|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E30 325i -88. Kan jag använda Motul 75W90 växellådsolja? mvh//Chrille Christian Johansson | |
|
ingen som vet om denna fungerar som växellådsolja? :) mvh//chrille Christian Johansson |
|
![]() 13.407 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Först ska jag säga att jag själv INTE provat Motul 75W90. Jag har i mina växellådor (Getrag 260/5 och 260/6) endast provat ATF Dexron III olja (främst Castrol och Biltema). Snokade upp ett datablad för Motul 75W90 Länk Det jag reagerar direkt på är att den har API GL5 specifikation. API GL5 betyder förenklat att de är avsedda för att klara ett högre tryck mellan metallytor. Därför rekommenderas uteslutande API GL5 i slutväxlar eftersom det oftast sitter hypoidskurna drev där. Trycket i hypoidskurna drev är avsevärt högre än helixskurna drev (som är den absolut vanligaste formen i växellådor) - därför har API GL5 oljor mer EP (extreme pressure) additiv än API GL4 oljor för att klara av att hantera detta högre tryck. EP additiven kan skydda metal-till-metall kontakt på två sätt, mekaniskt eller kemiskt. Det mekaniska sättet är helt enkelt att tillsätta små partiklar av olika material som lägger sig som ett skydd mellan metallytorna. Exempel på icke-reaktiva additiv är molybdenum disulfide (MoS2), borat, grafit och polymerer innehållandes fluor (typ PTFE). Det kemiska sättet är att du har olika blandningar av till exempel svavel, fosfor och klor som kemiskt reagerar med metallen och bygger upp ett skyddande lager (som återbildas när det slits bort). Har man för mycket av dessa kemiska additiv (API GL5 specade oljor har ju såklart mycket mer av EP additiv än API GL4 för att klara av de högre trycken) finns risk att de börjar angripa metallytan - speciellt utsatta är de så kallade gula metallerna (mässing, brons och dylikt) i en växellåda. Då synkringarna oftast är av gulmetall finns risk att dessa får frätskador och man får således svårt att växla. I en slutväxel finns nästan aldrig gulmetaller, därför är det inga problem att ha en hög koncentration av EP additiv i dessa. Problemet med de mekaniska additiven är att de ofta orsakar att oljan blir för "hal" dvs synkringarna får inte tillräckligt bra fäste och hinner inte få upp tillräcklig fart på kugghjulet och kan således göra det svårt att få i växlarna. Därför finns just API GL4 standarden, den är gjord för att innehålla tillräckligt mycket EP tillsatser för att skydda de helixskurna dreven men inte så mycket att gulmetallerna angrips (samt att oljan inte blir för "hal" utan synkringar kan göra sitt jobb utan problem). Därför ska man vara mycket försiktigt med att hälla i en API GL5 specificerad olja i sin växellåda. Jag säger inte att man aldrig ska hälla i en API GL5 olja i sin växellåda - bara att man bör vara mycket uppmärksam och veta vad man håller på med! Nu säger Motul uttryckligen i sitt datablad att denna olja är lämpad för alla typer av tätningar och gulmetaller som används i växellådor. Och 75W90 känns som korrekt viskositet. Så i det här fallet så >TROR< jag denna oljan kommer att fungera i en Getrag 260/5 eller Getrag 260/6 låda. Men du lär ju inte märka eventuella angrepp och problemmed synkringar de första åren precis... Någon speciell anledning till just denna olja? Enkel eller billigare tillgång till? |
|
Anledningen till att jag undrar om den fungerar bra som växellådsolja är att min bror köpte denna olja till sin förra bil, men det blev aldrig av att han använde den. Så jag har 3liter på hyllan hemma. :) //chrille Christian Johansson |
|
![]() 13.407 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det Motul Motylgear 75W90 eller Motul Gear 300 75W90 förresten? I vilket fall så anger Motul uttryckligen att båda produkter inte skall vara skadliga för gulmetaller i alla sorters växellådor. Därför borde det inte vara några problem för dig att använda denna oljan i din Getrag 260/5 låda. Men skicka iväg en fråga till Motul (denna typ av Getrag lådor är vanliga så det är säkerligen Motul skall kunna svara på) för att höra vad de säger. Passa även på att fråga vilken typ av EP additiv de använder (de vill säkert inte säga exakt formulering men borde kunna säga om det är kemiskt eller mekaniskt baserat koncept). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.