AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.864

Klickar och startar ej

Batteriet helt slut i z3:an, inte en lampa lyser. Kopplar via kabel till annan bil, då tänds instrumentpanel etc men får bara upprepade klick när vrider på tändingen. Är det batteri eller något annat? Lösning?

Tack på förhand
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Efter som batteriet är helt slut så laddar du det när du kopplar in en annan bil. Du får vänta några min innan du provar igen eller så kopplar du bort polerna på på ditt batteri och sätter tillbaka dom när den har startat och där efter kopplar du bort hjälpbilen.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förutom det Preben nämner, kan det vara dåliga startkablar eller dålig kontakt vid dess klammor. Alltid lite svårt att överföra flera hundra ampere med snabbklämmor.
Tack för svar!

Skönt att ni båda åtminstone verkar tro att det är batterirelaterat.

Jag har provat att låta den stå och ladda ett tag och sedan testat igen utan någon skillnad.

Att koppla förbi batteriet helt har jag inte testat, hur gör jag det rent praktiskt? Tar jag bort plus och minuspol från det döda batteriet och kopplar sedan hjälpbilens plus till pluskabeln och minus i chassi?

Ang dåliga startkablar/kontakt, jag har ett par ganska tunna kablar från biltema, kan det vara problemet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har anslutningsplintar i motorrummet för startkablar. Anslut hjälpbilen där. + polen sitter vid insuget, mellan rören på 1.ans o 2.ans cylinder tror jag. - polen är en sexkant som sitter på höger fjäderbenstorn på E39 ändå. Vet ej hur det är på z3, men annars går det väl att jorda i någon rejäl bult eller mutter på motorblocket eller karossen. När du anslutit hjälpbilen, tar du bort din bils minusklamma på batteriet bara.
När du startat bilen ansluter du först minuskabeln till ditt batteri, innan du tar bort startkablarna.
Kan även vara idé att sätta ditt batteri på en riktig laddning ett dygn med batteriladdare.
Kom på att jag aldrig svarade med lösningen - nytt batteri. Jag tog med det befintliga till biltema som körde ngt test på det och konstaterade att det var dags för nytt. tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.