AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.125

Främre högtalare tysta - hur tar jag bort klädseln i bagageutrymmet?

Hej!

I husets Z3 Coupé har följande problem uppstått:
Främre högtalarna (vid fötterna) har tystnat.
Diskanthögtalarna och de bakre fungerar.
Under vintern har de då och då behagat fungera, men nu är det helt tyst.
När högtalarna fungerar, gör de det samtidigt, och de tystnar samtidigt när funktionen faller bort.

Vid besök hos en BMW-verkstad på trakten, konstaterade vi att min bil ( OK, fruns då) levererats radioförberedd, vilket innebär att den är försedd med en enkel högtalarinstallation.
På den ganska svårtydda skiss som fanns i datasystemet verkar det som om det skulle finnas en del pryttlar som hör samman med högtalarna på vänster sida i bagageutrymmet, under klädseln.
Därav rubriken.
Gissar att det är frågan om delningsfilter?

Hur som haver:
Min teori är att fenomenet har med filtren att göra, varför jag försöker hitta dessa.

Jag har nu försökt lossa inredningen på vänster sida, och kommit så långt att alla plaststift är borta.
Det visar sig då att ytterligare åtgärder krävs, bl a måste lastöglan lossas.

Mina frågor är nu:

1. Vad kan orsaka att båda högtalarna faller bort samtidigt?

2. Om det nu är delningsfiltren eller något annat som orsakar detta, var hittar jag då den trilskande prylen?

3. Om jag nu har rätt: Hur får jag bort klädseln?

Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Hade samma fel i min bil.
Det sitter en liten effektförstärkare på förarsidans högtalare. Tror det var den som var sönder på min. Jag bytte högtalare och drog ny kabel.
Tack!

Har hittat den.

Kommer att utsätta mina kluriga elektrikervänner på jobbet för ett litet hobbyjobb på lunchen i morgon, dom borde åtminstone kunna förstå om felet sitter i den.

Jag misstänker att bilen fortfarande ruvar på vissa hemligheter - någonstans förgrenar sig kablarna till diskanthögtalaren på vänster sida. (Till förstärkaren går det ett par kablar (två ledare). Dessa når på något sätt både radion och dikanthögtalaren).

Hur gjorde du med diskanthögtalarna - använde du de befintliga, eller kopplade du bort dom?

Om du använde dom, hur kopplade du då m a p delningsfilter etc?
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Lät stereon fortsätta driva diskanterna i dörrarna och högtalarna i väggen bakom stolarna. Monterade ett effektslutsteg i bagaget. Denna driver de två högtalare som jag satte in i fotutrymmets ytterväggar, samt två högtalare som jag monterat lite tillfälligt genom ett arrangemang i störtbågarna (fick inte plats med större/bättre högtalare i väggen under störbågarna, de skulle skavt mot bältena).
Det var förstärkaren det var fel på här också.
Jag har kopplat främre högtalarna direkt till stereon, och då har jag ljud även i dom.
Använde befintliga kablar.
Det låter ganska hyggligt.
Stereon är märkt 4x45W och det borde ju räcka, särskilt som högtalarna är märkta 40W.
Om mina kamrater inte lyckas fixa förstärkaren, så klarar jag mig nog utan den.
Tydligen är det så att bilar tillverkade före 09/1998 hade klenare högtalare och saknade denna förstärkare.
Mina krav är inte så stora, kan jag bara lyssna till Radio Skaraborg är jag nöjd!
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Bra att du fått ljud i burkarna men obs att effektmärkningen på högtalare gäller vad de tål och att det finns ett tal för vad de maximalt tål under en kort tid och ett tal för vad de tål kontinuerligt.
Det var nog stereoapparaterna och inte högtalarna, som var klenare förr och att det var därför man satte extra förstärkare på högtalarparet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.