|
Sida 16 av 47
|
|
|---|---|
|
Nej standardstolen går inte att justera i framkant. Det kräver sportstolen som även har justerbart stöd i framkant. Det är kanska dåligt tycker jag på denna typ av bil. |
|
| Tack för svar. Ja det är rätt dåligt på en helt ny bilmodell. Då är det tyvärr bara att avstå från X3 om man är långbent och inte vill sitta tight om häcken. Synd. | |
|
Här är en till som börjar få ett stort ha-begär efter ny X3. Var nyligen inne och provade Q5 S-tronic med 170hk och den var på alla sätt en trevlig bil dock inte speciellt snabb men bekväm och absolut en tänkbar kandidat. Men scheisse vad dyr nya X3 blir jmf med Q5 (definitivt ingen preisknüller här inte :-) "Min" 2.0d spec var relativt blygsam och landade på följande: - Titansilver - Steptronic - X-Line - 18-tums fälgar Y-eker 308 - Svart skinn - Sportstolar - Komfortpaket - Hifi högtalare - Tonade rutor - Panoramalucka - Dragkrok - Backkamera Summa: 523,100SEK Q5:an var närapå identisk specad dvs: - Metallic - S-tronic automat - Sportpaket (inkl 18-tum, xenon, sportstolar) - Skinnklädsel - Proline pkt - Panoramalucka - Teknikpaket (Blåtand, USB mm) - Drag - Bang&Olufsen soundsystem - Tonade rutor - Parksensorer runt om. Summa: 486,700SEK. BMW är alltså nära på 40kkr dyrare i jämförelsen ovan men bjuder på fri service och backkamera samt 14hk extra hästar. I Audin kan jag njuta av den fantastiska B&O anläggningen samt en i mitt tycke högre byggkvalitet (den X3 jag provsatt kändes ganska spinkig i många delar). Troligen är prutmånen betydligt bättre för Audin så skillnaden torde bli än större när väl förhandlingarna börjar. Frågan är således om BMWn är så mycket trevligare än Audin så det motiverar merkostnaden på 40-50kkr? Jag skall försöka få till en provtur snart hos återförsäljaren så det klarnar :-) |
|
| Vad gäller 2:a handsvärdet på bägge bilarna har BMWn fördelen av att vara nyast på marknaden, dock ligger Audis quattromodeller väldigt högt så värdeminskningstrenden torde vara ganska jämn för båda modellerna. | |
Verdi |
Jag gillar inte designen på Q5 och Q7. De ser så tunga ut på nåt sätt. Det blir ju kanske en merkostnad kring 20' på 3 år om man tänker att båda tappar ungefär lika mycket i värde. Kan ju inte vara hela världen om man köper en ny bil för en halv miljon? ;-) |
|
Designen kan man snacka hur mycket som helst om och det finns inget rätt eller fel där. Själv gillar jag båda bilarna. 20kkr är inte mycket att snacka om i sammanhanget men det beror på vad slutpriset efter förhandlingarna blir. En inte alltför vild gissning är att jag i bästa fall kan få 6% på X3 och 9% på Q5. Då blir slutpriset: BMW: 491kkr Audi: 442kkr Dvs nära på 50kkr i diff. Dra av 7-10kkr för fri service på BMWn och det skiljer drygt 40kkr. En signifikant skillnad om du frågar mig. Eller mer konkret en resa med familjen till Australien eller Sydafrika, Rolexklocka etc. Det är lätt att bli fartblind på priserna... |
|
|
Hej, En indikation när det gäller värdeminskning: vår operationella leasingfirma låter oss plocka ut en 50' kr dyrare X3 (vi har ett "tak" för förmånsbilar som baseras på totalkostnad för företaget, därav det variabla taket). Säg att kanske 10' av den skillnaden är den fria servicen, så är det 40' kr kvar som måste utgöras av lägre värdeminskning för BMW:n. Mvh Kalle |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Det skiljer 40' i INKÖPSPRIS ja. Det är INTE din kostnad. |
|
håller helt med Verdi. Värdeminskningen i % torde vara jämförbar, vilket gör att en dyrare BMW i nypris och ger ett högre andrahandsvärde i kronor den dagen man säljer den. Vad som kan utgöra kostnad är om BMW-n skulle ha ett sämre andra handsvärde än Audin och om den har andra högre driftskostnader. Personligen kan jag tänka mig att BMW-n har lägre driftskostnader iom fri service och sannolikt lägre förbrukning. Detta gör att kostnaden för att äga bilarna torde bli likvärdig, även om BMW-n skulle vara dyrare i inköp! Ni kan ju inte se skillnaden i nypris som en kostnad...tänk till lite bättre nu! /Anders |
