|
|
|
|---|---|
|
Har precis inhandlat 12st nya NGK-stift (ZFR5F) till V12:an. Elektrodavståndet från fabriken är 0,7. Är detta avstånd ok eller ska det vara större / mindre? Har inte hittat något info om detta på forumet. Vad jag förstått rekommenderar BMW själva NGK till M70? Mn har sett att även BOSCH går bra. Nån som testat med dyrare iridium-stift med gott resultat? Mvh | |
|
Helt rätt att NGK-originalstift är att föredra. Jag skulle sätta elektrodavståndet till 0,8 prick. Jag har gjort så på mina 750:or med perfekt resultat. Även till de 6-cylindriga M30 maskinerna. Mindre avstånd tenderar bilarna att rycka vid jämn gas utan accelerationsbelastning. Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Ska testa 0,8 eftersom du har erfarenhet av att det ger en jämnare gång i motorn, Kraftwerk. Ska dit med mina nya Magnecor-kablar från England samtidigt, skitfina 8mm kablar med sensorer och allt, kostnad 2600kr inkl. frakt. Är lite billigare än 8000 pix som BMW tar för sina. Vet att en del säger att det är bara BMW's egna som gäller, så vi får väl se om jag köpt "grisen i säcken"!? :D Trevlig sommar |
|
|
Jag kör med biltemas kablar, funkar perfekt. Flyttade över givarna från de gamla kablarna. Fick fila ur plasten lite för att få igenom den grövre kabeln. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hej Gallant! Jag kommer ihåg att du nämnt tidigare att du använde Biltemas kablar med gott resultat. Fördelen är ju att man får dom här kablarna till ett väldigt billigt pris jämfört med BMW. Mekonomen etc. Tänkte försöka mig på BT's kablar men när jag kollade in dom här i V-ås så hade kablarna inte rätt anslutning för "tändhatten" vid fördelarlocket (M4). Så jag antar att de kablar du köpte inte längre finns kvar i BT's sortiment. |
|
|
Priset du fått var ju bra och bekvämt med "bolt on" vart ju lite mekande med Biltemakablarna samt att man inte får dom i optimal längd, det var de blåa i jämna decimeterlängder som kanske inte finns i sortimentet längre. En annan nackdel med BT-kablarna var att de pressade kontakterna lossnade ganska lätt, inget stort problem egentligen om man inte sliter i dom... Helt otroligt vad BMW tar betalt för kablarna, sist jag kollade gick de på ca 5000, det var ju stört dyrt, men nu har dom alltså höjt ännu mer. Jag har annars varit väldigt nöjd med BMW reservdelspriser då de verkar sänkas i takt med att bilarna blir gamla (och billiga). Det kan ju inte kännas ekonomiskt försvarbart att köpa tändkablar för 8000 till en e32, oavsett skick. En del hävdar ju att det ska vara originalkablarna och att inget annat funkar, men så är det inte vågar jag påstå. Magnecor-kablarna kommer säkert att fungera ypperligt också. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Glömde säga att det följde inte med några kabel-kanaler med Magnecor -kablarna, så dom får väl hänga löst. Antar det är så du löste det med BT-kablarna också!? Huvudsaken det fungerar. Men BMW har kanske sänkt priset på kablarna då, för att kunna matcha bl.a Mekonomen som tar mellan 4000 - 5000 för sina (inkl. kanaler). Nej jag håller med, även 5000 spänn är alltför saftigt! Om man fick tag på billiga "kabel-hattar" och en bra kabel i metervara, så skulle man kunna bygga sina egna för under 2000. Att det måste vara orginal är troligtvis bara en myt! Just nu håller jag på och mekar med morsans Mitsubishi Spacestar (2003). Ska byta bromsbackar både fram och bak och har stött på patrull med ett bak-ok. Du har ingen pejling hur det är med oken. Jag försöker pressa tillbaka kolven med ett verktyg, men den rör sig inte nånting. Har öppnat luftningsventilen, men den rör sig ändå inte. Ska inte kolven gå rakt in eller kör Mitsubishi med såna där som man måste vrida för att få in??? Eller har skiten rostat fast? Ska ju in 15-20 mm för att jag ska få dit dom nya klossarna. Mvh |
|
|
Jag hittade lösningen på Mitsubishi-forumet. En kille på forumet använde ett bromskolv-press-verktyg med framgång, från Biltema art.nr: 19-234. Verkar som att kolven ska vridas samtidigt som den pressas in. Orkar inte ikväll, ska ge mig på det imorron. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.