|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag har tyvärr fått körförbud på min 850 eftersom HC värdena är på tok för höga. Efter närmare koll så måste mina bakre ljuddämpare bytas - inte säkert detta åtgärdar HC halten men det måste till för vidare felsökning. Jag har kollat runt på nätet och hittat ett antal inlägg där personer helt sonika har tagit bort dessa och ersatt dem med "raka rör". Nu till min fråga: Vad säger bilprovningen om 1) ljudnivån och 2) avgasvärdena? Någon här på forumet som kan svara på detta av egen erfarenhet? Med Bästa Hälsningar Jonas | |
|
Hej! Får en känsla av att du har börjat i fel ände,Högt HC beror på oförbrända kolväten dvs oförbränd bensin eller motorolja som "smiter med" och att kattarna inte förmår att "ta ner nivån".Tror inte du vinner nåt med att ta bort dämparna. På avdelning /Sök inlägg/ så hittar du en ordentlig genomgång om hur och varför och en hel del åtgärder för att få rätt avgasvärden. Mvh Dic. PS.Vete fan vad de säger om ljudnivån,kanske finns en bestämd decibelnivå men de sa inget om min nivå och jag har bara en dämpare per sida och tre tums Ferrita som det är ett jäkla liv på.DS |
|
|
HEHE .. utan de sista dämparna är du inte i närheten av nått maxvärde. när jag besiktade sist (utan bakre dämparna) kom en mustang in samtidigt som lät ,... typ dubbelt så mkt .. då funderade de iaf. om de var för högt .. men näää de e OK. Fast vid en kickdown mellan höghus eller liknande tycker nog 99% att det låter fööör jävla mkt .. den sista procenten dreglar ordentligt :o) "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
Finns en del att söka och hitta på detta forum också kring ljuddämpare till 850/840. Hur du nu än gör, ta inte bort mittendämparen (resonansdämparen). Utan den får du ett minst sagt jobbigt ljud. Mitt ljud är perfekt, högt grovt muller vid tomgång och "ferrariljud"? vid fullgas. Vid långkörning hörs den bara.... Hög HC finns det en uppsjö av inlägg om som redan nämts. Sök även på 7-serie avdelningen ang detta. |
|
|
Tack för svaren. Nu var det väl inte direkt HC värdet som jag ville ha svar på men jag har sökt även på detta - det finns som sagt även matnyttig info i 7 serie forumet... Ang ljuddämparna så vill jag egentligen ha orginal mest för saken skull men jag vill även ha till ett gött sound så jag tänkte skippa nya orginal i år - det får bli raka 3" istället. Skönt att höra att ljudnivån inte blir ett problem vid besiktningen. Det finns en db gräns, tror den ligger på 100db men här i HBG beror det helt på vem & vilket humör besiktningsgubben/gumman är på, tyvärr... |
|
| Hur gick det med avgasvärdena? | |
| Jag har besiktigat min bil i 5år utan komentar om att jag inte har några slutdämpare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.