|
Sida 15 av 47
|
|
|---|---|
|
Självklart är det fina el-draget med i beställningen. Bilen skall ju användas till att dra båttrailern med. Blir bekvämt nu med automat som jag inte haft tidigare. Znabbe vad fick du för pris på vinterdäcken? Jag tycker 5000 för komplett vinterdäck på snygga 305-fälgen är bättre än hos gummigubben. Det är ändå en orginalfälg som i extraprislistan kostar äver 3500kr. |
|
|
Hej, Ni som beställt drag, har ni BE-kort allihop? Med B-kort är det ju inte värt besväret att skaffa dragkrok, det är ju inte många ynka kilon kvar till 3.500... :( Jag skulle kunna dra min vattenskoter, men det är också allt. Båten kommer inte på fråga. Mvh Kalle |
|
| Kan ju vara bra att ha drag om man har ett ¨efterfordon¨, en 30-kärra. Då gäller väl inte den regeln. Gott Nytt År! Mvh | |
|
Sant, förutsatt att den är både obromsad och ofjädrad, och en sån vagn drar man ju inga längre sträckor. En vanlig obromsad har ju normalt sett fjädring, och den räknas alltså inte som efterfordon. Mvh Kalle |
|
| Inte det?? Jag drog min båt 50 mil med 30 kärra, inga problem om man kör med insidan. Fler än du tror drar sina båtar längre sträckor med 30-kärror troligen för att de är ganska mkt billigare än EU-vagnarna du nämner (80 km/h) och båttrailers står ju mest still jämfört med vanliga släp. Mvh | |
|
Några 5 tusen per hjul kom inte BMW ner till, jag ville ha Hakka 7:or med RF & då sprang priset iväg till över 6000 stycket. Vår lokala gummifirma är "outlet" för Gummigrossen, så jag fick look-alike fälgar Dezent K med däcken jag ville ha för 14,7. Lite surt att man kan köpa originalfälg med kontinentala odubbade i Tyskland för 11 tusen bara... Läste jag rätt får jag dra 1200 kg utan E i körkortet, men precis som någon nämnt tidigare så är det just 30-släp som gäller för båten. Så finns det kreativa människor som köper rätt trailer för båten men besiktigar ner till max vad bilen tillåter med B-körkort. Inget jag skulle rekommendera, för polisen har tillgång till våg lite överallt. |
|
| falsterbo: Visst, det är inte svårt att ta BE-kort förutsatt att man har en manuell växlad bil som inte får dra så mycket med B-körkort. Automat växlade bil är inte tillåtna vid körprovet. Även kombinationen av bilen och släpet måste vara sådan att BE-körkort. | |
|
Största samlingen med mestadels officiella X3-bilder jag sett, där nån verkar hittat stora delar av materialet innan valet gjordes till broschyr & hemsidor; Länk |
|
|
Nu har jag varit och provat standardstolarna, betydligt bekvämare än sport i ryggen dock lite kort sittdyna. Totalt så sitter både jag och frugan minst lika bra om inte bättre i standardstolen. Tycker att det är märkligt att så många här köper en sak för 7000:- utan att ens prova alternativen, bara bestämma sig för en sak utan underlag. Bilen i sig är otroligt trevlig och jag känner på mig att vi kommer att bli helnöjda, trots att det blir med en tår i ögat som E61an ska säljas..... |
|
|
Sådärja, nu börjar det att dra ihop sig. Var och fixade vinterhjulen idag. Jag flyttade över Contiice 235/55/17 på originalfälgen 304. Sommardäcken som satt på ska jag försöka sälja i vår. Han också kika lite på bilen där den stod i verkstaden för iordningsställande inför rimorgon. Bilen ser väldigt fin ut i vit tillsammans med oyster halvskinn. Jag har valt till stänkskydd (Fram o bak) och kromad ände på avgasröret. Dessa två små extratillbehör gjorde väldigt mycket. Den såg lite maffigare ut! Så imorgon em är det dags att ge sig ut i snöstormen i min nya X3:a. Jag återkommer med lite rapporer samt bilder om det hinns med. |
|
|
