|
|
|
|---|---|
| Har ett par m- fälgar till min e36. Märkte att fälgarna är olikt breda i centrum. Ett par är det mer ut skjut på, vilka ska sitta fram och vilka ska sitta bak?? | |
|
bredare ska sitta bak. Om du tittar på insidan av fälgen så ser du att det står 7,5x17 på de smala och 8,5x17 på de som breda. |
|
|
Okej, ja det är så jag har satt dom och det tar i bak så jag ska valsa skärmarna på torsdag så jag ville vara säker på att de satt på rätt plats. :) Tackar för snabbt svar. |
|
| det är inte e36-fälgar då eller? | |
| Inte riktigt säker på vad för typ av m- fälgar det är om de är från en m3 eller m5, tror det är m3 fälgar. Skrev bara e36 så att alla vet vad det är det ska sitta på. | |
|
Lägg upp en bild, så har du svar inom kort på vad det är för några.. /Andreas. |
|
|
Jag sökte nu och det är m3 fälgar. (Se länk nedan) Länk |
|
| Är det originalfälgar så har bakfälgarna helt fel offset. Däcken har fel dimensioner också (för höga), om även de är från en M3. | |
|
Verkar ju vara originalfälgar till en M3 E46 och då är det Adelson skriver ovan helt fel ET på bakfälgarna. Dessa passar ej på övriga E46 eller E36. Att valsa skärmarna är kanske en lösning men en annan kan ju vara att svarva fälgarna så att dom hamnar där dom bör vara, dvs du ökar inte spårvidden bak med 30+ mm. ___ //Ulf |
|
| De är annan et på fälgarna bak för att det ska se "fetare" ut. Däcken är vanliga 225/45. Det låter lättare att valsa skärmarna än att svarva ner centrum på fälgarna + att bilen ser fetare ut bak efter valsningen. | |
| Eller ja det låter inte bara lättare det är lättare, för det ska bli bra också. | |
| men geometrin blir ganska fel och det kommer slita på bilen. | |
| Varför skulle det slita på bilen? :S Samma sak som att du har ett par vanliga fälgar och spacers för att ge ett fetare stuk. Ger absolut ingen mer skada på bilen" | |
|
Spacers ger ju samma effekt på slitaget. Föreställ dig ett extremfall med en två meter lång spacer. Då är det lättare att förstå att det blir ett väldigt moment på hjullagret, och väldiga tryck och drag i länkarmarna och deras bussningar. Beroende på hur det är dimensionerat så behöver ett litet fel i offset inte vara ett problem, men det ger i alla fall större belastning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.