|
|
|
|---|---|
|
Har en svåger som inte lyssnade på mig och köpte en Volvodiesel istället för BMW. Nu har han problem igen efter att ha havererat hela motorn p.g.a. trasig vattenpump och fått bytat motorn. Problemet efter det var att bilen inte startade alls dagen efter att han parkerat den, bogserade in bilen på Volvo som efter många timmars felsökning kom fram till att det var tändningsnycklen som var trasig (han använde reservelnycklen som han aldrig använt förut). Han körde in med sin vanliga nyckel och bilen fungerade igen. Bilen går perfekt som vanligt för att plötslig tvärdö efter 100 meter och har sedan dess inte startat igen. Bilen är nu på Volvo igen där dom kliar sina grå och kommer med diverse olika förklaringar men dom säger själv att dom inte kan diesel så bra. Dom är nu inne på att pumpen är kass och vill plocka ner denna och skicka till Kristiansstad för renovering. Jag är däremot inte på deras linje eftersom bilen har gått helt perfekt både innan och efter nyckelproblemet. Bilen är tydligen utrustad med imobaliser vilket volvo säger inte är orginal i Sverige och har därför ingen utbildning på denna. Bilen är en Volvo 855 tdi av -97 års modell och är importerad från Tyskland. Motorn är ett ?, men köpt på seriös skrot i Malmö för 18.000:- med 1 månads garanti, hel motor med pump generator och allt, och ska enligt dom vara en -98 som gått ca. 12.000 mil. Snälla finns det någon som kan ge tips eller tipsa om någon kunnig expert i och runt Helsingborgsområdet. Bilen är hemmahörande i Perstorp. Tack på förhand Håkan Hagelkvist | |
|
Dieselpumpar är alltid dyra affärer, och det känns inte som att pumpen skulle ge upp så plötsligt. Ideen med immoblizern är nog inte så dum, vissa immoblizer fungerar så att bilen startar och går att kör ett tag innan startspärren går in och bilen tvärdör. Man tycker att Volvos mekaniker skall kunna koppla sig förbi immoblizern, i alla fall om de har koderna till den. Om det är en eftermonterad immoblizer kan det nog vara mer problem. |
|
fritte 750 |
jag tror att pumpen inte får ström till givaren som stänger av dieseln på pumpen |
| Motorn är ju en Audi motor så varför inte höra med VAG?? | |
fritte 750 |
jag har haft en lika dan bil. ta bort plast kåpan på motorn så ser du att det år en gamal stånka.från ur tiders minnen. titta på sladden på pumpen. |
|
Tror INTE att det är pumpen. Snor startmotorn runt? Om inte. Testa då den genom att dra ström Direkt till denna i motorrummet. |
|
|
Det jag missade säga att bilen gick perfekt i två veckor efter det med nyckeln. Startmotorn går runt utan problem och remmarna till kam och pump, (en på var sida om motorn?). Bilen tänder och går igång på startgas. Inget vatten finns i filtret och det är bra med diesel i bilen. Är det någon mer som vet var man kan mäta sig fram till om det är imobalisern, eller som någon säger bara någon spänning som saknas p.g.a. kabelbrott eller liknande. Naturligtvis har vi känt på alla kontakter så att ingen är av och kollat alla säkringar vi har hittat. Kan det möjligen vara något mellanrelä? m.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
Volvo-verkstaden måste ju kunna koppla upp sig till bilen med sin dator (Vadis) och se vad det är för fel. Har verkstan ingen dator så byt verkstad. Alla Volvo efter -95 har immo som standard. Först var det en ful "extranyckel" som sattes i ett hål brevid nyckelhålet, och nåt år senare integrerades den i nyckeln. Du får väl prova att ringa nån annan verkstad. //Peter |
|
|
På Volvo säger dom att dom felsökt elsystemet utan att hitta några fel förhoppningsvis har dom utrusning för detta och dom säger sig kunna justera in pumpen efter byte, och vad jag vet måste man ha riktig utrustning för att göra detta. Får väl ringa någon annan verkstad och höra vad dom säger. Är det någon som läser detta som vet någon bra verkstad för dieselbilar i närheten av Helsingborg vore jag tacksam för svar. Håkan Hagelkvist |
|
| ryck ut immobilizern, mina erfarenheter av sådana på importbilar är inte goda.. jag har plockat ut 3 eller 4 st ur tyska och holländska bilar som inte gick, och sedan har de fungerat klanderfritt.. | |
| just det, på en diesel skall det räcka att lägga plus på solenoiden till pumpen, så borde det fungera. kan ju vara solenoiden som är kass? eftersom den går på startgas menar jag.. | |
|
Tack för infon KL. Hur gör du när du rycker immon? Du måste väl bygla någonstans eller så. Kan du vara så snäll att förklara lite mer ingående. Man måste kunna mäta spänningen till soloniden vet du vilken färg på kablen och när spänningen ska vara där. Håkan Hagelkvist |
|
|
färg vete f-n, men den skall ha spänning när tändning är på, det är ju den som styr att motorn skall gå. Immon brukar bara vara en massa svarta kablar, så man får kolla vad det är för kablar de klippt av vid monteringen och skarva ihop dom igen, brukar vara typ under panelen eller nåt liknande.. beror på hur seriöst de har monterat det.. |
|
|
