|
|
|
|---|---|
|
hej i kväll när jag skulle åka i från en kompis o hoppar in i bilen o slår på lyset. märker jag att instrumentbelysningen lyser och knapparna på datorn. och kör hem o hoppas på att det bara e en säkring som gått. som det visade sig att det hadde men!! troligtvis hör den ej till detta utan byter den till en ny o slår på lyset o den går direkt. och höger lykta slocknar testar och byter till en ny och händer lika dant. va kan jag göra och vad kan felet vara? så här ser det ut efter att ha testat. 1 instrumentbelysningen och belysningen till datorn funkar inte. 2 hel och halv ljus funkade. 3 nivåregleringen funkar ej 4 nu funkar varken hel eller halv på höger sidan efter att ha bytt säkring. | |
|
har varit ute o försökt byta säkring igen men den bränner direkt. fram båda framlysena funkar nu. men inte höger bak nu som funkade igår. och skyltbelysningen vänster lykta funkar inte häller bytte till en ny lampa men hjälpte ej. fins ingen elkunnig här på autopower som bor nära varberg ?? som skulle kunna hjälpa mej. |
|
|
Har Du drag på bilen? Isof kan det vara kortis i kontakten till draget? Det låter som kortis i systemet,och har Du inte drag på bilen så kolla om Du kan hitta någon kable som skavt av isoleringen? Känns det någon bränd doft runt eller i bilen? |
|
|
hej och tack för ditt svar. nej jag har inget drag på bilen. ja jag kan tro det e kortis någonstans men jag vet inte vart eller hur jag ska leta. är inte el kunnig för fem-öre. nej jag kan inte känna någon bränd eller annan konstig lukt. |
|
|
Med tanke på att säkringarna går direkt så är det kortis antingen via en avskavd kabel eller ett bränt relä som kortsluter. Kolla av Dina kablar/anslutningar vid resp lampa ( fram+bak) först. Testa att koppla ifrån kontakterna vid resp lampa för att se om resterande saker blir att fungera? Börja med fram sedan bak sedan alla lampor från kopplade tills Du ser vad som orsakar felet på intrumenteringen osv. När Du isolerat felet till ex framlyktorna så börja felsökningen där genom att följa kablestammen och att känna på relät som styr detta om det känns hett etc. Felet ligger troligen i något som legat och skavt eller dyl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.