|
|
|
|---|---|
|
Det konstaterades vid ett verkstadsbesök för lite sedan att kulleden (också kallad "uniball") som sitter och håller nedre delen av hjulupphängningen (nr 2 på bilden Länk ) var glapp på högersidan. Gott så. Kulleden ifråga, med den nödvändiga låsringen, köptes in. Upp med bilen på lyften, lossade krängningshämmarstaget och nivågivaren (till lyset?). Bände ner bärarmen med en kofot, tog bort låsringen och....så tog det stopp. Kulleden släppte ICKE från öglan! En timme senare, efter ordentlig värmning med gas och brukande av grovt våld medelst handslägga, handslägga och kraftig dorn, mothåll med likaledes stadig handslägga, så lossnade skiten. Nu lackade svetten... Lätt puts med smärgelduk i hålet, lite värmning till av öglan, kopparfett på den nya kulleden och försiktigt knackande med en lång dorn runt kanten gled den nya kulleden på plats. Dit med låsringen och skruvade ihop resten. Klart. Nästan två timmars idogt arbete till ända. Nu undrar jag: Hur skall man egentligen göra för att byta kulleden? Finns det något magiskt specialverkyg? Det kan omöjligt vara så att den metod jag tillgrep är den "rätta", eller? Upplys mig! | |
| Finns ett specialverktyg hos BMW som pressar ur och i kulleden.Två timmar var bra jobbat utan pressverktyg. | |
|
Jag tillverkade en konceptkopia av pressverktyget (finns bra ritningar på nätet) när jag bytte på min förra bil. Bytet tog ändå längre tid, från upphissning till nedsänkning, än två timmar så du har jobbat på bra :) |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
så här gör man :) Länk verktyget är lätt att tillverka |
|
Tack för informationen! Naturligtvis tog jag bort även "L-länken", även om jag inte beskrev det. Kan dock notera att det där med att dra åt "L-länken" med hjulet/hjulnavet i normalposition hade jag inte fattat. Om något blev fel så får det ordnas av verkstaden där fyrhjultsinställning skall göras (bytte även stötdämpare och fjädrar samtidigt, så det behövs). Kan väl tillägga att vi var två personer, med viss vana av att skruva bilar, för att göra arbetet på strax under två timmar. Det är lite svårt att hålla emot med en handslägga samtidigt som man slår med en annan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.