AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.870

avgas. ta bort sista burken ?

Sida 1 av 2
br
19
brinke83
bmw 520i -99
är grymt trött på att bilen inte låter något. så undrar vad som händer om man tar bort sista burken och drar ett rör rakt ut? påverkar det motor/prestanda negativt? eller kommer det låta för mycket ? bilen är en 520i e39.
De kommer låta mkt ja.

Du kan köpa en billig slutdämpare iställe.. finns snygga för ca 1000kr.. inte världens bästa kvalite men billigt.. o låter lite vettigare då.. utan ljuddämpare kommer låta MYCKET.
Länk

mvh/ Anders
br
19
brinke83
bmw 520i -99
overboosted:
skulle en liten smal simons dämpare låta bra ? vill ha lite mer morr på tomgång o en aning mer vid gaspådrag . mvh
brinkle83: ja den skulle höja ljudet en aning, säg 30%.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Filmen ovan är från en e34:a.... e39:an har ett helt annat system som är bra mycke tystare. Den kommer låta lagom om du tar bort dämparn men frågan är hur snyggt de blir?

Beemer 4 Life!
Jo filmen är från en E34, jag ville bara ge en fingervisning på hur det kan låta. En liten dämpare med grovt rör borde bli bra. Längden/arean på röret efter dämparen påverkar i hög grad ljudnivån.

Se upp för det allra billigaste skräpet. Typiskt är det en ogenomtänkt kontruktion med vassa kanter som stör gasflödet vilket ger ett frustande/fräsande ljud, i synnerhet på låga varv.

mvh/ Anders
simons är rätt dyra för o va skit... kolla dan-mobilty.. (ja ett seriöst förslag) dom har massa billig ljuddämpare i olika utsende finna några olika dtm stuk som gör sig bra på bmw.

Kanske låter knäppt att föreslå danmobilty.. men de är bättre än inget alls och billigt :)
br
19
brinke83
bmw 520i -99
tackar för svaren. bryr mig inte så jättemycket om hur det ser ut, så länge det inte är en japsdämpare. dom kan va något av de fulaste som tillverkats ;P . ska väl satsa på något dyrare i rostfritt men inte fören nästa sommar kanske, så ska jag köra med en smal simons bork på slutet ? eller bara ett rör i samma " som resten av systemet ? vill ju helst få det bra från början :) mvh
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kommer du märka någon skillnad alls vad gäller effekt så är det garanterat enbart placebo.
Bullrigt ljud blir det och om du bara har rör sista biten blir det konstiga ekoeffekter i ljudet som låter väldigt mycket Epa.

///BMW - Was sonst!
br
19
brinke83
bmw 520i -99
ok då testar jag väl med en mindre burk , om ingen annan har något bättre förslag ?
Kör du på nån dämpare från simons, vilken som helst funkar bra i princip. ska du chansa så du vill ha mkt ljud ur avgaset så kör på den minsta, Simons "handy" 2,5" eller liknande. den kommer garanterat få upp ljudet med ett par decibel på din bil..
br
19
brinke83
bmw 520i -99
låter perfa. hittade 2 st sådana på blocket . 500 kr styck. är det rimligt pris ? passar 2,5" på eller är orginal större ?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
ska du bara ha rör måste du ju kapa röret på dämparen nu eftersom det lutar direkt från svetsen och svetsa på det nya röret. Tycker också att E39 slutburken är ett misslyckande visuellt den är slldeles för synlig på E39 så man bör totalt sett byta till annan burk med färdigt rör på .....

br
19
brinke83
bmw 520i -99
unix: det blir nog en simons burk "handy". det som sitter på nu syns inte över huvudtaget .

AKN : vad är lagom läng och diameter på röret efter slutburken?
Kanske 15-30 cm, bara det är någonting.

mvh/ Anders
Diameter, om du vill ha mer dämpning > mindre diameter på utgångsröret. Det flesta slutrör har ju stor ytterdiameter och mindre innerdiameter av ovanstående anledning.
Ett alternativ är en så stor fullflödes* dämpare som får plats och sedan skjuta in utgående röret valbar bit i ljuddämparen och på så vis stämma av ljudet. Rör genom hela dämparen ingen dämpning alls osv.

* fullflöde i ordets bemärkelse är fel då det sker gastransport in/ut genom de perforerade hålen som stör genompassagen (och dämpar), den effektiva arean är mindre än den faktiska arenan.

mvh/ Anders
br
19
brinke83
bmw 520i -99
AKN: ok, tack för infon. ska åka till någon återförsäljare och se vad som finns hemma :) så får vi se vad som finns. hoppas det blir bra när de e klart :)
AKN: självklart.. du måste väl inte va så petig, de flesta kallar det fullflödes ändå om det givetvis är som du säger :) sen sa jag ju precis det du sa men men..
det är därför man aldrig ska köpa långa smala ljuddämpare (exempelvis Simons "Tubex") som är över 1 meter lång och endast är 12,5cm i diameter.

brinkle83: det låter som ett dåligt köp eftersom de inte ens kostar så mkt nya. stick in till AD bildelar och kolla. hos dem har jag hittat bästa erbjudande på simons sortiment hittils. även Autoexperten och mekonomen är ÅF så vilken som funkar.

cirkapriset för dämparen ligger iaf under 400:- så avstå från att köpa begagnat.
och självklart kommer du behöva ett stiligt ändrör i krom eller liknande, det kan du oftast köpa billigast på Biltema. (under 100 lappen)
nykomling,
Petig, jag, näää ...:-) Bara uppriktig.

mvh/ Anders
br
19
brinke83
bmw 520i -99
dom på blocket va ju iof oanvända men kostar dom ca 400 i butik så känns det bättre . känner inte till AD men mekonomen finns i stan så får kolla med dom i veckan . jo blir nog snyggast med ett kromat ändrör . :)

akn : bra du är petig hehe .. alltid bra med folk som vet vad dom pratar om . thnx.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.