AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.143

Tänkte börja importera från tyskland, något man ska tänka på?

Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Hej!!
Tänkte börja importera bilar från tyskland och sälja iväg här hemma. Läste att man får tjäna upp till 50.000 kr vinst på bilaffärer per år utan att skatta sen så är det skattning som gäller. Så jag tänkte åka ner snart och köpa hem en pärla och registrera och sälja vidare MEN jag har lite frågor kring detta!

Det jag har läst hittills är att innan man åker ner så ska man ha kontaktat minst 3 olika handlare med bilar man är intresserad av. När det är gjort så tar man sig ner och tittar/provar bilen/bilarna och stämmer allting så slår man till och har då sin bil. När det är gjort så börjar lite frågetecken uppstå för mig.

Visst stämmer det att bilhandlaren kan hjälpa mig med exportskyltar? Måste man säga till i förväg för det eller kan man fixa det på plats för en mindre summa? (150 euro är avgiften för skyltarna). Läste även att det är viktigt att alla (oftast 4) nycklarna är med till bilen annars kan det bli problem att registrera den i Sverige. Hur blir det med ägarbyte och försäkring och så? Det är väl det som jag är mest fundersam på. Alltså när jag har skrivit på papperna så blir ju jag ägare till bilen men hur är det med försäkring och sånt då? Är det bara att kontakta mitt bolag när papperna är färdiga och säga att ja köpt en bil och ska köra hem den?

Har även en fråga ang. kontakten med bilhandlarna där nere. Jag har hittat en del bilar på mobile.de som verkar intressanta och har mailat ner till dom men har inte fått nå svar. Jag mailade igår förmiddag och är det seriösa företag så borde dom ju svara relativt snabbt men har inte fått svar på något av mailen och jag skickade säkert till 6-7 ställen. Är det bäst att ringa ner kanske?

Är det något som jag har missat eller har ja det mesta klart för mig?
Tackar för alla tips som man kan få in!
Mvh kalle

Ha kul
No offence, men frågan känns som om den var från 1997....

Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
haha jag tar inte illa upp! är helt grön på det här området så tar alla tips jag kan få, därav tråden! :)

Ha kul
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med simon där... Många bilar är faktiskt billigare i Sverige än i Tyskland så om du ska syssla med import för att tjäna pengar så bör du först göra en analys av vilka modeller som just nu verkar vara billigare i Tyskland och en gissning är att det oftast inte är BMW...

Ett exmpel: I höstas så gick det att hitta fina lågmilade 750i 05/06 i Tyskland för 27-30' Euro medan merparten av motsvarande bilar annonserades på Blocket för 380-400' SEK. Någon månad senare så fanns det en hel del fler 750i på Blocket och priserna låg nu nedåt 300' på ett flertal. Marknaden anpassar sig snabbt.

De flesta privatpersoner som köper bil i Tyskland gör det för att utbudet är mycket större, dvs det är lättare att hitta en bil i rätt färg och med rätt utrustning. Dom köper gärna hos auktoriserade handlare för att få en bil i fint skick och med garanti.

Bilhandlare som importerar köper ofta från sk outlets, dvs större märkeshandlare som gör sig av med inbytesbilar man själva inte vill sälja till slutkunden. Dessa bilar är ibland i sämre skick, är orekondade och kräver ibland lite småfix men priset är avsevärt lägre. Även när dessa bilar är tillfixade för att kunna läggas ut på Blocket så finns det marginal för att tjäna en slant. Många handlare tycker dock att denna slant är för lite och fuskar istället lite här och där för att marginalen ska bli större.

___
//Ulf
Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
modellen ja tittar på ligger runt 30-40 tusen billigare i tyskland än här hemma, och då är det inte billigaste bilen ja tittar vid annonserna utan det är snittet så det finns nog en del att tjäna.

Ha kul
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Hej Kalle,

Efter att nyligen importerat en min 330d och spenderat över en månad på att finna "rätt" bil för mig så kan jag bara avråda dig från ett sådant äventyr. De bilar som de kan gå att göra pengar på här i Sverige är generellt "lyxbilar" typ BMW 7-serien, Jaguar XJ, Mercedes CLS m.fl. eller stendöda bilar på marknaden som t.ex. Alfa-Romeo 159 som går att fynda. Problemet med den sistnämnda är att de är lika stendöda i Sverige som i Tyskland.
Öviga bilar med bra skick ligger inte prismässigt till så att du kan göra 30-40k per bil. Det är en fantasi och tro det.
Skall du ändock försöka så är det bland lyxbilarna du kan hitta pengarna men betänk då att skaran av spekulanter är betydligt mer begränsad samt att det kräver en hel del kapital som du måste binda i relativt svårsålda bilar. En importbil som en privat brukare tagit in i Sverige och använt själv under flera år, då den om rätt skött fått en bra historik här, är mer lättsåld men då blir det ren och skär kapitalförstöring om du inte har riktig nytta och glädje av bilen under den tid du äger den.

Nej skit i dessa planer och börja plugga istället och importera bil för eget bruk.
Välkommen till Uppsala Universitet. Det var där och inte i bilbranschen som lade grunden för mig att börja tjäna lite mer kosing:)

Lycka till iaf.

M.v.h.
GenLee

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med det mesta ni skriver men simon_en's svar känns lite 2009 (då Euron stod över 12 kronor) ;)

Euron har som bekant rasat en hel del (tack Grekland!) och faktiskt gjort att det kan vara intressant igen. Men det gäller att ha koll på vilka modeller man ska satsa på.

Ett exempel, 325dTM (cool beteckning) e91 som jag är intresserad av verkar löna sig.

