|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en E61 2007 Har försökt läsa andra forumstrådar men inte fått direkta svar. Vagnen är utrustad med cdradio med standard högtalare (6st) utan slutsteg Vill införskaffa mej det skräddarsydda högtalarpaketet Audio System Xion 200 Då är frågan hur ska jag driva dessa högtalare med. Radion saknar lågnivå. Finns det orginala slutsteg eller ska det lösas med högnivå? Vill inte ha brus eller generator störningar. Hur har ni andra löst det? Finns det bättre alternativa hög/låg omvandlare på marknaden? | |
|
Länk googla blapunkt tha + bmw så har du att läsa. går på högnivån. |
|
|
Jag har ett nästan nytt tha555 till salu.. Bara använt några veckor. |
|
|
Jag provade biltemas omvandlare. Funkar perfekt, inga störningar. Kopplade på bakre högt. |
|
|
HFR Är detta ett plug n play steg. Som sagt har inget steg monterat orginal, de drivs av själva cdradion. Kabelmattor finns att köpa eller skall det tillverkas själv till tha steget? Ska googla mer om det Simon76 Vad ska du ha för steget? Kidneyfailure Vad drev du för högtalare med biltemas omvandlare? Kör en aktiv baslåda för tillfället via högnivå utan störningar dock en annan historia när de gäller hela registeromfånget. |
|
|
Länk Jag har skrivit 2500kr i annonsen, men det går att diskutera. Beroende på hur smidig affären görs.. Det är ett plug&play steg. Kablage finns att köpa. Tyvärr använder jag mitt till ett annat steg. Annars går det ju att tilverka själv om man vill. |
|
|
som simon skriver så är det en pnp-lösning och färdiga kablage finns att köpa på tex BRC.se det klart att det finns strömstarkare steg, men är man i första hand ute efter en smidig och enkel installation kan det vara ett bra alt. |
|
|
ja där har vi kablage. Men hur kopplas de in, mellan stereon och befintligt "högtalarkablage"? sen dra ända bak till bagaget där man i princip pluggar in steget och så var de färdigt? 395kr låter lite väl billigt för de :) Simon de låter som du släpper den för 2000kr utan kablage? |
|
|
Jag håller fortfarande på med ombyggnad av ljudet. Har köpt på mig högtalare som ska sitta fram (2-vägs clifdesign) samt monterat en DLS baslåda i bagaget. F.n är bara baslådan inkopplad, så registeromfånget kan jag inte uttala mig om än. Verkar vara fullregister, men jag har lågpassfilter till lådan Dock verkar största problemet med det enkla business-systemet vara att basarna under stolarna och framsystemet är parallellkopplat. Motståndet understiger alltså 4 ohm vilket jag inte tror att originalsteget klarar. Jag ska dela på detta och köra hatthylla bak på ett originalsteg med omvandlare som ger signal till baslådan, samt framsystemet på andra originalsteget. Kopplar sedan ett separat steg till basar under stolarna, signal från framsystemet via en andra omvandlare. Det verkar vara fullregister på både fram och bak originalsteg. |
|
|
Ja, ja. Du får väl det för 2000kr, plus ev fraktkostnad då.. Men adaptern du hittat är nog den fordonsspecifika. Sen behöver du en blaupunkt P&P förlängningskabel. ca 1500kr för 5,5meter.. Är du intresserad så ring ell maila mig. |
|
|
Jag vill bara nämna att jag kör med den gamla omvandlaren fortfarande men kopplad på kablarna till basarna istället. Ger rätt frekvenser och har dessutom bytt upp mig till en JBL GT5 12". Ska ha i ett monosteg från JBL också som ligger och lurar i garaget. Det ligger en skum delning till hatthyllehögtalarna. Enligt uppgift delas runt 100 Hz och man kan inte få bra bas då eller hur...... Alltså: koppla på basarnas kablar. |
|
|
Hej! Hur fungerar blaupunkt tha555? Vad är det för kablage som behöver inhandlas (på brc.se)? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.