AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
814

Växelåds problem 540IA

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
När jag ska lägga i backen så hackar bilen bakåt, det verkar nästan som om växeln inte hoppar i ordentligt. Men det märks inget på de andra växlarna. Nån som har några råd om vad det kan vara?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det låter som det klassiska felet med plastkulan i växllådan. Ett vanligt problem på dessa årsmodeller 540 och 740.

En liten plast kula som sitter i ventilhuset i växellådan slits ut. Kulan kostar nästan gratis, men problemet är att man måste ta isär lådan för att byta den. Kostnaden brukar landa mellan 5-15.000 kr.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla detta: Länk

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Plastkulan kom med den adaptiva lådan -94 så det borde inte vara problemet i detta fallet.

Mvh.
Micke Olsson
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Nån som har något råd om hur jag ska börja felsökningen?

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Är det verkligen som Micke Olsson säger att lådan med plastkulan kom -94?, har hört drivor med 540/740 -93 som har dessa växellådsproblem.
Jag kan inte säga att jag är bombsäker men jag hade Asken i telefon för en stund sedan och han säger samma sak trotts 200+ på autobahn.

Mvh.
Micke Olsson
Jojomen,så är det.Plastkulan kom först -94(adaptiva lådan)
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Skönt att höra att kulan kom -94, då kan jag utesluta den.Jag har ju snöflingan.
Nån som har nån skiss på var olje pumpen sitter? Byter olja samtidigt som den i lådan.

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Har hört att den kan vibbrera loss på V8:orna...

Sorry Micke och Danneman. Kulan finns även i den icke adaptiva lådan tidigare än -94, och jag vet det. ;-)

Som jag skrev i min krönika över reparationen så räcker det det med att plocka ner ventilhuset underifrån och låta lådan sitta kvar för att byta kula vilket gör att även på verkstad så skall det inte kosta mer än 4 papp med grejor om dom vet vad dom skall göra.

Eliardsson, kan du beskriva ALLA symptom du upplever noga för mig så ska jag fundera lite tillsammans med alla andra kloka här, och säkert hitta ditt fel.

Tex
På plan mark, står han(hon) still när du varvar med neutral i, får du varvtalssänkning från N/P till R, är det likadant kall som varm, luktar det bränt under bilen efter en körning osv. Var kreativ och försök ringa in symptomen

Mvh Sune
Annars har vi ju diskuterat det på detta viset med....
Länk
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Sune_K Jag har inte vågat mig på att köra nåt med den sen jag upptäckte felet, men jag ska ta ut den imorrn efter jobbet och testa lite, så ska jag försöka att tänka på det du skriver om.Har inte haft bilen så länge, men länge velat haft en sådan här, vore synd om man skulle tappa förtroendet för för denna (dröm)bil

Tackar för visat intresse.

^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
lägger samma här som på 7 seriens forum
såg din länk lite sent!!
nja det är väl lite mer åt andra hållet som sune k's fel va, min låda beter sig ungefär som din skulle jag tro. backen går i riktigt försiktigt!
så har den varit i ca 1½ år nu å inga andra konstighetre har det varit me den för det
jag bytte olja i den förra sommaren men den är precis lika för det

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Sune_K, tack för ditt inlägg. Jag började bli riktigt orolig om mina BMW kunskaper var körda i botten! Jag har hört om massor av 540/740 -93 som har detta plastkulsproblem, så det vore konstigt om problemet kom -94. En gissning är att alla BMW:s 5-stegs automater från -92 till -95 är känliga för detta.
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Nu har jag test kört lite, och det e som vanligt när man ska till och testa det som va fel, inget är helt plötsligt konstigt. Allt funkar som det ska. Men jag ska byta olja i motor & växel låda i helgen, se hur oljan ser ut samt filter. Hör av mig igen om det skulle komma tillbaka.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.