AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.631

Skrikande bromsar!

bm
18
bmwmartin528
528 touring 1998
Jag har skrikande bromsar på min e 39. Bytte belägg och skivor (orginal) men de skriker fortfarande. Finns det skrikplattor att köpa? Någon som vet något?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Har samma problem med min om den står att tag. Men det är snabbt avhjälpt med en ordentlig inbromsning från högre fart så dem blir lite varma och då brukar de försvinna.

Beemer 4 Life!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du använt originalbelägg sitter det redan "skrikdämpningsplattor" på beläggen.

Jag upplevde också detta vid ett bromsbyte, men det försvann efter typ 200 mils inkörning av belägg/skivor.

Rengjorde och smorde du glidytorna för klossarna ordentligt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Brukar klämma på lite kopparfett på baksidorna av beläggen även om det finns dämplappar på. Som johan säger, lite fett i glidschakten för beläggen är också bra. Så länge man inte sullar på skivor eller belägg ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, fett eller olja på beläggen går oftast inte att få bort då det sugs upp av det något porösa friktionsmaterialet...så håll "kletet" borta från bromsskivans "slityta" och bromsbeläggens friktionsmaterial.

Kopparfett eller specialfett för bromsar kan vara bra att applicera på baksidan (mellan kolv och beläggens baksida) även om det finns skrikdämpningsplattor, precis som Anders skriver.

Ett fett som jag har funnit vara bra är SIL-GLIDE. Kladdar inte så farligt och stannar kvar där man applicerar det - syntetiskt amerikanskt fett. Säljs i vissa biltillbehörsbutiker (har även sett det host Volvoverkstäder ibland).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
18
bmwmartin528
528 touring 1998
Jag tackar för tipsen, skall prova att smörja lite fett på glidytorna!
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
hjälpde det med smörjning,har samma problem nämligen
mvh
bm
18
bmwmartin528
528 touring 1998
Har ärligt talat inte provat det , jag skäms...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.