|
|
|
|---|---|
|
1. vart sitter den 2. någon som sitter på ett kopplinsschema så man kan mäta upp kablarna mellan magnetventiler och box. 3. någon som vet vid vilka varvtal de olika ventilerna ska vara aktiverade mvh | |
| Fått tag på ett schema nu. någon som vid vilka varvtal de olika ventilerna skall vara aktiverade? | |
|
Du kan ju börja med att byta o-ringarna på magnetventilerna, samt löda om kontaktytorna på dessa. Efter lödningen kan du kontrollera att ventilerna klickar högt och ljudligt, med tex ett 9v-batteri som brukar sitta i kontrollen till radiostyrda bilar. Så börja med de du :) /Jonas |
|
|
Redan fixat du. nu är det dax för felsökning nr 2. Ingen som har koll på om ventilerna aktiveras samtidigt eller var för sig? |
|
|
alla kamaxel givare uppmätta. kablage mellan magnetventil och vanosbox=ok, kablage mellan kamaxelgivarna och vanosbox=ok. Vanosboxen har spänning på dom stift den ska ha det på. Jord har den också på rätt stift. En konstig grej jag märk är att delar man kontaktstycket vi en magnetventil och mäter spänningen när bilen är igång eller tändning på så har man 12v men om man därimot mäter parallelt när kontakstycket är ihopsatt så är det 0v.... har även haft isär boxen men kan ej se något konstigt. Är boxen trasig eller vad tror ni? ska magnetventilerna vara aktiva på tomgång? Hjälp någon.....får psykbryt på detta |
|
|
Får man fråga vad felet är. Går inte bilen eller vad? Vanos boxen sitter vid styrboxen, Men det har du nog koll på nu.. |
|
| bilen går som skräp under 3000varv och tomgång. Den reglerar ej magnetventilerna till vanosen och därmed så ställer den ej om kammen. Finns det ingen här inne som VET hur vanosen ska arbeta? | |
| Nu är även kablarna mellan dme och vanosboxen uppmätta och inget är trasigt. suck | |
|
Åk ok kolla upp din kamposition på insugskammen, en bra børjan om du børjar få slut på ideer Jag sätter en krona eller två på att du har en dålig tätning inne i din vanos. Gällande magnetventilerna så aktiveras dem var før sig. Detta då de styr positionen på vanoskolven (likt en hydraul cylinder) som i sin tur styr kampositionen. |
|
| Okej anledningen till att jag tror det är styrbox är att jag inte fått någon av magnetventilerna oavsett varvtal.... | |
| Blev visst fel i förra inlägget. Får alldrig någon impuls till någon av solinoiderna ovavsett varvtal eller spjäll läge. Vet du hur signalen ska se ut, är det bara en 12v spänning eller är det någon pulssignal? | |
| Vanos styrboxen bytt utan resultat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.