|
|
|
|---|---|
| Änterligen fått hem min M3'a och skulle glad i hågen byta ut orginal stereon till min pioneer jag har liggandes. Visade sig inte vara så enkelt. En mkt märklig hög kabel som sitter i orginal stereon. Inte ens ISO kontakten jag var och testade hos en bilstereohandlare passade. Verkar som om det sitter en "burk" i bagaget som allting går till (Slutsteg?) som har inkoppling för cdväxlare mm.. går det bara lågnivå ut till denna burken eller? Finns inte kablar så det räcker till alla högtalare direkt framme vid stereon. Kan man isåfall mata denna "burk" med lågnivå ifrån pioneeren istället med lite adaptrar? Hjälp! | |
| a | |
| Hej! Det du beskriver som klump. Sitter det bakom klädseln på vänster sida i skuffen så är det till 100% steget. Huvudenheten i bilen skickar högnivå till steget. Har precis byggt billjud i min egen bil. Blev grymt bra resultat. Det enda rätta är egentligen att riva ut det gamla och dra nytt. Tex orginalsteget är endast avsäkrat med en 10 A säkring. Inte mycket effekt att hänga i julgranen här inte. Om du har några andra frågor så fråga på. mvh Mathias | |
|
Suck.. Nästan förstått (efter lite research) att jag får se till att dra om alltihop själv. Hur stora element får man dit i dörrarna (två rätt små element uttag (inte haft bort dörrsidorna än) och kickpanelerna (Utan krabb)? Har tänkt göra något enkelt den här gången (Byggt ett tävlingssystem i en 535'a för några år sedan). Bara tänkt slänga in ett två kanals system och en liten sluten låda där bak. Någon som har tips om vilken sida (höger, vänster eller kanske mitten?) man lättast kan dra lågnivå och cdväxlar kabel? Dessutom är jag lite frågande angående antennen. sitter antennförstärkaren i den "klumpen" jag beskriver i min första text? Då måste denna drivas med ström fast jag inte använder den eller hur funkar det? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få. |
|
eddie |
Ja hade samma problem i min 525:a.Klippte av alla kablar från steget bak o dro nya kablar.Du får söka dig fram vilka kablar som går till vilken högtalare.ett par timmars arbete Montana |
|
Hej igen! Humpe, om du har stora stereon, alltså 6st högtalare fram. Låt dessa sitta kvar. (de är av bra kvalitet). Lossa midbasarna i kickpanelerna och klipp bort bakdelen i "papplådan" som midbasen spelar i. Dämpa nu genom att fylla upp dämpull i skärmen genom hålet i kickpanelen. Samla alla kablar nere under instrumentpanelen och klipp dem. Koppla in ett 3-vägs passivt delningfilter och dra till steget. komplettera basljudet med tex 12" bas i skuffen. Ett tips för att få in basljudet i bilen är att ta bort bakhögtalarna och endast låta gallren sitta kvar. Lycka till mvh Mathias Perzon |
|
| Jag skulle rekommendera att byta ut framhögtalarna helt och hållet. Jag vet inte om "stora stereon" har bättre originalhögtalare, men i min 97:a som endast hade diskant i dörren samt en 5,25" i kickpanelen blev det ett enormt lyft när jag bytte. Nu sitter det ett Amega Q-comp 50 system fram kopplade till ett trekanalssteg (monterat under hatthyllan) som även driver en 12-tumsbas i sluten låda där bak. Originalhögtalarna i hatthyllan är borta för att släppa igenom ljudet. Kanonljud och en installtion som är helt osynlig utifrån. Lågnivå- och högtalarkabeln drog jag i mitten där det var enkelt att öppna upp och jag har inga störningar alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.