till en länsfåtölj i jämförelse. Men å andra sidan lär baksätet främst användas av barnen som än så länge inte är så stora :-) |
|
|
Jag gillar kyrkbänkkonceptet, det sväljer tre rumpor bättre :-) /M |
|
| tegel: OK så vi som endast fick en rumpa vid fördseln får alltså hålla oss till F11 :-) | |
| Såg en idag i trafik för första gången, en alpinvit. Riktigt snygg var den, ljusår från tidigare X3:an. Grattis till er som beställt! | |
|
Är det någon som provat en bil med panoramaluckan? Jag tycker detta känns som ett måste i en lite lyxigare SUV men är lite orolig för buller och missljud. Q5 jag testade hade panoramalucka och den var knäpptyst vid 140km/h. |
|
| Körde en demo med panoramaluckan, den var tyst. | |
| Takluckor i allmänhet och de stora panoramaluckorna i synnerhet ger alltid extra oljud framförallt vintertid. Lämna bilen ute en natt i snöfallet och starta efter att ha haft igång kupévärmaren en stund så har du många intressanta knarranden innan snön och isen är borta. Håller med Kristoffer_L att en sån "måste man bara ha", så i vårt fall är den ikryssad i optionslistan. | |
|
Har panoramaglasruta på min X3 2009 och har inte märkt några som helst problem, vare sig oljud eller annat. Däremot mycket extra ljus i kupen som man kanske inte fullt uppskattar förrän man sett det. Kan ju täckas över med en knapptryckning om man vill... Såg ett inlägg om motorljud och det är uppenbart att man prioriterar olika. En knattrig 4 cyl diesel låter nästan lika illa som den trimmade Volvon med Ferrita systemet, det är mer att betrakta som oljud tycker jag. Körde nya X3 som är en verkligt trevlig bil men känslan av att sitta i en taxi kändes direkt, jag väntar nog på en 6 cyl diesel version. |
|
|
nån som vet om X3an kommer i 35d också? Nån som provat eller köpt 30d? erfarenheter? /Anders |
|
Verdi |
Den fick riktigt bra betyg av DN Motor idag. Allt var toppen, utom priset. :) |
|
Provkörde X3:an i motorn och bensin idag, parallellt med Q5 och XC60. När det gäller motorljud så överraskade Volvon med att ha det godaste motorljudet. BMW det klart tristate. Oavsett varm eller kall. Men det var också i princip det enda den fick stryk på. Vilken bil! Rimlig leveranstid också (tillskillnad från Q5:an). Nu är det dags att speca. Någon som kan rekommendera en bra säljare i Stockholmsområdet? |
|
|
Acey: Olle på Bilcentralen Nacka. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Perfekt. Har de bytt ägare på den anläggningen nyligen? Vad för rabattsatser kan man räkna med på nya X3:an? Kan ju vara lite kinkigt när modellen är ny och "het". Hur har det sett ut för er som beställt? Kan man hoppas på uppåt 8%? |
|
|
Ang. 3.0D så börjar den tillverkas från marsproduktion. Priset blir 475´med automat som standard. Fick priset av min ÅF häromdagen. Antar att det kommer upp i bygga bil mm inom kort. Ska bli riktigt intressant iom att det är ett klart alternativ för oss. Blir X3 första som får den lätt uppgraderade versionen av 3.0 D? |
|
| Acey: ja, Bilia har köpt Bilcentralens båda anläggningar. Dock vet jag inte om de kommer att genomföra något namnbyte. | |
|
mistafrizz: Misstänkte att det var Bilia ja. Köpte en till 1-serie cab där till svärföräldrarna. Fick ett bra intryck, även om hallen är liten. Får testa där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.