AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.420

lufttryck 19" 275/35 bak samt 245/30 fram?

hej vad är de för lufttryck som gäller i mina 19" däck?
Har hört så mkt oilka....
Jag är max 2 pers i bilen (M3 Cab E46 -04)
står 2,4 i instr.boken men på min däckfirma sa dom ca.2,8 fram å hela 3bak.

Vad kör ni på???
Fo
57
Forelli
BMW e46 M3 -02
Bra fråga!

Nedan lite info om tryck på BANA vilket jag tyckte var intressant. Kanske man kan göra något liknande för att få optimalt tryck för sin bil med sina däck på landsväg? Uttaget från Länk

Getting started with tire pressure on the track:
(this is just to get you started. Once you get comfortable, you can tweak the pressures to bias the car towards over or understeer.

To get started, set the tires pressures to the pressure recommended by the manufacturer. If you're running street tires, set it to the BMW recommended pressures on the inner door frame. Get a tire marker pen and draw a line from the center of the sidewall to the contact patch. Go out and do a couple laps, building up till your at your full speed. Pull into the pits.

The amount that the paint has worn off the tire shows you how much tire rollover you have going on. Some is good, too much is bad. On dedicated track tires, there's little triangle that indicate the exact spot where rollover should stop. If you're rolling over beyond the tip of the arrow, add some pressure to the tire. If you're not making it to the tip of the arrow, let some air out of the tires. If you're on street tires, it's a little trickier. Generally speaking you want to make sure you are staying in the tread blocks, not driving on the sideways. Some tires have blocks that are designed to go out more than others-- PS2s, for example, are designed to have some rollover to get you into the maximum grip blocks.

The above technique should not be used for street tires, as there's much more going on there-- tires that aren't up to temp, varying loads, pot holes, etc. Street use requires more pressure than track use to be safe.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Vet inte hur det är på cabbar ,men på min m5-2003 har jag 3,4 bak och 3,0 fram
19" BBS CH

*man ska inte alltid lita på vad som står i instr.boken*

Länk
Håller med Bianca här! Hade kört på 3,0 eller strax över!
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Varför kör du med högre däckprofil ibak?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
På min Z4M E86, som har snarlik setup som en M3 E46, rekommenderas 2,2 fram och 2,3 bak. Jag kör iofs runt på mina orginal 18" fälgar med PS2:or, men efter noga utprovning visar det sig att med 2,5 bar runt om ligger Z:an som ett strykjärn. Jag var inom däckamakarn och köpte nya bakdäck förra helgen och körde därefter en sväng i det fina vädret. När jag skulle göra ett filbyte på motorvägen ormade sig bilen extremt mycket med baken, kändes nästan som det var punka. Svängde därför in på närmsta mack och kontrollerade trycket. Mätarn visade att verkstan pumpat i 3,2 bar! Jag justerade till 2,5 och bilen gick som den skulle igen. Däcktrycket kan ge stora variationer i hur bilen uppför sig, jag rekommenderar dig att pumpa upp till 3,2 bar för att sedan köra en provrunda, sänka några tiondelar och prova igen, och igen... variera fram/bak. Du kommer att märka stor skillnad.
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Mellan 2,5 och 3,0 skulle jag vilja säga. Tänk också på att "mackpumparna" visar i regel fel i jämnförelse med en seriös däckverkstad. Jobbar själv på däckverkstad och hör väldigt ofta detta. Men som sagt, att prova sig fram är det bästa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.