AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.017

Kass vevhusventilation?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Upptäckte nyss när jag plockade av kompressorn för besiktning att det fanns oljeklegg i insug, kompressor och andra rör för installationen.

Pluggade de två vakuumslangar som är extra för kompressorinstallationen och har kört som vanligt nu en stund. Märkte att den inte riktigt gick som den skulle, öppna huven och såg då att det tryckts ut olja från oljelocket. Öppnade locket och då rök det lite därifrån...

Är det vevhusventilationen som är kass eller vad är mitt problem?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Pratade med ESS och de trodde inte de va nåt fel på vevhusventilationen. De trodde de va fel på kompet i motorn och de i sin tur gjorde att det trycktes upp olja och gav övertrycket.

Vad tror ni?

Vad kostar de att pröjsa nån för en komptest och hur går de till? Ska ändå byta stift nu så tänkte man kunde passat på att ta de samtidigt då.
ka
12
kabelapa
540ia.97
Jag fick nästan samma problem,antagligen byta vevhusventilationen.
kostar inte så mycket,men tydligen små jobbigt att komma åt.
Sen skulle man köpa en catchtank,och sätta dit.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Problemet med att byta vevhusventilationen (plattan bak på insuget) är att den är specialmodifierad av ESS så de är inte bara att byta. Om man ändå ska byta den så är den som du säger småjobbig att byta. Sitter med sju skruvar som är mycket svåråtkomliga bakom motorn, de går men de är jobbigt.

Men ESS sa också till mig att koppla den slangen som nu ger mig oljefilm i insuget till en ventilerad catchtank istället för in i kompressorinstallationen.

Jag har testat att köra nu med den slangen bara hängande rakt ut i luften och de funkar fint, då trycker den ingen olja längre. Kommer ingen olja i slangen heller, bara ett svagt konstant blås, antar att de är normalt?

Problemet kvarstår dock, de ska ju inte bli övertryck om jag pluggar den slangen eller monterar tillbaka originalplattan utan den slangen. Om man vill konvertera tillbaka till original utan kompressor får man ju problemet då istället. Varför får jag övertryck? Är det pga sliten motor och dåligt komp?
ka
12
kabelapa
540ia.97
Visste inte att det var modifierat av i ESS,Jag tror jag har originalet kvar.
Skicka ett mail till Rikard (540is) han vet nog

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Vanligt problem på kompressormodiferade bilar. om du monterar en catchtank så lovar jag att ditt "svaga konstanta blås" kommer visa sig innehålla lite olja.
det gör det även på en orginalbil - men du ser det aldrig eftersom det går tillbaka direkt i insuget. och konstant undertryck gör att det ser rent ut - nån som har M5'a här i tråden och kör hårt ? - kolla i insugets framkant dåligt skötta bilar kan han kladdiga avlagringar tom :-)

Problemet är att orginal vevhusventilation inte pallar med riktigt - normalt återcirkulas vevhuset direkt i insuget (man använder vacumet för att skapa undertryck in vevhuset) - det är ju svårt när man har övertryck i insuget helt plötsligt :-) - ESS brukar lösa det med att "flytta" och att återcirkulera framför kompressorn, andra att stänga ventilationen vid övertryck och öppna vid undertryck, andra genom öppen ventilation till catchtank, eller kombinationer av ovan.

Hur som helst jag tror inte det är något "fel" på din bil - jag skulle gjort följande:

1. bort med grejorna + intercooler - gör rent (IC'n kan vara riktigt grisig)
2. montera en liten catchtank mellan insug/kompressor - med ett filter så du får en "oljeavskiljare" i framtiden.

tror det blir en enkel o bra lösning :)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Vill man trimma mera finns det mer permanenta lösningar, (har lite bilder på hur den kan se ut från dubbelkompressor M62'an)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jovisst kommer det olja i "blåset" i slangen. Hade ett par stänk i motorrummet idag nu eftersom slangen hänger fritt.

Som du säger så har ESS val att återcirkulera framför kompressorn, därav allt mitt klägg i kompressor och insug nu.