Immoblizern är i detta fall orginalmonterad KL, och jag har utan schema nog ganska svårt att luska rätt på vilka tåtar som kopplar bort immon. Det bör ju inte vara hur lätt som helst för då hade ju en "seriös" biltjuv lärt sig detta på en gång. Bilen står fortfarande på Volvo och dom har idag gett min svåger ett pris på 10.000:- för byte av pump som dom "förmodar" är trasig. Kan man som märkesverkstad verkligen bara "förmoda" att en detalj är trasig för att byta ut den, vad det än må vara. Har inte kommit i kontakt med någon på VAG idag som kunnat svara på mina frågor, semestertider vet ni. Verkar som det är få personer som fattar sig på "dieselpowermaskiner", oavsett var man ringer. Fortsatt tacksam för alla svar. Håkan Hagelkvist |
|
|
Var är ni alla snälla dieselexperter. Är det redan semestertider? Jag vet inget bättre forum än detta och jag är glad att jag själv äger en BMW, jag är medveten om att detta gäller en Volvo men deras forum som jag kunnat hitta stinker och jag brukar kunna lita på er hjälp som är oumbärlig. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
| Eftersom bilen "snor runt" startmotorn så är det ju inte immobilizern ändå. Sitter alla kontakter riktigt anslutna till dieselpumpen? Har hänt mig förut en gång att en + kontakt till dieselpumpen lossnat o bilen tvärdog. Gick dock att snurra startmotorn lika som på din. | |
|
Håkan: tyvärr har jag haft min gamla tjänste Renault Scenic diesel inne hos Volvo för snarlika problem (tack och lov på garantin...) Efter motor byte ( motorn SKAR vid ca 5000 mil) fick jag en ny som krånglade mycket men bytte: Styrbox ( 2 ggr) kabel matta, samtliga givare och "kopplat upp sig med frankrike(??)" mm totalt 3 veckor fel sökning under ca 7 mån.. Sen en dag vägrade bilen starta och bärgades till Volvo i Karlshamn där stod den i 3 veckor och skulle sen vara "klar" , startade motvilligt efter 2 min, totalt okörbar , jag vägrade givetvis ta emot den.. sen efter att den flyttats till Bilia i malmö och ytterligare ett par veckor allt som allt tog det Volvo 9 veckor att fixa bilen och vad var felet då?? Jo när man bytt stybox och kabel matta var den ny a boxen/ mattan avsedd för två sväng hjulsgivare och man labbade med att kortsluta, jorda eller + 12V på den , lösningen var så enkel så: ett väl avpassat motstånd i stället för givaren gjorde susen... Felet ger samma symtom som du har: drar runt men sprutar inte in diesel, då styr boxen "tror" att sväng hjulet inte snurrar.... och Renault har om jag inte är helt off liksom VAG Bosch diesel system.... |
|
|
Har idag hämtat hem bilen och kollat lite själv på den. Det som händer är att den tänder efter 15-25 sek. kirrande på startmotorn. Det kommer luft i ledningen efter pumpen när man slutar så jag provade att koppla in diesel direkt på pumpen via en sugledning ner i en flaska diesel, det blev samma resultat och det kom fortfrande luft i slangen från pumpen. Ska det vara så eller är det returerna som spökar eller läcker pumpen luft invärtes. När jag lossar en av spridaranslutningarna så kommer det diesel där precis som sig bör. När bilen börjar tända vilket den gör hela tiden efter att man kirrat tillräckligt så ryker det ganska kraftigt ur avgassystemet så den verkar få diesel. Min senaste tanke var att pumpen kuggat över och att pumpen står i fel vinkel. Kamremmen från svänghjulet går upp till kammen och från kammen på andra sida till pumpen, alltså två kamremmar. Jag hittar inte någon direkt markering men jag har inga böcker att kolla det mot hellre. Kan det vara som jag tror, eller finss det någon annan vis person som har några ideér så tar jag tacksamt emot dessa. Har kollat om några andra bilverkstäder i närheten kan kolla på den men det är fullt innan semestern överallt. Volvo i Klippan rekommendera mig till någon annan verkstad som kunde begripa sig på detta, har någon hört om något liknande, det verkar ju inte klokt. Avskyr Volvo denna motor så att dom knappt åtar sig problemen med dom, för det går väl bra att sälja. m.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
om du me´nar slangen som sitter från filtret till pumpen så kommer det luft i den på min med, när min var svårtstartad så lämnade jag in den på bmw för att de skulle kika upp vad felet var, de bytte då alla slangar som sitter på spridarna (läckolje ledningarna) och monterade en back ventil på retur slangen, nu startar den bara man tittar på nyckel. Hadde xakt samma symtomer på min innan jag lämnade in den. total kostnad för detta blev 1000kr Joakim Eriksson |
|
|
Ja, det är den slangen som går till pumpen jag menar. Skriver lite slarvigt ibland. Jag kopplade en transparant slang direkt på inledningen på pumpen och det är där som jag ser luften efter att jag slutat kirrat med startmotorn. joakim E var det inget annat problem med bilen innan du lämnade in den, typ att den gick konstigt eller så. Denna bilen har gått som en klocka, men har på senare tid varit svårstartad när den blivit varm. Kan returledningarn från spridarna verkligen göra att bilen inte skulle starta alls? M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.