|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jo, jag har en 518i där den gärna inte vill varva mer än runt 3000RPM. Beroende på växel varvar den mellan 2500RPM och 3500RPM men gasar jag utan växel i så kan man komma upp till 4000RPM. När jag skulle toppa den så kom den inte upp i mer än 140 så den är relativt slö. Jag har ingen aning vad problemet kan vara faktiskt eller hur det ska lösas. Finns det några som helst tips på vad problemet kan vara? | |
| Jag skulle börjat med att kolla efter igensatt katalysator eller bränslefilter | |
| Hur låter motorn? Tickar den onormalt högt? Tidiga 518i med kamrem käkar både kamrem o kamaxel, ett mycket gott/ont tecken på ordentligt nersliten kamaxel är just att den inte orkar varva, inte ens i friläge... | |
|
Katalysator och bränslefilter ska jag kika, tackar. Nja, jag tycker inte att den tickar speciellt högt, visst tickar den men det är inte direkt något som sticker ut utöver det vanliga motorljudet. Men jag har ju planerat på att byta kamrem nu i år så det får jag väl se efter bytet. Skulle vara skönt om det var så lätt att fixa det. |
|
| Eller så lyfter du på ventilkåpan med en gång o tar en titt på kamloberna..Är de ojämna/nerslitna ja då har du svaret...Om inte så är det nåt annat fel | |
| Har inte bilen inom de närmsta kilometerna men så fort jag får chansen ska jag kika det! Hjälper det något med att veta att den var gubbkörd innan jag köpte den? | |
| Nix...Att kamaxeln slits ner på dessa är konstruktionsbetingat till viss del. Har man sedan fuskat med oljebytena så...Samma sak gäller kamremmen, BMW sänkte bytesintervallet (i omgångar??) till futtiga 4000mil.... | |
| Jo, det vet jag ju. Det är ju en felkonstruerad topp. Oljan och oljefilter tror jag är bytt mellan 2-3 gånger per år sedan år 2000 och kamrem är bytt 5 gånger, vet dock inte från vilket årtal. | |
|
Kontrollera så att kamremmen är spänd och är i rätt läge, om den inte är tillräckligt spänd så kan den hoppa över (den ska kännas distinkt inte slack), om den har hoppat en kugg så tror jag att kan den inte varva upp som den ska, räcker med en kugg fel. 628csi |
|
| Nu är det ju så att jag är ingen rackare på bilar direkt men jag skriver ner allt och låter bekanta ta en titt :D | |
|
Jag skulle kolla nr 3 Länk gummibälgen om den är sprucken så lurar man luftmassemätaren och bilen orkar inte....... Mvh Jonas B. |
|
| Tack Jonas, jag ska kolla det :) | |
| Har exakt samma problem och har så haft i 4år med min 318i M40 och det blir läte sämre med tiden, först kunde jag varva till 5800rpm, men nu ibland så lite som 4000rpm beroende på växel. Ett tips är att kolla bränslepumpen, eftersom den kan ge exakt detta symptom när den är sliten, även LMM, kamaxelgivera/vevaxelgivare som någon annan hade som problemkälla. Även bränsletrycksregulator, spridare, igensatt bränslefilter..ja det finns många felkällor. Börja med det billigaste. | |
| Tack så jättemycket för tipsen, ska testa :) | |
|
Om bränslepumpen "är boven" är det egentligen filtret som inte bytts i tid då pumpaxeln skjuts bakåt och till slut stannar,men byt filter om detta inte är gjort på länge.Det skadar ju inte om du ska ha bilen ett tag. Mvh Jonas Brinell. |
|
| Jo, jag har väl tänkt att ha bilen ett tag. Det är ju min första bil! Den är väldigt skön att köra men den har ju sina nackdelar. Varvstoppet som sagt och sen att den tickar endel. Tickandet vet jag inte vad det beror på. | |
|
Tickandet beror på slitna hydrauliska ventilspelsutjämnare vilket resulterat i att ventilerna kolliderar med kamaxeln så loberna slits ner. Du behöver åtminstonde byta 8st ventilspelsutjämnare + 8st vipparmar + 1st Oljerör + 1st kamaxel: Material kostnad från dryga 3000kr till 10000kr beroende på vilket fabrikat du köper. Relativt enkelt att byta då topplock ej behöver lyftas, så vänta till nästa kamremsbyte så slipper du köpa en extra kamrem så att säga. De billiga märkena är bla Febi och många större företag säljer dessa, men vissa hävdar att Febis vipparmar brustit så det finns en liten osäkerhetsfaktor, men kanske körde de hårt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.