|
|
|
|---|---|
|
Kör man V-power bara till 4.8 eller man går ner till 4.6 och 4.4 oxå eller e det 98 på alla? är dålig på detta. finns där någon grundregel på detta med bensin och motor? //pro_tossrds | |
| Bara fejk med "v-power"... bortkastade pengar e det!!! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
V-power funkar men om det är värt den extra kostnaden - njaa - nej enligt min erfarenhet. Att köra med "speciell" bensin till iS känns som overkill. De är mappade för 95 och uppåt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tidigare testat av Teknikens värld Länk Mvh |
|
|
Jag vill påstå att V-power gör stor skillnad, detta dock testat med min förra kärra en 1.8 T, 190 hk Audi A4 Avant Quattro. Märktes stor skillnad på draget i kärran jämfört med vanlig soppa... |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
I en turbo kan jag hålla med att man kan uppleva skillnad då högre oktan ger färre spikningar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Rätta mig om jag har fel, men de är väl mappade för att klara all möjlig europeisk bensin, 91 oktan eller bättre? För att få full effekt av 98 låter det som att man skulle behöva mappa om motorn, dvs nytt chip. |
|
|
Jag gjorde en amatör test med min gamla M5 e E34 för ca 10 år sedan. Jag körde ner till Helsingborg på 95 och hem på 98. upptäckte att den drog ca 2dl mindre soppa på 98. Men effekt mässigt märkte jag inte ett skit. Så alla bilar med stora motorer kör jag på 98. |
|
Jag skall testa när jag åker till gtb med 95 vs 98 och se. Visst är de mappade för en "range". Att mappa om för 98 gör nog ingen större skillnad för en sugis i jmf med en med respirator. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Preben; En sådan jämförelse är väl inte rättvisande. Det är många faktorer som kan har lett till 2dl lägre förbrukning, ex. vägbanans slitage, luftmotstånd, med mer. Personligen tror jag att man förväntar sig mer att bilen ska gå bättre med 98 och på så sätt lurar man sig själv lite. |
|
| Googla efter instruktionsboken till bilen, en 3.0 är avsedd att köras på 98 oktan så kanske en 4.8 också är det. Men att gå till V-power från 98 oktan är en annan sak. | |
3.0 är mappad för 91 - 98. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Kanske inte, men jag skrev oxå att det var en amatör test. jag körde några ggr hemma oxå med så kallad blandad körning på både 95 och 98 och fick ungefär samma resultat, i snitt så drog 98 mindre, men å andra sidan så är den dyrare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.