|
|
|
|---|---|
|
Har en 528 touring 99 som drar tjuvström ca 0,5a. Från + polen från batteriet går det en kabel till en kopplings-dosa ovanför batteriet. Från dosan, andra kabeln uppifrån märkt "3", lite tjockare än dom andra ca 6mm. Om jag tar bort denna så försvinner tjuvströmmen. Vad går den till? Vet någon vad felet kan vara? klipp | |
|
Välkommen till forumet. Det finns ett mektips om elsystem generellt mm som beskriver samtliga säkringar i E39. Fördelningssäkringarna som du förmodligen menar heter 100-101-102 osv. Tänk på att du måste vänta till bilen går ner i sleepmode (16 min) efter att allt stängts av innan du mäter. Så fort du öppnar lucka eller dörrar vaknar bilen igen och man måste vänta igen osv. Förmodligen matar kabeln du kollar på andra undergrupper/säkringar osv, det kan vara många orsaker till strömförbrukningen, eller kanske helt normalt om du mäter innan bilen går ner i sleepmode. Totalförbrukningen i vaket läge kan ligga runt 2-3A, därefter runt 50mA. FP |
|
|
Tack för svaret!!! Tror att kabeln går till motorvärmaren (bensindriven). Har nu skruvat bort kabeln och kört en vända men märker ingen skillnad på bilen? Allt verkar funka. motorvärmaren har aldrig funkat så den kan jag inte prova. Jag kör väll på som vanligt men utan den kabeln. klipp |
|
| På min är det kondensorfläkten som drar tjuvström. Med kontaktstycket ihopmonterat är batteriet urladdat så det inte går att starta på två dygn. | |
|
Kondensorfläkt och kupéfläkt är rätt vanliga orsaker, eller rättare deras effektsteg som styr hastigheten. Obs att innan -97 var kondensorfläkten relästyrd med fasta steg och kraftigt effektmotstånd som sitter i fläktens metallram, inte så vanligt med tjuvström på detta arrangemang. Båda fläktarna har säkring på 40 resp 50A som sitter under handskfacket (inte bland de övriga säkringarna), man kan dra säkringen för att se om problemet försvinner. Annat vanligt fel som kan ge tjuvström på touring är kablaget vid bakluckans gångjärn. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.