|
|
|
|---|---|
| Vad krävs, förutom att skatta för inkomsterna, för att få hyra ut en privatbil - ej lastbilsreggad? | |
|
Om du ska göra det regelbundet (alltså yrkesmässigt) så krävs tillstånd från Länsstyrelsen. Annars ingenting. ------- //Lövet |
|
|
Hittade en text från IF som egentligen handlar om försäkringar men visar en del. "...Du säger att ni ska börja med att hyra ut bilen och jag utgår ifrån att det då är en affärsidé som också har avsikten att skapa intäkter till ert företag. Likaså utgår jag ifrån att uthyrningen avser kortare tid än 1 år, annars blir det vad som kallas leasing och då gäller andra regler. Om ni hyr ut den till privatpersoner eller företag har ingen betydelse i sammanhanget. Som du mycket riktigt antar ska bilen då också försäkras som ett uthyrningsfordon. Sådan försäkring gäller, även den, inom det så kallade Gröna-kortsområdet och behöver således inget ytterliggare tillägg för att den körs utomlands. Däremot vet jag inte hur insatt du är i uthyrningsverksamhet. Det finns nämligen fler saker att tänka på innan man börjar med biluthyrning och innan det är dags att teckna rätt försäkring. Det finns ett lagstadgad krav på att man måste ha ett tillstånd för att bedriva yrkesmässig uthyrning av bilar. Det finns mer att läsa om detta i Svensk författningssamling under "Lag om biluthyrning". Tillstånd söker man hos Länsstyrelsen, på deras hemsida hittar du ansökningsblanketter och mer information om de krav man ställer för att få tillståndet. Bilen ska också i Bilregistret vara registrerad för yrkesmässig uthyrning. Som en parentes kan väl til sist också nämnas att man har momsavlyftningsrätt på bilen om man bedriver yrkesmässig uthyrning." ------- //Lövet |
|
| Tackar - så "temporära" uthyrningar är okey utan företagsreg och särskilda tillstånd. | |
|
Så förstår jag det också. Skattemässigt faller det under hobbyverksamhet. ------- //Lövet |
|
|
Lövet är för affärsjuridik vad Hasso är för bilmekanik/elektronik ;) Gillar mixen av folk på detta forum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.