|
|
|
|---|---|
|
Hej.Undrar om det finns en givare som sköter tomgången?, för det ska väll finnas 2 stycken en som sköter temperaturen och en som styr tomgången? JA | |
| Beroende på vilken modell det är så kan jag inte svära på något, men på E30 så går den som är orange till mätaren och den blåa till styrboxen... | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det E36 modellen (dvs med M50 motor) du frågar främst för? Är det vatten- eller lufttemperatur du tänker på? På många motorer (exempelvis M20 och M30 - jag är ganska säker även för M50) sitter det två temperatursensorer för kylvattnet - den ena sensorn används av instrumenthusets givare och den andra givaren används av motorstyrsystemet (för att känna av om motorn är kall/varm och är den kall så styrs motorn på ett lite annorlunda sätt). På M20 och M30 motorerna sitter det en lufttemperatursensor (inbyggd i LMM:en, man kan se den som en liten tapp som sitter där inne). Detta måste finnas då dess motorstyrsystem endast mäter luftvolymen som sugs in i motorn (via LMM = Luftmengenmesser). För att få reda på hur många syremolekyler som sugits in räcker således inte bara volymen på luften, man måste veta temperaturen också (varmare luft har lägre densitet och således innehåller mindre syremolekyler än kallare luft). På M50 motorerna mäter man luftens densitet direkt genom att värma upp en metalltråd eller metallfilm (tråd på DME 3.1 styrsystemen dvs M50 motorerna och film på DME 3.3.1 dvs M50TU motorerna) och låta luften som passerar kyla ned den (ju mer den kyleffekt desto mer luftmassa passerar). Så på dessa motorer finns ingen lufttemperatursensor. Tomgången sköts däremot helt av en så kallad Idle Control Valve. Det är helt enkelt en ventil som släpper igenom en viss mängd luft och styrs direkt av motorstyrsystemet. Styrdatorn i motorstyrsystemet vet vilekt varvtal motorn ligger på och vad den bör ligga på vid tomgång, och justerar kontinuerligt ICV (Idle Control Valve) så den ligger vid det varvtalet. Går varvtalet ned, så skickar styrdatorn en signal till ICV att släppa in lite mer luft. Går varvtalet upp för mycket, så skickar styrdatorn en signal till ICV att släppa in lite mindre luft. Styrdatorn vet dessutom om motorn är kall eller varm (via kylvattentemperaturgivaren) och kan till exempel ha en förhöjd tomgångsvarvtal när motorn är kall och en lägre tomgångsvarvtal när motorn är varm. Dessutom kan styrdatorn ge lite fetare blandning när motorn är kall (den tar helt enkelt över de äldre lösningarna såsom choke och kallstartsventiler och dylikt). Finns en bok från Bentley Publishers (samma som gör de högkvalitativa reparationsmanualerna) som heter "Bosch Fuel Injection & Engine Management - how to understand, service and modify" - kan starkt rekommendera boken - mycket intressant läsning! |
|
tack för svaren. Det är e36 ja med 525 motor. undrade bara om det fanns en givare till tomgången för den går upp och ner hela tiden och ibland när jag ska iväg typ från en korsning så är det precis som bilen in får nån bensin och svarar inte på gasen, sen efter ett par sekunder rullar den på som den ska igen, fast tomgången går alltid upp och ner men den går o köra. Med andra ord så tänkte jag att givaren till tomgången va kass, men då finns det ingen givare till det? JA |
|
Ok, förstår problemet men en motor fungerar inte riktigt som du tänker dig. Jag vet inte hur stor erfarenhet/kunskap du har om motorer och dess styrsystem - så jag börjar på en förhoppningsvis rimlig nivå. En sensor/givare mäter något. Tex mäter en temperaturgivare temperaturen på något, tex lufttemperaturen in i motorn eller kylarvattnet i motorn. Tomgång är bara ett driftstillstånd, det är inget man kan "mäta" med en sensor (går liksom inte att sätta en enhet på det). Tomgången styrs helt av motorstyrsystemets styrdator. Tomgång skapas genom att man noggrant balanserar två saker - hur mycket luft som släpps förbi gasspjället (detta görs av Idle Control Valve som jag beskrev ovan) samt bränslemändgen som sprutas in. Dessa två saker styrs helt av styrdatorn. Denna styrdator baserar sina beslut i sin tur på en mängd givare som anger interna och externa förhållanden. Exempel på givare är temperaturgivare för kylvattnet, potentiometer som anger läget på gasspjället, lambdasensor som anger om man har för fet/mager blandning av bränsle/luft. Om du kan få ut felkoder från motorstyrsystemet så skulle jag börja där. Om inte så skulle nästa steg vara att söka efter läckage på insugssidan. Sedan kan man även misstänka att ICV inte fungerar som den ska. Antingen skickas fel signaler till den eller att signalerna inte når fram (kabelbrott eller dylikt) men då är det troligare att den helt enkelt är trasig. |