BjörnB,

Euron toppade på 11,68 om jag minns rätt...eller...? Jag ser inte alls ned på frågeställningarna, men de känns precis som de som fyllde forum och motortidningar på den tiden. Orkade helt enkelt inte svara..:)

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ska inte gnälla för alla har rätt att prova sina "affärsidéer" men jag tror också att det är många år för sent att börja importera BMW om man tänkt tjäna så stora pengar per bil. Funderade själv i samma tankebannor innan den stora krashen på 2000 talet, hade dock inte kapital som krävdes så det blev aldrig av...

Man kan antagligen leva på det men det kan bli mycket besvär och om man råkar köpa en "dålig" bil kan det rent av gå med stor förlust om man inte lyckas lura nån starkare här och då är man själv plötsligt en brottsling istället för handlare, kul ?

Vill du inte plugga men ha hyffsade pengar omgående ta lastbilskort på några månader och kör. :-) Du får varje månad ungefär lika mycket som på en lyckad bilaffär minus skatt om du är flittig och jobbar mycket helt utan risk och besvär. Det är relativt enkelt att få jobb också speciellt nu på sommaren är det mycket simpelt att få in en fot nånstans då alla åkerier söker sommarvikarier till att börja med.

BMW 4 Life
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
simon_en, tack för rättelsen. Den var aldrig över 12:- (se diagram)
Länk

Men poängen är att den är ca 20% lägre idag och då är läget något annorlunda.

Har nära bekanta som importerat husbilar och tjänat bra med pengar även med betydligt högre kurs än idag.

Hade jag mer tid skulle min nästa bil sannorlikt köpas i Tyskland. Standardsvaret att det inte är någon ide att åka till Tyskland för att handla bil är inte lika självbklart längre.

Men det gäller att ha koll på priser, modeller och vad som är eftertraktat och säljbart i Sverige. Tar man vilken bil och modell som helst blir det nog lätt fel.

Börja med att ta in en bil till dig själv som du kan tänka dig att åka i om det visar sig vara en mindre bra affär.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Du gör precis som du vill.

Mailkontakt fungerar inte bra som första kontakt med en handlare i Tyskland. Ring alltid upp säljaren direkt efter att du har skickat ett mail och fråga om bilen även om du inte alls kan bra engelska. Efter ett första telefonsamtal brukar det fungerar bra med mail fortsättningsvis med den handlaren.
Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Har tänkt köra lite på björns förslag, var iofs min tanke hela tiden..
Ta hem en bil som jag vill ha själv så jag har en bil som det inte gör så mycket om ja inte får den såld direkt..

Något speciellt man ska tänka på när man ringer ajhp, min engelska är flytande så det är lugnt men om det är något som handlarna vill höra för att få en seriös kontakt med dom...? Har mailat på 5-6 olika handlare och fick svar från 2 så det kan ligga mycket i det du skriver!
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Det är inte något speciellet du ska tänka på vid telefonsamtalet. Du visar helt enkelt dina seriösa avsikt att köpa en bil med telefonkontakt.
Kan tänka mig att en handlare kan få berg av mail med menlösa frågor från folk som bara är nyfikna i allmänhet och försöker pruta hejdlöst.

Själv så föredrog jag mailkontakt pga av att min talade engelska är bra men har väldigt svårt för att förstå en Tysk som talar engelska. Då var jag tvungen trots allt att ringa först och göra så gott jag kunde samt att tala om att jag även hade skickat ett mail och framförde min önskade att han besvarade denna. Dessutom så ser jag den stora fördelen med e-post att jag har all konversation i text för framtida reklamationer.

Med telefonsamtal så kan det inte bevisas vad som sagts och inte sagts.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har köpt en bil i Tyskland enbart genom mailkontakt men helt klart är att dom ligger efter oss när det mailanvändande så är du seriöst intresserad av en bil så krävs i regel telfonkontakt åtminstonde inledningsvis. Sen när man väl etablerat en kontakt så går det ofta bra att fortsätta via mail. I något fall när jag inte fått svar på mail och försökt ringa utan att gå tag på säljaren så har jag skickat en fax där jag bett att dom antingen ringer tillbaka eller besvarar det mail jag skickat. Jag upplever att dom bevakar sin fax betydligt mer noggrant än sin inbox i mailprogrammet...

___
//Ulf
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det stämmer inte att du kan tjäna 50.000kr innan du måste skatta. Det är SYFTET med importen som är det viktiga. Har du importerat bilen för att direkt sälja den vidare i yrkesmässigt syfte så ska du skatta från första kronan.

Nu kommer säkert någon invända att "min brorsa importerade minsann 3 bilar förra året" och det stämmer. När det gäller skatter och försäkringar så går det alltid att klara sig några enstaka gånger. Men när skatteverket sedan får upp ögonen på dig kan de upptaxera dig flera år tillbaka.

-------
//Lövet
Kolla i England på vänsterstyrda bilar istället.
Priserna överlag där är låga och de är ännu lägre på vänsterstyrda. Tex så är normalpris på en högerstyrd Mazda RX8 3-5000pund.
Visa användare
63
kallewallingstam
Honda CR-V
Bmw 325 turbo
Jag hade tänkt ta hem en bil och sälja helt privat för att se hur det fungerar bara innan jag ev. drar igång något företag för att få importera. Det lär man ju inte bli uppmärksammad av, av bara en bil alltså?

Ringde även till transportstyrelsen idag och dom sa att om jag ville köra längre än en vecka i sverige så skulle jag skicka in papperna på den tillfälliga registreringen till dom så fick man köra vidare!

Ha kul
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle också kunna tänka mig att importera och sälja men tror inte att man kan bli rik av det
Mest för att det skulle vara skoj

´´Man skall inte jobba för pengar ,pengarna skall jobba för dig´´

Ha deT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.