AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.039

tips om köp. audi 200, s4/s6 2.2 eller m5 3.6?

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jaa. det känns som det blir en till bil snart. insnöad på bmw som man är vet man varken ut eller in. men kanske ska man tumma lite på att köpa nåt annat som har både 4hjulsdrift och turbo o relativt enkelt går att trimma.

det som lutar mest åt är en skapligt fin 200 med antingen orört originalslick eller en modifierad med lite mos i som ej verkar sönderskruvad. även tidiga s4 eller s6. krav är manuell låda, sedan, raka femman på 2.2 liter.

samtidigt har man funderat på en m5 3.6 i skapligt skick.

prisklass 40 - 50 000 kr.

någon som vet något om audi här? utbudet på 200 och m5or känns likvärdigt, eller snarare att det är svårare att hitta en 200.
Får man nån M5 i skapligt skick för 50000? De flesta ligger väl över det.
Skippa den iden tycker jag om du inte tänkt ha den som vinterbil. Köpte en s6 -96 för tre år sen, men sålde den redan efter ett par månader och köpte en bmw igen. Krävs vinterväglag för att den bilen ska komma till sin rätt anser jag.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Man kan ju lika gärna vända på det och säga, skippa M5 om du tänkt köra med den på vintern...

Har själv en S6 Plus som är till salu, den har ju dock inte femman...

MVH Christofer
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
ingen av bilarna är direkta värda att köra i slasket med..eller kanske en nerhäckad s4 för 20 000 och ha roligt ihop med 4 hjulsdrift + snö. men en fin 200 även om det garanterat är en bra vinterbil känns dumt att förstöra i slasket. dock borde även en m5 va rätt bra vinterbil ;) fint med diffspärr! men skulle inte få för mig att salta ner blivande kultbilar.

audi 200n är ju en smått bortglömd gammal pärla som kommer nå kultstämpel garanterat..skulle garanterat påstå att det är en av m5 e34s största konkurrenter. med små medel ökar man effekten högre än m5an med.
så måste säga att det är en bil jag är riktigt sugen på! även om bmw alltid är bmw. men ibland kanske man ska prova nåt annat?

en m5 3.6 för 50 000 ska man garanterat kunna hitta som är hyffsad överlag. iaf i dagens läge, så resonerar jag iaf.

jag vet ju vad m5 är men jag ska åka åka och titta på några 200or ev s4/s6 och då märker man vad man vill ha. hur som helst så är 20 v 5orna helt klart goa liksom m spisen.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En riktigt fin 200 20v är inte dum, fast en M5 är garanterat roligare att köra.

MVH Christofer
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
en rejält päställd 200 med fin väghållningsats o turboknuff varför skulle den va tråkigare då? tror inte den är så mycke sämre som samlarbobjekt i framtiden heller än m5an..om ser till utbud och antal sålda.
Ett äkta samlarobjekt är original = en trimmad/ombyggd når aldrig den nivån. Hittar inte tillverkningssiffror på just 200 20V men ersättaren S4 2,2 byggdes i nästan 14000 exemplar (lägg till S6 2,2 så blir det ännu fler). Satsa på en V8 4,2 6vxl eller S6 Plus (helst sedan, endast 97st byggda) och håll dem original.

Det är bra att du lyfter fram 200 20V, det behövs sparas på dem kvarvarande Peter Sundfeldt har en Avant sen många år.

Stephan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
2200 ex har jag hört av fler men ej bekräftat av 200 20v sedan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
stephan: att en äkta samlarbil är original? men mjaaaa. en turbobil som är renoverad på ett riktigt sätt o i samband uppportad, värre kammar och en större turbo. varför skulle inte den bli värd mer pengar? det tycker jag är en självklart i det sambandet. bilen är ju reggad med turbo! det kanske är skillnad om man klämmer dit turbo på en bmw och tror det ska bli en entusiastbil.
men gör man ett snyggt bygge där allt ser ut som det ska. man har bänkade papper, kvitton o dokument. klart att bilen ökar i värde då! även i framtiden
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Har själv haft en 200q, riktigt rolig bil. Kan upplevas väldigt stor och klumpig ibland men den går istället lugnt och stadigt i höga och breda farter. Kanske en 90q 20v vore nåt? Inte samma motor och turbo men dock en femma, måste finnas en turbokonverterad någonstans till salu. En 90q är ju betydligt lättare än 200q, typ250kg kanske.
Aquilla; Nej du det fungerar inte, i entusiastkretsar får du nedslag om du har fel färg på underredet att i det läget komma med en trimmad så kommer dem inte kolla på bilen = du kan inte komma med i klubbar/utställningar plus problem med besiktning och entusiastförsäkring. Du ska på en viss tid kunna återställa ditt fordon till original och det är max 2tim eller nått sånt.

Det enda avsteg jag personligen skulle göra på en entusiastbil är andra fälgar (då från tillverkaren/godkänt förädlare som AC Schnitzer eller liknande) och då skall original finnas med.

Stephan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Stephan735i: har du tänkt så.. att en dag står alla bilar på skroten? förr eller senare blir det sista versen för alla bilar. du kan bara förlänga livet ytterligare genom ta hand om bilen. så egentligen vet jag inte om ja har nåt behov oavsett om jag har en m5a eller trimmad turbobil att va med i nån klubb o ställa ut bilen o stå o skryta om allting. jag köper en bil, kör en bil eller förädlar en bil helt o hållet för min egna tillfredställelse. ibland blir entusiastfolk helt energiska o ihopbitna då de ser en bil med t.ex fel färg på blinkerserna. då bilen leverades med t.ex orangea blinkers från fabriken så är det dödsdömt att sätta på vita.

man kan också vända på steken att med rätt eftermarknadsgrejor ökar du bilens värde fortfarare än du gör när du ställer undan en originalbil i väntan på att den ska bli ovanlig. men då kanske det är så sent att du sitter på hemmet och inte ens kan köra bilen. å andra sidan så finns de alltid folk i alla åldrar som efterfrågor olika saker.. många i framtiden kommer garanterat hellre betala 200 000 för en m5 turbo med allting rätt utfört än en helt steril orörd m5a med 15000 på mätaren för samma peng.
Aquilla; Bra att du är helt klar med hur du vill ha det. Dock kan man se att personer som hänger på extra prylar oftare kör sönder sina bilar = originalbilarna är dem som är kvar när det gått några år, med några få undantag. Dinankompressormatade US-modell E36 M3 Limo-97:an är en helt okej entusiastbil även om jag hellre skulle ta en strikt original Euro E36 M3 Limo 3,26vxl.

Stephan
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
har nu lagt handpenning på en trevlig 200 =)
Anser nog att det är väldigt (läs aldrig) sällan du får tillbaka pengarna från påhängda eftermarknadsprylar. Hur många går idag och drömmer om en trimmad audi 200 o är därmed beredd att betala pengar för den?! Entusiastbilar ska, precis som stephan skriver, vara orörda med rätt historik.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
keiser: du har väl rätt i stora drag och så är det. men en bil kan fortfarande va entusiastbil fast den är vässad, men att man får tillbaka de flesta pengarna är ju inget man kan förvänta sig, bra grejor är dyra. viktigast är att det ser rätt ut och att bilen går använda precis som en original. men eftermarknadstyling på en sån bil hör inte hemma.
men det ska bli kul med en 200.. en bil som är mycket ovanlig nu och klarat sig från diverse stämplar och smutskastning. rullar ju t.ex mycke mindre 200or än vad det gör m5or i sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.