|
jag har inte mycket kunskap om motorer och styrsystemen. men när jag läste detta så fattade jag ju lite mer. När du skriver motorsystemets styrdator, menar du databoxen då?. Du menar att jag ska koppla upp bilen mot en sån dator?. vad är icv för något? och är det svårt att komma åt den, hur ser jag om den e sönder?. tack för svaren JA |
|
Ok, då skulle man kunna säga du är lite av nybörjare på iallafall BMW motorer. Men det är inga problem, utan det är en mycket lämplig startpunkt för att lära sig mer :-) Har du ingen erfarenhet eller reparationsmanual är kanske inte detta den bästa startpunkten - men man kan inte få allt som man vill ha det - så vi gör väl ett försök! Men har du några som helst avsikter att göra någonting med din bil så rekommenderar jag att du köper en reparationsmanual. Du kan börja med en billigare Haynes från tex Biltema och sedan gå steget upp till Bentley's version som är långt bättre på alla sätt - men avsevärt dyrare. Har du inte några avsikter att meka själv med din bil så rekommenderar jag att lämna in den på verkstad, då spar du massa tid som du kan göra annat (i ditt tycke) roligare saker för :-) För nät/forum kommer inte att kunna vara en ersättning till reparationsmanualer/versktäder, de ska ses mer som ett kraftfullt komplement istället. Ja, motorstyrsystemets styrdator kallats lite slarvigt "databoxen" ute bland de svenska stugorna. Den har många namn och heter gärna olika beroende på bilmärke och tillverkare av motorstyrsystem (Bosch och Siemens är två stora tillverkare). Men iallafall så är "databoxen" motorstystemets styrdator och får in mängder med information och baserat på detta sköter den funktioner som insprutning av korrekt mängd bränsle, ser till att tändstiften tänds vid rätt tillfälle, tomgång och flera andra funktioner. I min 535i E34 (som har ett motorstyrsystem som heter Bosch Motronic 1.3) sitter "databoxen" på höger sida i motorutrymmet närmast torpedväggen. På bilden nedan kan du se "databoxen" längst ned i bild Länk I denna "databox" (dvs motorstyrsystemets styrdator) lagras eventuella felkoder - tex om styrdatorn tycker att en givare är felaktigt (tex om en lufttemperaturgivare skickar signaler om att insugslluften är -95 grader C så är uppenbarligen något fel). Det är dessa felkoder jag tänkte på när jag sa att man ska läsa ut felkoder. Det gör man med en speciell utrustning. På äldre BMW modeller sitter det en proprietärt diagnostikuttag i motorutrymmet. På nyare BMW modeller sitter ett standardiserat så kallat OBD uttag någonstans under instrumentpanelen. Jag gissar på att du har ett diagnostikuttag i motorutrymmet. För att utläsa felkoder från min 535i E34 använder jag mig av Peake Research R5/FCX-3 kod/reset-verktyget. Länk Har du inget felkodsverktyg så kan får du skippa det steget. Men det brukar alltid vara första steget i en felsökning. ICV är bara en förkortning av Idle Control Valve, ventieln som släpper förbi luft runt gasspjället och på så sätt upprätthåller tomgång (mer luft släpps förbi => högre tomgångsvarvtal, mindre luft släpps förbi => lägre tomgångsvarvtal), se mitt förra inlägg. I denna sprängskissen ser du ICV, eller tomgångsregulator som den heter på svenska. Det är detalj #6 som är ICV och som du ser så styrs den av styrdatorn mha kontakten #13. Länk Med motorn på tomgång så ska du höra ICV "surra", kan vara enklare att höra om du sätter ett stetoskop eller skruvmejsel mot den. "Surrar" den inte är den troligtvis trasig. Nästa steg är att se om om trådlindningarna inuti gått sönder. Även om allt ser fint ut med detta test kan ICV ändåså vara trasig. Med allt avstängt, koppla loss kontakten till ICV och på kontakthuset på ICV mät resistansen mellan yttre stiften och mittenstiftet. Dessa två mätvärden skall vara mellan 18-22 Ohm. Mät sedan resistansen mellan de två yttersta stiften - det skall vara mellan 36-44 Ohm. Kolla sedan att ICV får spänning. Med kabeln fortfarande bortkopplad slå på tändning, men starta inte motorn. Mät nu spänningen på pinnen som har röd/vit kabel. Ska ha batterispänning, typ runt 13V. Ett annat fel som kan skapa oreda med tomgång är att TPS (throttle position switch) inte fungerar korrekt. På gasspjället sitter en vridpotentiometer som mäter hur mycket gasspjället är öppet. Den signalerar dessutom när det stängs. Du kan höra switchen som ett litet lågt klick precis när du öppnar/sluter spjället. Från gasspjället sitter en kontakt och där kan man mäta om switchen fungerar som den ska. |