Hämtade bilen igår em och har kört ca 30 mil nu. Några reflektioner. Bilen går kanonbra finfint med 235/55/17 conti ice. Tyst och bra grepp både på snö och is. Under långkörningen (20 mil) i snöoväder hade vi (3 personer i bilen) problem med imma på rutorna. Försökte med alla tänkbara inställningar på klimatanläggnigen med fick det inte att bli riktigt bra. Har inte upplevt något liknande i någon annan bil. Mycket besynnerligt. Får göra ett återbesök hos återförsäljaren. Bilen känndes annars väldigt väl ihopskruvad och tight. Oljud från de extrapåsatta stänkskydden har också noterats. Snö som sprutas upp från däcken låter förvånandsvärt mycket! Bra ljud i de extra hi-fi högtalarna och buisness handsfree fungerar kanon. Trodde att auto-hold var standard men denna funktion finns tydligen bara på automaten. Jag kör med manuell och är än så länge kanonnöjd. Låda är mycket len och lättväxlad. Inga tjuvstopp som man kunde läsa om i någon biltest. |
|
| Sköll12;Vilken temp var det ute när rutorna immade igen? | |
| mlindman: Temperaturen låg mellan -2 och -3 grader hela tiden. | |
| Skumt, om det är ner mot minus 20-25 kan dessa rel. små dieselmotorers spillvärme vara otillräcklig för att värma, av-isa och av-imma i kupén. Råkade själv ut för det förra vintern. Jag provkörde X3 i snöstorm, minus 10 och 4 pers i kupén, vi körde ca 1 timme och det var inga som helst problem. Du hade inte återcirkulationen på?? | |
Verdi |
Jag har då aldrig haft problem med värmen i min bil. Är det bara spillvärme från motorn förresten? Är det inget extra värmeaggregat pga den höga effektiviteten hos motorn? |
| Hej Sköll, jag har haft samma problem med min "gamla" X3 2009. Har inte minsta motorn så "spillvärmen'" räcker till. Hade bilen på BMW förra året och bad dem undersöka och programmera om värmesystemet, ingen skillnad. Är det ner mot -10 grader immar frontrutan igen trors att bilen stått i varmgarage över natten. När motorn fått full arbetstemperatur hör man tydligt hur slutligen ett spjäll öppnar och varmliuft strömmar över rutan. Sen är det inga problem, kan köra hur länge som helst och även i betydligt kallare temperatur utan problem. Har lärt mig några små knep för att förbättra. Håll regelbundet rent från snö i utrymmet under torkarna. Ventilera gärna med öppna rutor om du kan ha bilen inomhus över natten. På gamla X3 finns ett kall-varm reglage på instrumtentbrädan, ställ den i mitten. Som sagt, mina erfarenheter och detta gäller gamla X3. har för övrigt provkört den nya, trevlig bil men jag vill nog även prova med 6 cyl motor. | |
|
Hej, utan att ha ägt X3 kan jag säga att det inte är normalt att rutorna immar igen vid vinterkörning med någon modern bil, särskilt inte på BMW. Det kan vara så att klimatautomatiken är kalibrerad för komfort snarare än defrost och att x3 samnar imsensor men imma borde försvinna om man stänger av recirk och trycker på defrostknappen. Efter ett par minuter i detta läga kan man styra om till Auto. Se till att alla panelmunstycken är öppna hela tiden. BMW har elvärmare i klimatenheten för att kompensera kall kylvätska. /M |
|
| Se till att återcirkulationen är avstängd och inte står i auto-läget. | |
|
Jag beställer nog en X3 35i. Väntar på offerten. Mineralsilver Oyster/svart Sport automaten Ställbara stötdämpare EDC Performance control Comfort paketen El draget Sportratt med paddlar standard med 35i och sportlådan Vindruta med grå överkant Sportstolar? ska försöka hitta att prova. Firman har en 20d med std stolarna som jag satt förvånansvärt skönt i. Snygga har de blivit. Inte som innan i 3 serien. Kan spara 6900. |
|
| Är X3.ans standardstolar vippbara i framkant (som 5seriens std-stolar) eller inte (som 3seriens std)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.