AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.473

Vad betalade ni för eran senaste framvagnsinställning till E32:an?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Här i Umeå iaf kostar det ca tusenlappen...

Normalt eller rent av billigt?

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
För tusen spänn brukar man väl få fyrhjulsinställning. I Malmö brukar 4-hjul ligga mellan 6-800:-.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...vad jag iaf begriper om bakvagnen på en E32:a så går det inte att justera så jag tog "för givet" att det var enbart framvagnen jag fick ett pris på..
Ok, så lite för dyrt kan man säga om det enbart är framvagnen som avses..

Jaja...bör nog kontrollera detta lite bättre innan jag åker dit.

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Min uppfattning är att om man tycker att tusen spänn är okej och att man vet att snubbarna som gör det är duktiga, så är det bara att gasa. 500:- eller 1000:- är väl ingen större skillnad. Mer skillnad på ett bra och ett dåligt jobb. :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, visst är det så...

Jag tänkte bara höra efter vad det brukar kosta, alltid är det någon som tycker det är "värt något" :)

Huruvida denna verkstad är duktiga vet jag nog tyvärr inte förrän efteråt..
Dom använder i alla fall inte linor osv som "förr i världen", så jag får väl hoppas att det blir bra i slutändan.

Risken finns iofs alltid att verkstan "drar sönder någonting" och det blir dyrare iom att det aldrig så länge jag ägt vagnen gjorts någon justering i framvagnen..

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Uj...hoppas det går bra. Linor är faktiskt inte att förkasta. Har flera gånger fått hjälp av legenden Stefan Mumm att göra hjulinställning på både räsers och bruksisar. Han kör med gradskiva och linor :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...hoppas iaf att grabbarna vet vad dom gör.

Återkommer om jag märker en förbättring, som det är just nu så är min framvagn otroligt instabil vid bara liiite spår i vägbanan och däcken fram äts upp på utsidan som det är nu..

Mvh Janne.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ett tips är att kanske byta spindelleder innan. Glappar de mycket blir det svårt för dem att ställa bra. Gäller väl iofs allt gummi i framvagnen. Ju mer slitet det är, desto svårare blir det att ställa vinklarna rätt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Casterstagen är bytt hyfsat nyligt och annars så verkar framvagnen vara i ett bra skick, så jag hoppas och tror att den är tight i övrigt också..

Jaja, får se hur det går..

Mvh Janne.
Is
468
Ismo
735iA -87
Euromaster/Blixt i Köping tar 1500kr för en sketen Volvo 745:a och jävligt dåligt till och med...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bötade 985kr och hitintills så är känslan att den går betydligt stadigare på vägen..
Ganska mycket fel i toe in och det tog en ganska bra stund innan det hela var klart.
Men angående slitaget så får man vänta efter denna säsong för att se om det blev en förbättring, men antagligen så är det iaf ett hyfsat jämnt slitage nu på framdäcken.

Han ansåg dock att jag hade en smula glapp i ratten, så en helt optimal inställning blev det inte..

Mvh Janne.
Visa användare
133
Dressa
850i -91
en fyrhjulsinställning ställer framvagnen efter bakhjulen,trustangle dvs du får en rak linje genom hela bilen oavsett hur bakvagnen står och om den går att justera eller inte,en framvagnsinställning tar ingen hänsyn till bakvagnen då den inte mäts upp och även om framvagnen blir rätt ställd efter spec till bilen så kan den ändå dra eller att ratten oftast blir lite sned för att kompensera för bakvagnens riktning,så en fyrhjulsinställning är alltid att föredra även om det inte går att ställa där bak.

DRESSA
Visa användare
133
Dressa
850i -91
ibland kan det bli så illa att bilen faktiskt går lite på snedden,kan ses/synas av bakomvarande eller att hjulen inte spårar kan ses vid körning i nysnö tex.svårt att få den där goa känslan i bilen då.jobbar med detta dagligen och har gjort i många år,,jag har och gör bara en hjulinställning och det är fyrhjulinställning,även om jag kan välja att bara mäta upp framvagnen,,men blir det inte bra,vilket märks får jag både en sur kund och göra jobbet igen,lika bra att göra det riktigt på en gång,,men vet att många fuskar med detta för att spara tid,,,men om du inte har tid att göra jobbet riktigt,när ska du då ha tid att göra om det?

DRESSA
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På en E32 finns väl inte mycket att justera i framvagnen, bara styrstagens längd.

/Mats J
Visa användare
133
Dressa
850i -91
jo där har du rätt,,,men samtidigt får man veta hur bakvagnen står iaf,,är det nåt som är krokigt tex så märker man inte det vid en framvagnsinställning och bilen blir aldrig riktigt bra då,en fyrhjulsinställning ser om allt är ok med alla vinklar både fram och bak,och då blir det bra...ta chansen på en framvagnsinställning och hoppas att allt är ok eller ta en fyrhjulsinställning och det blir bra,du får även ett papper på att alla hjulvinklar stämmer,med andra ord lugnande för dig att veta att bussningar och stag inte är helt slut/krokiga..nog om detta nu,alla gör som dom vill och känner..

DRESSA
Mu
616
Mustang

540iat -94
Man kan inte få en fyrhjulsinställning hur mycket man än vill vare sig på en e34 eller e32. Vad man däremot kan få är en fyrhjulsmätning.
Och precis som Mats J skriver är det endast toe fram som går justera, och att betala upp emot 1500 för att någon (tänker klåpare) ska vrida på mina styrstag känns inte motiverat..
Mu
616
Mustang

540iat -94
En till sak, jag tror att om man ska följa alla anvisningar så ska man lasta ner bilen (BMW:n iaf) enligt ett schema, och klart OM man gör det kanske det tar lite extra tid som eventuellt kan motivera ett något högre pris. Vet du om om de gjorde det där du lämnade in bilen Janne? Och var gjorde du det?

//
Matte
Visa användare
133
Dressa
850i -91
oftast är det bara bilar med multilink bakaxel eller nån form av sportchassi där det krävs att bilen ska lastas ner,oftast gör jag bara detta om bilen har rejäla fälgar och däck eller är på annat sätt ändrad.brukar då mäta höjden med folk i bilen och spänner sen ner den mot lyften när jag ställer den,till den höjd jag fick på bilen innan,har mätt bilar både utan att vikta ner dom och med vikt,,skillnaden är marginell,men man vill ju att det ska bli så bra det går..
sen prisbilden på en inställning är svår att sätta,,en normal verkstad tar ca 600krtim/+moms.ta sen att en hjulinställningutrustning kostar runt 100-150000:-+moms.min hunter kostade det och då var den i mellan segmentet.så den som köper den utrustningen och står med hyrer försäkringar osv och klarar sig på 500-600kr för en inställning som iaf nästan tar 1tim,han tar in pengarna nån annanstans.1000:- ink moms tar jag,och det är precis för att det ska gå ihop med omkostnaderna på maskinen,sitter nåt fast blir det tillägg,om jag får böka på ett tag vill säga.,,

mustang,fyrhjulsmätning är korrekt benämning.

DRESSA
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, fyrhjulsmätning gjordes...

Bilen lastades inte ner någonting + att meken sa att det inte fanns tillräckligt med gäng på stagen för att få det helt optimalt, dock blev det inom toleranserna..

Jag måste väl någon gång ta loss stagen och få till så att det blir mer gäng kvar s.a.s..

Jag är då nöjd ännu så länge, blev en stor skillnad mot förut, dock ej optimalt som sagt..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...hos "Kurres bil o rep" lämnade jag in bilen..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.