|
|
|
|---|---|
|
hej på er 330 Xi frälsta Hur många av er tycker som jag att detta är den mest ultimata premiumbilen av alla. Mycke billiga hästkrafter=bra prestanda till en överkommlig kostnad.Strålande väghållning och bra framkommlighet+underbar körkänsla. Håkan | |
| Tittar just nu på ett par sådana i Tyskland och jag har ett par "undringar"! Jag vet inte om jag är ubertraditionell men jag tvekar lite att köpa en fyrkrafsad BMW, tycker att man borde tappa körkänsla ställt mot den vanliga bakhjulsdrivna. Givetvis ser jag fördelarna med, men har jag fördomar om ett system som väger extra och förtar känslan. Hjälp mig! | |
|
Tänk också på att du måste byta alla däck samtidigt på en fyrhjulsdriven bil. Tråkigt och dyrt. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
BMW har alltid vinnlagt sig om att förse sina fyrhjulsdrivna modeller med en bakhjulsdriven karaktär, innan xDrive så var alltid kraftfördelningen ca 37% fram och 63% bak: Länk Min gamla E34 känns härlig att köra, men är förstås något tyngre och törstigare än den vanliga bakhjulsdrivna. Jag skulle ta en 330xi framför en 325xi om vi pratar E46, det är större bromsar fram på 330xi som kräver 17" fälgar. Mvh |
|
|
Jasko76: Jag lovar dig, den gången när jag lyckades ta mig upp ur diket för egen maskin så kändes priset för fyrhjulsdriften liten! =) Mvh |
|
|
Jag vet mycket väl vad du pratar om, rob. Har precis sålt min A6 quattro. Men när det gäller fyrhjulsdrivning har en Audi allt att vinna på att ha det medan BMW känns bra som den är, med bakhjulsdrivning alltså. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Det där med att byta alla däck samtidigt har jag aldrig hört talas om. Betr. vikten så skiljer det om jag inte minns fel 90 kg. Xi är också annorlunda växlad enl. experter och drar bara marginellt mer soppa.Prestanda mot en vanlig 330 är också i stort samma. Mer drivning på bakhjulen gör att "BMW-känslan" finns kvar. Håkan |
|
|
Att byta alla däck samtidigt gäller på gamla Viscokopplingar som rasar nästan direkt om rullomkretsen skiljer. Men sådana system är skit redan från början och ska undvikas som pesten. Lyckligtvis finns de inte på så många bilar, främst Volvo innan 2003 och förr-förra generationen av Passat och Golf. ------- //Lövet |
|
|
Jag har kört på 225/45 17 i fram och 245/40 i bak.Samma dim. på dubbdäck 225/45 17.17 måste man ju ha på denna bil. Enl. instruktionsbok och experter skall det inte vara nån risk om man håller sig inom 10% skillnad i rullomkretsen på axlarna.Om man använder extrem bredd och lågprofil kan det nog vara en viss risk att 4wd-n tar stryk. Ovanstående "skoning" är väldigt lämpligt på denna bil och ger god komfort. Om man sen för eget välbefinnande vill ha 18 eller 19 tum med låg profil och extrem bredd sticker nog både kostnader och risk iväg ordentligt. Följer man anvisningarna i bilens instrument funkar det bara bra. H N |
|
|
10% är jäkligt mycket, du menar 1% antar jag? Mvh |
|
| Nä 10% skall det vara | |
| Har du någon referens till 10% för det är väldigt mycket? Tror inte ens DSC tolererar så stor skillnad. | |
|
ABS reagerar vid ca. 5% skillnad mellan axlarna, 10% är omöjligt. Mvh |
|
| Du har säkert rätt | |
|
hej Hur stor skillnad i % kan det vara mellan 225/45 17 och 245/40 17 i rullomkretsen på hjulet? Tacksam för uträkning av mattegeni! Håkan |
|
| Utan att veta exakt vilka däck du kör på (märke, modell) så bör det ligga runt 1% skillnad. | |
|
Det är säkert riktigt Räknade väl fel.1 % skall det nog det vara ?Blir nog denna gång Michelin. Dyrt men slitstarkt och kanske hyffsad komfort?Samma dim. 245/40 på bakvagnen. 225/45 i fram.Mycket kvar på fram har jag. HN |
|
|
Skall titta på denna imorgon Länk från Lettland sa han, jag sa till honom att jag inte ville komma upp och titta på en krockskadad bil. Jag har jobbat lite med lack så jag kan se om den varit skadad. Det låter nästan för bra! Det är inte så långt att köra så det kan ju vara värt det. Vad kan den vara värd reggad och klar? Kommer med uppdatering. |
|
|
Ca. 1% skillnad enligt: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.