| Tackar hjärtligast för all information du skrivit. Ska kolla upp dessa saker du berättat och mäta upp och kolla. Ska bara fixa rutan som e sönder sen går den igenom och då skall jag ge mig på tomgången. Tyvärr vet man ju hur dyrt det är att lämna in bilen på verkstad. Den ända gången jag behövde lämna in bilen så var problemet att bilen inte startade och han kom fram till att det va en givare som hade gått sönder. Det kostade 7000 att laga. Härliga pengar men va gör man inte för att köra en underbar bil/ tacksam för allt du skriver | |
Jag förstår! Jo,det kostar att underhålla en bil, så kan man lösa diverse saker själv är ju det ett stort plus. Så det verkar som du har visst intresse ändåså att iallafall försöka fixa diverse saker på egen hand - så jag tycker definitivt att du ska prova på attt iallafall göra en första undersökning på egen hand och se om du hittar något fel - om inte så lär man sig var och hur olika saker ser ut och hur det fungerar :-) Verkar som M50 motorerna inte har någon TPS (Throttle Position Switch) - endast M20 och M30 motorerna som har det. Så då slipper du iallafall den delen... |
| Ja det är ju verkligen ett plus. okej så det sitter ingen tps på 525 motor?. är det lätt att komma åt ivc?. kan tilläga att det här med tomgången hände när jag bytte generator på bilen. alla kablar vatt ju bortkopplade på batteriet, bytte generator, satte dit kablarna sen blev tomgången såhär. Har du någon koll på att sånt har inträffat? | |
Nej, ingen Throttle Position Switch på M50 motorerna (de har endast Throttle Positin Sensor). Ja, tror det är någorlunda lätt att komma åt ICV. Inte mekat själv med M50 motorer. Så någon med M50 mekvana får gärna fylla i här! Om det uppstod omedelbart efter du bytte generator så gissar jag på att du helt enkelt kommit åt någon vakuumslang, elkontakt eller glömt sätta tillbaka någonting. Men om det uppstod någon dag före eller efter, då är det nog inte relaterat till generatorbytet utan bara en slump. |
| okej tack. ska kolla upp det som du skrivit o återkommer, annars blir det väll till att lämna in bilen | |
| bmw-slangen. Tror du det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras? | |
Nja, det ligger inte speciellt högt på min lista över misstänkta. Jag är mer inne på insugsläckage, givare eller gasspjäll som fjantar sig. I denna tråden Länk fick du ju även ett bra tips att om lambdan är trasig kan man få sådana fenomen du har på just M50 motorn. Fast du hade tydligen provat att byta lambda, och ingen förbättring - synd... Dock så nämner du i samma tråd att fenomenet inte uppträder när motorn är kall, utan bara när den är varm. Detta borde ge några ledtrådar, men jag kan tyvärr inte komma på några (förutom att lambdan inte är inblandad i motorstyrningen förräns den är uppvärmd vilket tar lite tid - så det ger ju en indikation på att det kan vara lambdan - men som sagt bara spekulationer). Jag hade liknande felsymptom på min M30B35 motor, fast den hade pendlande tomgång varm eller kall och hickade till såfort man släppte gasen. Felet här var att jag inte satt ihop gasspjället korrekt. Det var ett minimalt litet läckage runtom gasspjällets kant som orsakade ovanstående problem. Såvida du inte har tagit itu gasspjället eller att det sitter skit så gasspjället inte stängs korrekt så är detta inget du behöver undersöka närmare. |
| Tack för tråden. Jag vet inte om att den bara är ojämn vid varm motor är rätt ord. Startar jag bilen kall så vandrar inte tomgången, låter dock inte helt normalt, har jag den bara på tomgång o väntar nån minut så börjar den vandra upp och ner. vet inte om motorn kan kallas varm efter bara några minuter? | |
Nja, motorn kan inte kallas varm efter bara några minuters tomgång (och jag tror att motorstyrsystetmet har samma åsikt). Har du haft tillgång till att kolla efter felkoder? |
| Okej. Ska undersöka lite till helgen, ska ta bort tomgångsmotorn o se om den ser okej uto sen mäta lamdan o kolla LMM. Annars blir det till att göra en diagnos | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.