Hur mycket behöver jag göra rent? Jag har plockat av kompressorn, alla slangar och rörbitar fram till själva spjället framför insuget. Måste jag ta av även detta och kanske hela insuget och rengöra eller de blir ändå "skitigt" med tiden? Bör jag ta isär kompressorn och rengöra? IC har jag ingen... har bara steg 1 :-)

Jag är nog inte riktigt med på din catchtank tanke, en tank med filter mellan insug och kompressor?

Hursomhelst så har jag bokat in en tid för att komptesta motorn oavsett, aldrig fel att kolla så allt står rätt till innanför skalet och jag ska ändå byta stift vilket ju ingår i den operationen iaf.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
jo en catchtank fångar upp oljan, men eftersom du(ecu'n) redan mätt luften med luftmassemätaren så vill du att den skall tillbaka (som ESS tänkt från början)
annars kommer bilen gå lite för fett, vilket den kommer försöka justera (baserat på lamdavärdena) - vilket i sin tur innebär att den kommer dra ner på soppan.... vilket i sin tur - nu kommer det lite småallvarliga, kommer att gå tunnt när du drar på hårdare..... . fullgas påverkas inte då det är en egen mapp som skiter i lambdan och luftmassemätaren också för den delen - så vi snackar inte ras - men det blir inte rätt.

.....åter till catchtanken - du behöver den varianten som fångar upp oljan men sen har en utgång som du kan leda - gärna filtrerat - tillbaka till anslutningen före kompressorn....

Tvätt - rent är bättre än skitigt, sen är allt relativt, var rören riktigt grisiga är troligvis insuget ännu grisigare... - du bestämmer vad nivån skall ligga, det är inte skadligt så länge det inte täpper till nånstans :-)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, enligt ESS skulle jag plugga de hålet till röret innan kompressorn och släppa de lilla flåset rakt ut nånstans i en catchtank men han sa inget om att leda tillbaka blåset. Påverkar detta lilla blåset verkligen så mycket? Vet iofsig inte om det blir mer blås ju mer man gasar?

Angående catchtank oavsett om blåset ska in i insuget igen eller bara rakt ut, ska jag bygga detta själv eler finns det något rekommenderat att köpa?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
nu är det jag som är dum i huvet och tänker på vacum/tryck in plenumet och inte vevhusventilation - så klart att att det inte kommer insugsluft där :-))))

- glöm det jag sa i posten ovan,

återcirkulera till catchtank - sen leder du ut luften från den nånstans där bilprovningen inte ser :-)

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
...för det är forbidden att ha "öppen vevhusventilation" nämligen....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Alltså om jag har förstått de rätt nu, från den stora slangen på baksidan av insuget, vevhusventilationen med det lilla "blåset i, led den till en tank som tar hand om oljan och släpp "trycket" rakt ut i luften men inte där någon ser de?

Detta påverkar alltså inte blandningen (fett/snålt) alls som du skrev ovan?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
nej det var jag som var ute o cyklade
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, då ska jag tillverka en smidig oljeuppsamlare osv, komptesta, serva, besiktiga, sen jävlar blir de tryckluft igen :-)

Tack för all info.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kan va intressant att veta kanske, det var inte fel på kompet i min motor. Alla låg på en jämn och fin linje.

Vad som däremot inte var bra var att alla stiften satt mer eller mindre löst. Det gick att skruva av alla för handkraft utan vinkel på spärrskaftet. På fyra av stiften, alla på vänster bank sett framifrån bilen hade olja runt sig precis som när ventilkåpspackningen läcker men oljan kom inte från packningen utan måste ha tryckts upp underifrån. Alltså inte konstigt om det varit dåligt komp och den gått lite konstigt/dyrt.

Nya stift hårt spännda nu och den gick som en klocka på vägen hem. Nollställde bränsleförbrukningen och den visade 7.7 när jag va hemma efter lite blandat 50-70-90 och ett par mil 110. Så lågt va de länge sen den visade! Nu vet jag ju att de inte stämmer pga annan programvara och spridare men det ger ändå en indikation på att en förbättring har skett.

Ska göra ett oljebyte och tillverka en osynlig öppen vevhusventilation nu också så blir de nog riktigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.