|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ha, ha! Länk Det finns väl en del ungdomar med bakåtvänd keps som förstör vårt rykte. Annars tycker jag att BMW-förare är mer intresserade av bilkörning än medelsvensson och kör därför bättre, men kanske lite fortare :) | |
|
Jag tror det ligger en hel del i det du säger. Folk som är medvetna och gillar att köra bil, väljer oftast BMW - och det resulterar i att BMW bilar framförs effektivare och i kanske lite högre fart. Sen är det lite kul att det oftast är en viss biltyp/märke som kör tvärtom - dvs stoppklossar. Vanligaste märket (ej vetenskapligt) att stoppa upp vänsterfilen på motorväg är Skoda. Och det kan ju komma sig av att personer som köper Skoda är sådan som bara ska ha en bil punkt (Förnuftiga människor ;-)) Jag har också noterat att efter Skoda så är det vanligt att trafiken bromsas upp av antingen Ford Focus eller Volvo V50. /Andreas. |
|
| Visst kan vi BMW-förare bli lite stingsliga, när vi inte får sträcka ut riktigt på vägarna ;) Länk | |
|
Ja du Anders.. nu får man bita sig i tungan för att inte börja kasta ur sig en massa förutfattade meningar.. /Andreas. |
|
|
Falsterbo: Jag kör omvänt ganska ofta - dvs använder högerfilen som omkörningsfil. Men jag faller nog in i kategorin för ganska aggressiva förare. /Andreas. |
|
|
Högerfilen för omkörning borde rendera ett indraget kort plus efter kortets utlösen bli tvingad till att köra en Corolla i två månader!! Inte menar du väl allvar med att du kör om i högefilen såvida du inte är GB eller Sydafrika.... Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Beror ju på hastigheten på vägen ifråga? | |
|
Det sker mest på E4an kring Sthlms området - oftast ligger de flesta i vänsterfil och häckar då de ej går tillbaka i högerfilen efter omkörning. Om jag då vill hålla en högre hastighet än dem - så kör jag tvärtom då det oftast är tomt i högerfilen. Hastigheten är nästan aldrig över 100km/h. Jag lämnar gärna in mitt kort om alla vänsterfilsb*gar lämnar in sitt först. /Andreas. |
|
|
Pratar ni om två eller trefilig motorväg? På tvåfilig tycker jag inte omkörning på insidan men på trefilig-väg känns det dumt att bromsa för mittenbilisterna i 70km/h på 90k/km-väg. Då tycker jag att de gör fel som inte utnyttjar höger körfält. __________ Mvh Grelle |
|
| Vid mycket köer borde det vara tillåtet att passera andra bilar i högerkörfält. Inte ska man behöva stanna snett bakom alla i vänsterkörfält pga köer, trotts att det är fritt långt framåt i högerkörfält? | |
| Fullt tillåtet att köra om i högerfil på motorväg vid tät trafik. | |
|
Länk mvh/ Anders |
|
| Omkörning via höger fil är bara OK om skyltad hastighet är 70 eller lägre. | |
|
Eller enligt AKN's länk "Här är det tillåtet att köra om även på höger sida: När det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning " |
|
| mizztafrizz, jodå här ute på landet spelar många banjo, slår varandra med fälgkors och vägrar "kugga" vid påfarter nere i Stockholm. För vi är bönder ;) | |
|
Anders: Jag har bott i Borlänge själv.. så det var inte riktigt bondetänket jag syftade på.. /Andreas. |
|
| Aha, det var BMW-ägandet. Det andra jävulens påfund! ;) | |
| Jag tycker att BMW folk är trevliga i sina bilar när jag är undercover med Volvon, men MERCEDES sitter det bara idioter i. | |
| Får nog hålla med om att BMW-förare ofta har en aggressiv körstil. Men samma sak gäller för Audi som jag antar är riktigt poppis bland kringresande försäljare som skiter i hastighetsgränser och tror att Quattro loggan på bakluckan gör dem till bättre bilförare. Tycker mig också notera fler gasglada typer som kör Lexus. | |
|
" I kategoriseringen av vilken grupp som körde sämst framkom det att unga och de som körde skåpbilar var värst på vägen." HAHAHHAHAHAH!!!!!!!!!!!!! jag ligger tydligen jävligt illa till! xD BMW ownz |
|
| Frrla: det kan stämma. In mot sthlm på morgonen så är det två olika typer av trafiktäthet, den ena är vid sju snåret och den andra kring åtta. Den vid sju brukar jag kalla hantverkarkön (massor av traffics,kangoos osv) - denna täthet innehåller ett mycket aggressivare och chansande tempo än tjänstemannakön kl åtta. Hantverkarna ligger i arslet på varann och triggar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.