|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte bort vår 320 Touring i vintras mot en Volvo V70 -06 2,5t, mest för att jag blev erbjuden en mycket förmånlig affär. Bilen går bra och man åker helt ok, trots att det inte är en BMW ;-) Men i går så råkande jag ut för ett riktigt total haveri av handbromsen, att beläggen kan släppa från backarna på många bilmodeller det vet jag om. Det som brukar hända är att ett hjul låser sig, men på vår V70 så small det till duktigt och det lätt som hela bakvagnen på bilen for i bitar. Kollade lite på ett Volvoforum och detta är tydligen ett ganska vanligt fel som Volvo har vetat om länge. Har inte plockat isär bilen än, men min slutsats av hur det lät så blir det inte billigt, tydligen får man byta hela spindlen, vajer, backar, sköld och antagligen något mer. Detta hände när jag körde hem från BB och jag är väldigt tacksam för att det inte inträffade när vi dagen innan hade väldigt bråttom till förlossningen. För när allt lossnar och far runt inne i trumman så är det ingen omöjlighet att hjulet lika gärna skulle kunna låsa sig och det är inget man skulle vilja vara med om på väg till förlossningen. Så nu undrar jag är det någon som har någon erfarenhet av detta problem? Sen undrar jag om det kan vara lönt att kontakta Volvo för att dom ska stå för reperationerna? Vilket tydligen inte har gått så bra för några i trådarna på Volvoforumet.. Mvh Jens | |
|
Då har man kollat vad som behövdes bytas och det var trasig spindel, backar, monteringssats, bromssköld och hjullager, tur i oturen så hade vajern klarat sig så man slapp iaf byta den. Verkar vara ett vanligt fel på dessa bilarna: Länk Dåligt att inte Volvo tar mer ansvar och bjuder på reperationerna när dom tydligen är medvetna om felet.. |
|
|
Känns som ett ganska trafikfarligt fel. särskilt om det inträffar i halka. Volvo borde "hjälpa tiil" med kostnaden om det är ett vanligt förekommande problem. Ett mail till tex. Vi bilägare kanske kan vara på sin plats? Det lär ju finnas en del material med tanke på antal sålda bilar av modellen. |
|
|
Nu var bilen lagad, tog ett par timmar och delarna kostade 3200kr. Fanns en reperationssats för spindlen för just detta felet så det blev inga enorma summor och hjullagret kan ha varit dåligt redan innan, så det är inte säkert att det gick sönder pga av haveriet. Tycker bara synd om dom som inte kan laga sina bilar själv och måste lämna in dom, läste någonstans att volvo tog 14600kr för att laga detta felet. Tycker dom åtminstone borde bjuda på arbetet när dom vet om att det är ett tillverkningsfel! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.