AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.532

Skärande ljud vid belastning E39

Visa användare
14
Limmet_77
528iM -99
Tjenare!

Detta gäller en 528iM -99 22000 mil:
Som rubriken lyder har jag ett skärande ljud (som om man drog en gaffel i en porslinstallrik) när motorn belastas dvs inte i friläge, frirull eller motorbromsning. Låter mest vid ca 2000 varv och avtar något ju högre upp i varvtal man kommer vilket kan bero på att motorljudet tar över något.
Så det lutar till 99% mot drivlinan, någonstans mellan vev och bakhjul. Låter som ljudet kommer från motor/växellåda men man har ju blivit lurat av konstiga billjud förut.

Någon som har en idé om mitt problem eller varit med om det hela själv?

Tilläggas kan att när jag köpte bilen för ca 7 mån sedan gick den tyst och fint men har nu börjat ticka något men oljan är väl så där efter denna kalla vinter. Har även sett att vevhusventen är lite täppt om detta kan påverka det hela.

PS. Har även börjat klonka lite vid växlingar om någon har något tips om detta.

Tack på förhand / Jögga

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gäller det på alla växlar? Kolla kardanens stödlager och oljenivå i bakaxel (ev. även vxl-låda). Ruckla på utgående axelmedbringare ur lådan, ingång bakaxel, drivaxelmedbringarna på bakaxelväxeln. Klonket han nog härröra till samma fel. Låter lite som stödlagerproblem kan tyckas.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle också gissa på stödlager till kardanaxeln!

Hör du varifrån ljudet kommer - om det kommer "mitt under bilen" är det nästan garanterat stödlagret!

Klonk vid växling kan bero på slitna hardyskivor (tror att det bara är en på din modell).

Jag har en Mercedes 124-kombi som andrabil och där skrek stödlagret riktigt högt - det hade totalhavererat och efter bytet blev det tyst och fint igen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Hej.

Jag hade samma malande ljud på min 523-97 E39,a.
Det var utgående lagret på växellådan.
Bilen funkade felfritt men det var ett fasligt ljud, skruva upp stereon var en workaround på problemet.

I höstas bytte jag låda till en begagnad via en verkstad.
Det kostade 13 000 men inkluderade service och nya lameller.
Nu går den tyst och fint igen.
Jag kan ju inte garantera att det är samma problem som drabbat dig, låt en verkstad provköra för att få en diagnos.
\Mats
Visa användare
14
Limmet_77
528iM -99
Tack för det snabba svaret grabbar!

Lite mer info:
Låter på alla växlar men som sagt bara vid acceleration förutom om man fisåker dvs det ska till lite belastning för att det ska höras rejält.
Har haft bilen på lyft en snabbis och känt på det mesta snabbt åtkomligt ihop med en kompis. Vi kom fram till att hardy verkar OK, in- och utaxlar i bakaxeln glappar några grader men det ska väl inte vara helt stumt heller för den delen så OK enligt vår mening.
Varit inne på hardy,stödlagret eller kardanknut själv under vintern men han som sagt inte kolla detta ordenligt men det blir upp på lyft igen när den blir ledig.
Var även lite orolig över lagrena i motorn, koppling eller liknade men det verkar ingen av er tro så vi får hoppas de är i fint skick.

Ha det och skriv om ni kommer på något mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.