|
| Det man vet i nuläget är ju vad man får betala, vad som händer om 2-3 år är antaganden... ofta blir man mer besviken än man räknat med. | |
Verdi |
Passo222, Jo, men det gäller ju båda bilarna. Eller hur? ;) |
|
Om du känner så Passo, så skall du inte köpa en helt ny bil, oavsett om det är BMW eller Audi eller annat märke. Då är det ju bättre att du köper ex. vis en bättre beg, 1 år gammal ex vis, där största värdeminskningen tagits. /Anders |
|
|
med känsla: Jag förstår utmärkt vad du menar men precis som du själv skriver så är det under förutsättning att BMWn håller sin värdeminskning lägre än för Audin så priskurvorna inte bryts, dvs att jag har igen merpriset den dagen jag säljer X3:an. Det jag går i tvivel på är om den utrustningen jag lägger till på X3:an kompenserar värdefallet eller om det tvärtom innebär "luft" i sammanhanget. Dvs det jag föröker säga är vilken man landar mjukast i efter 4-5 års ägande. |
|
|
jag känner att historiskt så har en BMW och en Audi i stort sett samma värdeminskning i procent över tiden. Utrustning som du betalar extra för som ny får du aldrig igen till hundra procent, däremot gör den ofta bilen mera lättsåld den dagen du skall byta den. Det gäller förstås både BMW och Audi. Tyvärr så vet vi inget om framtiden, vi kan bara spekulera, med hänsyn till vad historien säger. /Anders |
|
| Exakt, jag köper sannolikt en smärre beg och ¨tjänar¨ en hundring :-) | |
| Frågan är om det är så mycket pengar att spara på att köpa smärre begagnat vad gäller nya X3. Var inne och pratade med en handlare idag och demobilen de kommer sälja i början av Juni kommer ligga på knappt 500kkr med ca 1500-2000 mil. Den hade visserligen Navi Pro och en del annat godis men det är inget jag är beredd att lägga extra på. Situationen är säkert annorlunda om 1-2 år men då är kanske inte heller X3 lika kul längre pga minskat nyhetsvärde. | |
|
Det finns ingen rätt eller fel. Har man pengar och gillar bilen så självklart ska man köpa den. Jag pratade med en handlare. Han sa att finans bolagen räknar med 55% restvärde efter 3år. Detta innebär en bil som kostar 500k kommer att vara värd 275k efter 3år. Det jag vill säga är; rent logiskt kan man sällan göra ett sämre affär. 10k mer eller mindre spelar mindre roll i det stora. Det som väger emot är det pris/värde som man sätter på njutningen och nöjen att köpa en BMW X3. vad vet man kan vakna imorgon och inser att man är död. Hacka inte upp er på vad bilen kommer att kosta om tre år. Har du möjlighet = pengar köp den bil du vill ha och njut. |
|
|
Fick se riktiga bilder på Havanna läder idag på xbimmers, och den såg inte alls ut som jag hade föreställt mig utifrån konfiguratorn + skinnproverna hos handlaren. Det blir safe-alternativet med Svart läder istället... Nu önskar jag bara att det gick att få railsen i svart istället för silver (Alpinvit utan X-line med 19" 309:or). Mvh Kalle |
|
| owjan: Det är inte hälsosamt att läsa sådana inlägg, det får mig inte att bli mindre övertygad om att jag borde sticka iväg och sätta sprätt på stålarna :-) | |
| En kort reflektion över motorljudet i nya X3 2,0D. Inneifrån kupén låter det inte mycket vare sig på tomgång eller när man kör. Utifrån låter dock motorn förskräckligt. Ett högt och burkigt dieselknatter. Den låter verkligen som en traktor. Jag hade förväntat mig ett isolerat och "mysigt" knatter!. Kan det vara så att det låter mer innan den inkörd? Jag ska åka förbi återförsäljaren och jämföra vid tillfälle. Det låter även burkigt ur avgasröret. Kan det vara så att bilarna i början av byggs lite enklare och att kvalitet blir bättre längre fram i produktionen? Låter även lite ihåligt i dörrklangen när man stänger dörrarna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.